AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Skrevet 24. februar 2022 Hei! Usikker på om dette ble riktig kategori bruke - MEN, vi leier en kjempefin (og dyr) nybygd leilighet hvor utleier ikke har eid den mer enn noen uker før utleie. Vi ble under visning enig om at solskjerming av noe slag må på på plass, da en hel vegg i stua er gulv-tak vinduer, og soverommene også har svære vinduer. Dvs. uten solskjerming/gardiner er vi på konstant utstilling fra alle kanter i leiligheten, og er omringet av andre blokker. Ble lovet at dette skulle bli montert 2 uker etter innflytting, er nå gått 8 uker :-)) Problemet er at sameiet har en avtale med et spesifikt solskjermingsfirma som er utrolig useriøse og holder ikke ord, eller gir tilbakemeldinger som lovet. Spørsmålet mitt er igrunn da, kan vi med vår rett montere gardinskinner og få hengt opp gardiner?? Solskjærming blir montert på utsiden og innsiden, og vil ikke være i veien for en evt. gardinskinne. Er dette på sin plass eller har man ingen rett til det?? I kontrakten sies det at ingen hull skal lages etc, men det er vel sunn fornuft & normal bruk å ha gardiner? Og til en sånn leiesum så forventer man igrunn å kunne leve uten å være på utstilling 🙂 Anonymkode: 8c2d9...330
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 Hva sier utleier selv da? Ville spurt utleier. Kanskje dere kan henge opp lameller og få avslag i husleie. Verste som skjer er at han sier nei. Ellers finnes det jo div oppheng som ikke krever at man lager hull Anonymkode: 50a26...92f 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Skrevet 24. februar 2022 Fortell utleier på en ordentlig måte at dere føler dere veldig på utstilling og skulle gjerne hatt noe skjerming. Spør om dere kan få henge opp noe selv, er det et problem så kanskje utleier får litt fart i ting(?) Anonymkode: c0792...498 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 I og med at dette kun er et midlertidig problem, så måtte det da være bedre å bare henge opp vindusfolie så lenge? Skjønner ikke hvorfor dere skal mase med gardiner Anonymkode: b0e5d...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 Dere kan kjøpe vindusfolie som festes med såpevann mens dere venter. Ta kontakt med feks Allkopi eller lignende som leverer folie for vindu. Anonymkode: d70b6...0f6 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 Hvor mye betaler du i husleie i måneden? Anonymkode: 5559a...110
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #8 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere kan kjøpe vindusfolie som festes med såpevann mens dere venter. Ta kontakt med feks Allkopi eller lignende som leverer folie for vindu. Anonymkode: d70b6...0f6 ...eller bare gå inn på nærmeste byggevare, jysk eller clas ohlson Anonymkode: b0e5d...5e4 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #9 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): ...eller bare gå inn på nærmeste byggevare, jysk eller clas ohlson Anonymkode: b0e5d...5e4 Ja der kan du betale 150 kr for en rull som er 60 cm bred, så hvis du vil blakke deg på en sånn løsning med vinduer fra tak til gulv så be my guest. Anonymkode: d70b6...0f6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #10 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ja der kan du betale 150 kr for en rull som er 60 cm bred, så hvis du vil blakke deg på en sånn løsning med vinduer fra tak til gulv så be my guest. Anonymkode: d70b6...0f6 Så sinna, da. 2 meter a 90 cm til 130, skal ikke mye til for å dekke siktsonen, akkurat. Anonymkode: b0e5d...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #11 Skrevet 24. februar 2022 TS: har en ca 1M med vindusfolie akkurat der sofaen står pr. nå, og personlig synes jeg ikke det skulle være nødvendig å bruke hundrevis av kroner på folie på så store vinduer, og ikke er det lett å få pent heller. Og i tidligere leieerfaringer har det alltid vært montert gardinstenger for å kunne henge opp av eget valg, eller solskjærming. De aller fleste har jo dette på plass. Har allerede spurt huseier om å kunne henge opp skinner, da jeg tenker at begge deler umulig kan skade(?). Huseier unngår å svare på dette og er igrunn bare oppgitt han også over de som skulle montere disse solskjermingene. Skal sies at utleier er uerfaren innenfor utleie og det var flere helt ulogiske ting som ikke var på plass i leiligheten som vi måtte be om før kontrakt ble skrevet. Betaler 16500kr + strøm for å bo her. Anonymkode: 8c2d9...330
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #12 Skrevet 24. februar 2022 TS: jeg lurer jo ikke på om jeg kan spørre huseier eller ikke. Huseier er en hyggelig og hjelpsom kar, men som sagt uerfaren og vi kan heller ikke noe om hvordan regler er rundt sånn. Lurer på hva vi faktisk har rett til/krav på og ikke, da det ikke er lett å få noe svar på dette konkret via nett. Anonymkode: 8c2d9...330
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Skrevet 24. februar 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: TS: jeg lurer jo ikke på om jeg kan spørre huseier eller ikke. Huseier er en hyggelig og hjelpsom kar, men som sagt uerfaren og vi kan heller ikke noe om hvordan regler er rundt sånn. Lurer på hva vi faktisk har rett til/krav på og ikke, da det ikke er lett å få noe svar på dette konkret via nett. Anonymkode: 8c2d9...330 Du har verken rett eller krav til å henge opp gardiner Anonymkode: 38612...598
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #14 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så sinna, da. 2 meter a 90 cm til 130, skal ikke mye til for å dekke siktsonen, akkurat. Anonymkode: b0e5d...5e4 Dette! Anonymkode: d08e0...d04
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #15 Skrevet 24. februar 2022 Seriøst? En ordentlig montert skinne i taket for gardiner er da det minste man kan forvente når man betaler 16500kr i husleie. Hadde aldri leid en plass der jeg ikke fikk ha gardiner å bilder/ hyller på veggene. Anonymkode: eab19...ad2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #16 Skrevet 25. februar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Seriøst? En ordentlig montert skinne i taket for gardiner er da det minste man kan forvente når man betaler 16500kr i husleie. Hadde aldri leid en plass der jeg ikke fikk ha gardiner å bilder/ hyller på veggene. Anonymkode: eab19...ad2 Nei vel Anonymkode: 38612...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå