Gå til innhold

Hvordan er din asperger mann?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer sterkt på om min mann er asperger.

Hvordan er det å være med din asperger mann iforhold til dem uten? Hva er forkjellen? Hva er utfordrende?

Anonymkode: d2437...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han er ganske opptatt av rettskriving, han ville fått fnatt om han leste innlegget ditt. :fnise:

Tør ikke å si hva du har skrevet feil, siden da blir jeg bare hetset, men jeg synes i det minste du bør vite at man ikke ER en diagnose. En person med astma er ikke astma, han har astma. Det kan føles stigmatiserende å bli snakket om som om diagnosen er hele personligheten ens.

Anonymkode: 663c8...4fb

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er ganske opptatt av rettskriving, han ville fått fnatt om han leste innlegget ditt. :fnise:

Tør ikke å si hva du har skrevet feil, siden da blir jeg bare hetset, men jeg synes i det minste du bør vite at man ikke ER en diagnose. En person med astma er ikke astma, han har astma. Det kan føles stigmatiserende å bli snakket om som om diagnosen er hele personligheten ens.

Man kan slutte å ha astma. Ingen slutter å ha Asperger syndrom. 

Anonymkode: ec07f...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste blir litt overrasket over det, siden de fleste tror folk med en slik diagnose er som Rainman eller Sheldon etc.

Han er snill og omgjengelig, men sliter litt med det sosiale. Han liker å øve litt på samtaler, og han kan bli ekstremt opptatt av snevre interesser og emner. Siden vi kjenner hverandre så godt så er det sjeldent jeg tenker over det i hverdagen, annet enn at han noen ganger kan ha problemer med å uttrykke hva han føler.

Han er helt fantastisk.

Anonymkode: 7bc50...9c3

• Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tror de fleste blir litt overrasket over det, siden de fleste tror folk med en slik diagnose er som Rainman eller Sheldon etc.

Han er snill og omgjengelig, men sliter litt med det sosiale. Han liker å øve litt på samtaler, og han kan bli ekstremt opptatt av snevre interesser og emner. Siden vi kjenner hverandre så godt så er det sjeldent jeg tenker over det i hverdagen, annet enn at han noen ganger kan ha problemer med å uttrykke hva han føler.

Han er helt fantastisk.

Så godt å høre. Men hva med følelser, er de sterke på han? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja. Unskyld. Jeg vet det. Det var seint og jeg var full i tanker. Ble litt skrivefeil. Jeg mener en mann med asperger syndrom, ikke at han er asperger. Forstår skrivefeilen min og det beklager jeg. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste foretrekker å bli kalt autist. Fordi det er en så stor del av dem.

Det er ikke en sykdom, men en annerledes hjerne.

Anonymkode: 38d9e...ff0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv Asperger, så det er vanskelig for meg å svare på spørsmålet utifra ditt ståsted.

Men for meg er det fantastisk!

Vi tenker likt om ting, og vi spiller ikke sosiale spill.

Vi har lange interessante diskusjoner og er helt åpne mot hverandre når det kommer til å uttrykke kjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

De fleste foretrekker å bli kalt autist. Fordi det er en så stor del av dem.

Det er ikke en sykdom, men en annerledes hjerne.

https://www.parents.com/health/special-needs-now/should-we-say-with-autism-or-autistic-heres-why-it-matters/

https://www.google.com/amp/amp.abc.net.au/article/everyday/10903768

https://www.centerforautismresearch.org/driven/“autistic-person”-or-“person-autism”-one-more-correct

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fantastisk. Full av sympati, empati, kjærlighet og respekt. Kan bomme litt på sosiale settinger innimellom, men jobber aktivt med å bli så god som mulig. Hands down den fineste kjæresten jeg noen gang har hatt :) 

Anonymkode: 9be7d...d63

• Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Så godt å høre. Men hva med følelser, er de sterke på han? 

Veldig. Han er utrolig empatisk, snill og tvers igjennom god.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Veldig. Han er utrolig empatisk, snill og tvers igjennom god.

Min også 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min også 🥰

Min er det generelt. Men han kan bli utålmodig og miste bakkekontakt hvis jeg avbryter rutinene hans.

Feks hvis jeg skal snakke med han litt før han skal dra til butikken. Da kan han bli utålmodig. Han er opptatt av å delta med sine meninger i samtalen, og da tar samtalen lengre tid, så blir han veldig utålmodig.

At han skal være hjemme før 22 er alvorlig viktig for han. Han blir stresset av dårlig tid og for å rekke tidsnok ting. 

Eller er han veldig kjærlig og empatisk, mer enn normalt. Men det er vanskelig npr han blir stresset og utålmodig da. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min er det generelt. Men han kan bli utålmodig og miste bakkekontakt hvis jeg avbryter rutinene hans.

Feks hvis jeg skal snakke med han litt før han skal dra til butikken. Da kan han bli utålmodig. Han er opptatt av å delta med sine meninger i samtalen, og da tar samtalen lengre tid, så blir han veldig utålmodig.

At han skal være hjemme før 22 er alvorlig viktig for han. Han blir stresset av dårlig tid og for å rekke tidsnok ting. 

Eller er han veldig kjærlig og empatisk, mer enn normalt. Men det er vanskelig npr han blir stresset og utålmodig da. 

Det skjønner jeg.

Her i mitt forhold er det jeg som er sånn.

Men jeg er også heldigvis mer kjærlig og empatisk enn normalt, så mannen min synes det går i pluss 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det skjønner jeg.

Her i mitt forhold er det jeg som er sånn.

Men jeg er også heldigvis mer kjærlig og empatisk enn normalt, så mannen min synes det går i pluss 😅

Så din mann med asperger er ikke opptatt av rutiner?🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ikke den du spør, men min mann med Asperger er ikke så opptatt av rutiner, men han kan bli stresset over at planer endres. Jeg merker ikke noe til det personlig, men han har fortalt meg at det kan gjøre han litt opprørt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, han har litt andre ting ved seg enn meg. 

Han er også hyposensitiv(underfølsom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er veldig snill. Han snakker litt for mye, jeg merker at andre synes det er litt slitsomt å høre på han. Han misforstår lett, hvis jeg f.eks sier at jeg fryser så hører han: det er din skyld at jeg fryser, hvorfor har du ikke fyrt mer? Han virker som en veldig sosial type, veldig blid og pratsom. Men han vil egentlig helst bare sitte hjemme. Jeg drar han med rundt stakkars 😊 han er ikke kjempeopptatt av rutiner, men blir veldig stresset av og bli avbrutt. Han kan fint være impulsiv. 

Anonymkode: 1ebd3...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han er veldig snill. Han snakker litt for mye, jeg merker at andre synes det er litt slitsomt å høre på han.  Han virker som en veldig sosial type, veldig blid og pratsom. Men han vil egentlig helst bare sitte hjemme. Han kan fint være impulsiv. 

Anonymkode: 1ebd3...30e

Høres akkurat ut som min😁👍

Han går også veldig inn i sine spesielle interesser, og koser seg veldig med de. (Og infodumper mye😂)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...