Gå til innhold

Dere som har hatt blodpropp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplevde dere utmattelse i ettertid? 

Anonymkode: dfca6...0e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen ettervirkninger av blodpropp (med mindre man må amputerte på grunn av blodproppen). Så om man er utmattet i ettertid av en blodpropp, er det andre grunner til det. 

Anonymkode: 9f14a...944

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er ingen ettervirkninger av blodpropp (med mindre man må amputerte på grunn av blodproppen). Så om man er utmattet i ettertid av en blodpropp, er det andre grunner til det. 

Er du helt sikker på dette? 

• Liker 1
Skrevet

For et idiotisk svar, det kommer helt an påhvor blodproppen er. Er den f eks i hjernen, er det ganske vanlig å få fatigueetterpå.

Anonymkode: cff29...017

• Liker 1
Skrevet

Har hatt blodpropp i lungen og det tok tid før jeg kunne anstrenge meg uten å bli andpusten, kroppen bruker også tid på å leges etter påkjenning, så at man kan være sliten en stund etterpå anser jeg at er normalt. Ta uansett kontakt med legen din om det er noe som engster deg eller gjør at du ikke kan fungere i hverdagen.

Anonymkode: ca19f...a0a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

«Ingen ettervirkninger». For et bastant svar på noe du ikke kan noe om.

Anonymkode: 0a6a1...d39

• Liker 3
Skrevet

Ja, men jeg var utbrent samtidig. 

Anonymkode: 0bb87...3c1

Skrevet

Min far opplever at han har mindre overskudd og blir raskere sliten ja. Han trenger generelt mer hvile og sover litt lengre også. 

Anonymkode: bbc56...3d7

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For et fjernt svar. Utmattelse er meget vanlig etter hjerneslag.

Anonymkode: a86de...3ef

Skrevet

Hvor proppen satt er veldig vesentlig. 

Anonymkode: c4339...d37

Skrevet

Har hatt samling av mange blodpropper i begge lungene. Har slitt mye med utmattelse i ettertid, MEN jeg skal ikke konstantere at det er på grunn av blodproppene eller andre ting, slik som psykisk helse.

Skrevet

Det er ikke uvanlig med utmattelse etter alvorlig kritisk sykdom generelt (kreft, hjerneslag etc). Selv fikk jeg hjerneslag for 1 år siden og utviklet utmattelse/ fatique i etterkant. Noe legene også forklarte meg når jeg dro fra sykehuset at skjedde med mange.

LHL har en god brosjyre/info om utmattelse etter hjerneslag (blodpropp). 

Anonymkode: fa739...aab

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 4.40):

Håper alle ser bort fra dette svaret. Uheldig å svare når man ikke har kompetanse.

Anonymkode: e865d...b23

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Tenkte primært på blodpropp i bein. Var en stor påkjenning og gikk på krykker en stund etterpå. Slet enormt med utmattelse så jeg har bare lurt på i ettertid om dette er vanlig i etterkant av blodpropp. 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. Tenkte primært på blodpropp i bein. Var en stor påkjenning og gikk på krykker en stund etterpå. Slet enormt med utmattelse så jeg har bare lurt på i ettertid om dette er vanlig i etterkant av blodpropp. 

DVT har sjeldent komplikasjoner i ettertid som fatigue. Da sitter det nok mer i psyken.

Anonymkode: c4339...d37

• 2 år senere...
Skrevet (endret)

.

Endret av Spotifys
Skrevet

Noen som har flere svar her? Andre erfaringer?

Føler det er ekstremt lite kunnskap på feltet. Og lite info. Både når det gjelder å avdekke ifht symptomer, og når det kommer til varige mén etter en lungeemboli. 

Jeg ble innlagt med lungeemboli, i 2020. Hadde da gått med den i omtrent 2,5 mnd før den ble oppdaget, noe jeg i senere tid har funnet ut ikke var veldig vanlig(?). Ikke vet jeg hvorfor jeg fikk blodpropp heller. Den kom ikke fra beina mine. Så derav må jeg gå på livslang behandling med Eliquis. Jeg har siden den gang vært ekstremt trøtt og sliten. Kan sove når som helst, trøtt konstant. Ofte tiltak å sette i gang med dagligdagse oppgaver. Har også et varig mèn etter denne blodproppen. For å være mer spesifikk, føles det som at den lungen som var utsatt ikke klarer dra inn pusten tilstrekkelig nok. Akkurat som at det er noe som stopper den i å fungere skikkelig. Å ha vært gjennom en lenger periode mdd store smerter, redsel og stress, har påvirket helsen min til det negative. Ja kanskje psykisk også. Men kroppslig så er jeg helt utslitt. Har hørt av en lege at fatigue er noe man har(får) etter noe man opplever som traumatiserende. Så jeg syns svaret tidligere her er litt for bastant. Vis gjerne til kilder. 

Skrevet

Å få en blodpropp er jo og å komme i en eksistensiell krise. En voldsom psykisk påkjenning for noen avhengig av situasjonen og hvor raskt man får helsehjelp. De aller fleste får jo og medisiner etterpå, som og kan gi bivirkninger. Snakk med fastlegen eller om du har oppfølging av spesialist. 

Anonymkode: 7b401...c3a

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...