AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #1 Skrevet 24. februar 2022 Vi har litt stor tomt og vurderer å skille ut og bygge et nytt hus der. Er usikker på hva som er mest lønnsomt, bare få en rammetillatelse og så selge tomta, eller skaffe en entreprenør og bygge selv. Må man da evt. opprette et firma, eller kan man gjøre det som privatperson? noen som har erfaring? Anonymkode: 60e68...2c8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #2 Skrevet 24. februar 2022 Kommer an på boligmarkedet der dere bor. Er det sentralt og relativt stor etterspørsel etter boliger/tomter så er nok salg av tomt det mest profitable og enkleste på kort sikt. Dersom dette ikke er i Oslo-området eller sentralt i en annen by kan det nok hende det er mest lønnsomt å bygge hus og selge dette, men jeg har ikke erfaring på området selv. Det er flere fallgruver ved å bygge et attraktivt hus for andre enn å selge en god tomt. Anonymkode: 5f378...b28
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #3 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kommer an på boligmarkedet der dere bor. Er det sentralt og relativt stor etterspørsel etter boliger/tomter så er nok salg av tomt det mest profitable og enkleste på kort sikt. Dersom dette ikke er i Oslo-området eller sentralt i en annen by kan det nok hende det er mest lønnsomt å bygge hus og selge dette, men jeg har ikke erfaring på området selv. Det er flere fallgruver ved å bygge et attraktivt hus for andre enn å selge en god tomt. Anonymkode: 5f378...b28 Det er i Oslo. ts Anonymkode: 60e68...2c8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er i Oslo. ts Anonymkode: 60e68...2c8 Da ville jeg definitivt bygget først og så solgt mtp vinning. Også fordi dere d har kontroll på hva som faktisk bygges. Det er ikke sikkert nye eiere forholder seg til rammetillatelsendere søker om. Men, å bygge er et helvetes hopprenn, og prisene er helt sinnsyke. Så vær forberedt på at det er hinsides mye arbeid og dere må ha svært god økonomi i mellomtiden. Jeg tror ikke du får bygget noe i Oslo under 6-7 mill totalt. Anonymkode: bd1be...db9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Da ville jeg definitivt bygget først og så solgt mtp vinning. Også fordi dere d har kontroll på hva som faktisk bygges. Det er ikke sikkert nye eiere forholder seg til rammetillatelsendere søker om. Men, å bygge er et helvetes hopprenn, og prisene er helt sinnsyke. Så vær forberedt på at det er hinsides mye arbeid og dere må ha svært god økonomi i mellomtiden. Jeg tror ikke du får bygget noe i Oslo under 6-7 mill totalt. Anonymkode: bd1be...db9 Vi blir nok ikke boende der på sikt, men tanken var kanskje å bygge, så flytte inn og bo der et år, og så selge skattefritt. ts Anonymkode: 60e68...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 Det er ikke lenge siden det ble solgt en liten utskilt tomt på Grefsen til over 6 mill., så dersom dere tenker dette er en grei sum er det kanskje veien å gå. Salg av tomt er skattefritt, dere slipper styret (og kostnadene!!!) ved å bygge et helt hus, og det kan gå relativt fort unna. Anonymkode: 5f378...b28 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kommer an på boligmarkedet der dere bor. Er det sentralt og relativt stor etterspørsel etter boliger/tomter så er nok salg av tomt det mest profitable og enkleste på kort sikt. Dersom dette ikke er i Oslo-området eller sentralt i en annen by kan det nok hende det er mest lønnsomt å bygge hus og selge dette, men jeg har ikke erfaring på området selv. Det er flere fallgruver ved å bygge et attraktivt hus for andre enn å selge en god tomt. Anonymkode: 5f378...b28 Støtter dette. Hvis jeg hadde råd til det, hadde jeg likevel bygget et hus selv kun fordi jeg ville likt å ha kontroll over hva som blir bygget der 😅 Med tanke på utsikt og privatliv osv. Anonymkode: 112b6...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #8 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke lenge siden det ble solgt en liten utskilt tomt på Grefsen til over 6 mill., så dersom dere tenker dette er en grei sum er det kanskje veien å gå. Salg av tomt er skattefritt, dere slipper styret (og kostnadene!!!) ved å bygge et helt hus, og det kan gå relativt fort unna. Anonymkode: 5f378...b28 6 mill var billig for Grefsen. Tipper vi kunne fått litt mer for tomta her, men nybygg går lett for 15 mill, så det er jo mye å tjene på det også. ts Anonymkode: 60e68...2c8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #9 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Støtter dette. Hvis jeg hadde råd til det, hadde jeg likevel bygget et hus selv kun fordi jeg ville likt å ha kontroll over hva som blir bygget der 😅 Med tanke på utsikt og privatliv osv. Anonymkode: 112b6...1cb Ja, vi tenker nok ikke å bli boende i det gamle huset veldig lenge uansett, så vi er ikke veldig opptatt av det, men vi er ikke helt sikre. ts Anonymkode: 60e68...2c8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #10 Skrevet 24. februar 2022 Tenker dere å bli boende på sikt i enten det nye eller gamle huset? Eller skal dere finne noe et helt annet sted etter evt bygging? Anonymkode: e4b01...7b5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #11 Skrevet 24. februar 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: 6 mill var billig for Grefsen. Tipper vi kunne fått litt mer for tomta her, men nybygg går lett for 15 mill, så det er jo mye å tjene på det også. ts Anonymkode: 60e68...2c8 Da er svaret egentlig så enkelt som at dersom dere har tid, lyst og penger