Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal føde snart. Har vært glad for korona tiltak så man ikke kan ha besøk på sykehuset, men nå er de borte og det er forventet at alle skal få komme den første dagen for å se på babyen. Jeg ønsker IKKE at svigers skal komme på besøk fordi de er slitsomme å forholde meg til. Tenker at jeg heller vil ha dem på besøk hjem når jeg og baby har kommet mer på plass hjemme. Men så har jeg ett veldig nært forhold til min egen mor, og jeg vil gjerne at hun skal få komme opp på sykehuset en liten tur. Er det dumt av meg å ikke ville ha svigers der, men min egen mor er greit? Jeg tenker jo tross alt på at det er min kropp som går igjennom en fødsel og det er jeg som vil være utslitt. Min mor vil være til hjelp mens svigers blir en belastning. Er jeg skikkelig dust? 

Kan nevne at svigers fikk komme på sykehuset med barn nr 1 og det var en forferdelig belastning for meg. Måtte underholde, sende baby rundt, fikk kritikk på ammingen og de ville ikke gå før etter 2 timer. Jeg syntes det var helt jævlig. Argumentet var at de måtte kjøre nesten 2 timer for å komme og da var det ikke innafor å sende dem hjem så fort. Hele familien kom, 7 stykker i 2 biler.

Anonymkode: 1dea8...b54

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt innfor. Du har nettopp gått gjennom en fødsel, og trenger ro med baby. Du velger helt selv hvem du ønsker på besøk.

Anonymkode: e923f...a1b

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Kan ikke din mor komme uten at svigers vet det? Sånn ville iallefall jeg gjort det. 

Bare si noe kort om "tøff fødsel, orker ikke". 

Anonymkode: 6d6d1...2c0

• Liker 17
Skrevet

Du bestemmer. Helt ok slik du tenker. De kan komme senere. Lykke til med fødsel og barsel. ❤

• Liker 6
Skrevet

Jeg skal føde snart, vi skal i utgangspunktet ikke ha noe besøk i det hele tatt. Men om vi kjenner vi har lyst til å ha noen der, har jeg null problemer med å invitere kun den personen. Vi er på et sykehus, ikke hotell. Da er det våre familie/ mine følelser og behov vi tar hensyn til, ikke storfamilien sine følelser og behov. Alle skal få besøke etter vi har kommet hjem. 

Anonymkode: 0547c...259

• Liker 3
Skrevet

Jo flere tråder jeg leser fra svigerdøtre, jo mer glad blir jeg for å vøre jentemamma :P

Jeg synes ikke det er innafor å nekte svigers å hilse på baby, samtidig som din egen mor blir invitert. Da synes jeg heller man kan sette noen «regler» for besøket, for eksempel når, hvor mange og hvor lenge. De er like mye besteforeldre som dine foreldre :)

Anonymkode: f441f...282

• Liker 29
  • Nyttig 2
Skrevet

Du bestemmer helt selv. Å du har lov til å være «urettferdig» så mye som du bare ønsker i en slik situasjon. 

Anonymkode: 65848...ef5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo flere tråder jeg leser fra svigerdøtre, jo mer glad blir jeg for å vøre jentemamma :P

Jeg synes ikke det er innafor å nekte svigers å hilse på baby, samtidig som din egen mor blir invitert. Da synes jeg heller man kan sette noen «regler» for besøket, for eksempel når, hvor mange og hvor lenge. De er like mye besteforeldre som dine foreldre :)

Da får svigerforeldre slutte å være så utrolig slitsomme. Mange legger opp til slik selv. 

Anonymkode: 65848...ef5

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Pro tip: 

Be far om å ta med barnet i felles besøksstue på sykehuset. Med beskjed om at du skal ikke ha de inn på rommet. Så dusjer, sover eller leser du den stunden far viser fram barnet sitt. 

Da beholder dere relasjonen til svigers, du slipper å møte de, og det er enklere å si nei til besøk hjemme de første ukene. 

Anonymkode: 8104c...e72

• Liker 41
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå er det jo først og fremst en pasient her, ikke en baby. Og først og fremst to nybakte foreldre, ikke fire nybakte besteforeldre.

Hadde du virkelig ønsket å komme på et besøk der du var uønsket og hvor mor/far bare venter til den planlagte tiden er over så du kan dra igjen, men de inviterte deg fordi de følte at de måtte? Istedenfor å vente noen dager for så å komme på besøk når alle er klare og du er ønsket? 

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pro tip: 

Be far om å ta med barnet i felles besøksstue på sykehuset. Med beskjed om at du skal ikke ha de inn på rommet. Så dusjer, sover eller leser du den stunden far viser fram barnet sitt. 

Da beholder dere relasjonen til svigers, du slipper å møte de, og det er enklere å si nei til besøk hjemme de første ukene. 

Anonymkode: 8104c...e72

Akkurat det jeg ville svare også. La dem møte baby, men ikke deg.

Anonymkode: 9cb38...26c

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Akkurat det jeg ville svare også. La dem møte baby, men ikke deg.

Anonymkode: 9cb38...26c

De fleste ønsker vel å være med første gangen babyen deres møter besteforeldre, tanter og onkler?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jo flere tråder jeg leser fra svigerdøtre, jo mer glad blir jeg for å vøre jentemamma

Jeg har både en sønn og en datter og hadde aldri i livet gidda å bli snurt over at jeg ikke fikk komme på barselbesøk på sykehuset. Fødsel og barsel er intimt for den som har født, at man vil ha sin egen mor der og ikke andres tenker jeg er helt naturlig. Og ikke kan jeg se at det er noen grunn til at jeg skal bli en annenrangs bestemor fordi jeg må vente 3 dager før jeg får hilse på babyen.

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes du kan ta imot svigers, men lage klare regler for besøket på forhånd. 

Maks 30-45 minutter, kun svigers (ikke flere) o.l. Mannen din må være veldig tydelig. De velger selv om de vil kjøre 2 timer hver vei med disse forutsetningene, eller om de vil vente.

På mitt sykehus får kun partner besøke (ev. én annen om man er alene). Synes det er veldig bra, men litt synd at babyens søsken ikke en gang får komme. Man blir bedt om at babyen ikke tas med ut av avdelingen.

Så en familie med barn og flere voksne som ville på besøk, men de ble sendt ut igjen.

Anonymkode: db5c8...90e

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Mor blir ikke invitert til å besøket baby, men til å støtte datter som har vært gjennom fødsel. Jeg har bedt mør på besøk på sykehuset etter kne operasjon men selvfølgelig hadde ikke invitert svigers. 

Er det virkelig så mye å be at folk vente en liten uke før man begynner å mase om besøk?!

Anonymkode: 4b089...5d8

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok ikke imot besøk på sykehuset av noen, verken mine eller hans foreldre eller søsken/venner. Babyen blir bare mer søt om det får noen dager, og tida på barsel er ALT for kort til å kaste bort tid på å ha besøk av folk som kan lage mat hjemme hos oss om de kommer på besøk der istedet 🙊😆 

Anonymkode: d0761...909

Skrevet

Her har det kun vært far/partner og søsken som får besøke på sykehuset. Selv ikke besteforeldre lenge før korona kom.

Så rart at det er så forskjellig på sykehusene.

Anonymkode: 25a9b...825

• Liker 1
Skrevet

De fleste sykehus har vel fremdeles restriksjoner?

På sykehusene i Oslo er det kun lov med besøk av far og søsken, inoen tilfeller tillater de besøk av besteforeldre, men maks to om gangen. 

Anonymkode: fcf5d...df3

• Liker 2
Skrevet

Her har vi bestemt at ingen skal på besøk på sykehuset. Det er begrenset med tid hvor man ikke trenger å tenke på husarbeid, matlaging etc, og den tenker jeg å utnytte til det fulle. Men jeg ser for meg at jeg kommer til å savne kommende storebror en del, så finner jeg ut at han skal komme må nesten mormor som skal passe han komme også. Det vil isåfall være unntaket. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jeg skal føde snart. Har vært glad for korona tiltak så man ikke kan ha besøk på sykehuset, men nå er de borte og det er forventet at alle skal få komme den første dagen for å se på babyen. Jeg ønsker IKKE at svigers skal komme på besøk fordi de er slitsomme å forholde meg til. Tenker at jeg heller vil ha dem på besøk hjem når jeg og baby har kommet mer på plass hjemme. Men så har jeg ett veldig nært forhold til min egen mor, og jeg vil gjerne at hun skal få komme opp på sykehuset en liten tur. Er det dumt av meg å ikke ville ha svigers der, men min egen mor er greit? Jeg tenker jo tross alt på at det er min kropp som går igjennom en fødsel og det er jeg som vil være utslitt. Min mor vil være til hjelp mens svigers blir en belastning. Er jeg skikkelig dust? 

Kan nevne at svigers fikk komme på sykehuset med barn nr 1 og det var en forferdelig belastning for meg. Måtte underholde, sende baby rundt, fikk kritikk på ammingen og de ville ikke gå før etter 2 timer. Jeg syntes det var helt jævlig. Argumentet var at de måtte kjøre nesten 2 timer for å komme og da var det ikke innafor å sende dem hjem så fort. Hele familien kom, 7 stykker i 2 biler.

Anonymkode: 1dea8...b54

Med den bakgrunnen hadde jeg ikke invitert dem som oppførte seg sånn nei.

Uansett hvem det var. 

Men din mor trenger jo ikke kringkaste at hun har vært der. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...