så bygger dere hus. Det selges en tomt i Holmenkollen nå til 12 mill. Når du sier at dere bor i et dyrere område enn Grefsen så er det per nå lite annet å sammenligne med. Hus får dere uansett solgt, men når det dreier seg om mer fasjonable strøk i Oslo så vil jeg anta at mange kjøpere enten krever ferdighus med dyre løsninger eller foretrekker tomt og å bygge selv etter egne behov. Anonymkode: 5f378...b28 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #12 Skrevet 24. februar 2022 Dere slipper tomte prisen. Så spm er jo om dere tjener mest på å bare selge tomta eller tomta med hus på. Byggesituasjonen er jo en risiko sport. Uansett. Hvis dere går for bygging, så sørg for god planlegging og gode tegninger. Fordi alt du endrer etter det er påbegynt koster mange skjorter Anonymkode: 33254...2a8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Skrevet 24. februar 2022 Just now, AnonymBruker said: Da er svaret egentlig så enkelt som at dersom dere har tid, lyst og penger så bygger dere hus. Det selges en tomt i Holmenkollen nå til 12 mill. Når du sier at dere bor i et dyrere område enn Grefsen så er det per nå lite annet å sammenligne med. Hus får dere uansett solgt, men når det dreier seg om mer fasjonable strøk i Oslo så vil jeg anta at mange kjøpere enten krever ferdighus med dyre løsninger eller foretrekker tomt og å bygge selv etter egne behov. Anonymkode: 5f378...b28 M.a.o. tror jeg ikke det holder å sette opp et enkelt modulhus på tomta. Anonymkode: 5f378...b28
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #14 Skrevet 24. februar 2022 Hva om dere deler tomta og bygger nytt til dere selv på den tomme? Da får dere ny bolig dere kan finansiere med deres gamle hus. Forøvrig er det "vanlig" å gjøre det sånn her i Tromsø. Folk bygger nytt of selger, eller selger gamle bolig og bygger nytt til seg selv på samme tomt. Når boligmarkedet i Tromsø og Oslo er som det er skal det godt gjøres å gå med tap. Anonymkode: df2be...a0a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #15 Skrevet 24. februar 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, vi tenker nok ikke å bli boende i det gamle huset veldig lenge uansett, så vi er ikke veldig opptatt av det, men vi er ikke helt sikre. ts Anonymkode: 60e68...2c8 Jeg ville solgt tomta, solgt det gamle huset, og kjøpt ny bolig for det dere sitter igjen med (som da må dreie seg om over 20 mill. ?). Anonymkode: 5f378...b28 2
Gjest Skrevet 24. februar 2022 #16 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke lenge siden det ble solgt en liten utskilt tomt på Grefsen til over 6 mill., så dersom dere tenker dette er en grei sum er det kanskje veien å gå. Salg av tomt er skattefritt, dere slipper styret (og kostnadene!!!) ved å bygge et helt hus, og det kan gå relativt fort unna. Anonymkode: 5f378...b28 Gevinst ved salg av tomt er skattepliktig. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-tomt/ Gevinst ved salg av huset vil være skattepliktig hvis man ikke har eid og bodd i huset 1 av de 2 siste årene.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #17 Skrevet 24. februar 2022 2 minutter siden, Anonym Bruker0 said: Gevinst ved salg av tomt er skattepliktig. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-tomt/ Gevinst ved salg av huset vil være skattepliktig hvis man ikke har eid og bodd i huset 1 av de 2 siste årene. Dette stemmer selvfølgelig. Skriveglipp fra min side. Anonymkode: 5f378...b28
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #18 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tenker dere å bli boende på sikt i enten det nye eller gamle huset? Eller skal dere finne noe et helt annet sted etter evt bygging? Anonymkode: e4b01...7b5 Nei, tenker ikke å bli boende på sikt. Tenkte kanskje å bygge huset, selge gamlehuset, bo ett år i det nye huset og så selge det også. På den måten får vi solgt begge hus skattefritt. men vet ikke. Det er jo masse stress med å bygge et hus, og vi kan ingenting om det. ts Anonymkode: 60e68...2c8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #19 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da er svaret egentlig så enkelt som at dersom dere har tid, lyst og penger så bygger dere hus. Det selges en tomt i Holmenkollen nå til 12 mill. Når du sier at dere bor i et dyrere område enn Grefsen så er det per nå lite annet å sammenligne med. Hus får dere uansett solgt, men når det dreier seg om mer fasjonable strøk i Oslo så vil jeg anta at mange kjøpere enten krever ferdighus med dyre løsninger eller foretrekker tomt og å bygge selv etter egne behov. Anonymkode: 5f378...b28 Vi bor ikke i et dyrere område enn Grefsen, syntes bare 6 mill for en tomt på Grefsen var billig (kanskje snakk om veldig liten tomt?) vil tro område her er som Grefsen. ts Anonymkode: 60e68...2c8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #20 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva om dere deler tomta og bygger nytt til dere selv på den tomme? Da får dere ny bolig dere kan finansiere med deres gamle hus. Forøvrig er det "vanlig" å gjøre det sånn her i Tromsø. Folk bygger nytt of selger, eller selger gamle bolig og bygger nytt til seg selv på samme tomt. Når boligmarkedet i Tromsø og Oslo er som det er skal det godt gjøres å gå med tap. Anonymkode: df2be...a0a Vi kommer nok ikke til å ha lyst til å bo på så liten tomt, +at våre boligpreferanser er litt spesifikke, så vi ville nok ha tapt litt penger på å bygge spesifikt for oss. ts Anonymkode: 60e68...2c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå