AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Kjøpte i min ungdom et speilreflekskamera. Mener det var Canon EOS 500D? Så fort at dette var stort og tungt å ta med seg, og det ble fort utdatert da man ikke kunne se bildene man tok på «stor skjerm» på kameraet. Endte da opp med å bruke et lite kompaktkamera, som ikke hadde veldig god kvalitet på bildene. Ønsker nå å investere i et nytt kamera, dog ikke like stort som et speilrefleks. Jeg er ikke superflink til å ta bilder, men vil gjerne oppgradere fra mobilkamera. Jeg har en iPhone 11 pro, og er i stor grad fornøyd med bildene den tar, men vil gjerne ha noe enda bedre. Da mest med tanke på å fange øyeblikk i hverdagen, med spesielt familie. Gjerne litt portrettbilder osv. Er det vits å kjøpe eget kamera? Er bildene mye bedre enn telefonbildene? Vil gjerne ha et kamera man også kan filme med. Hvilket kamera anbefaler du? Ser de ligger fra rundt 2000-14.000. Synes 14.000 er helt vilt mye for et kompaktkamera, men jeg har som sagt ikke peiling. Anonymkode: 89dfd...471 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #2 Skrevet 26. februar 2022 Da ville jeg gått for et rimelig fujifilm speilløst kamera. De har kvaliteten til et APS-C DSLR, men de er mye mindre og lettere. Da kan du også bytte linser til det bruket du ønsker. Anonymkode: aeae5...8cd
QuestionEverything Skrevet 26. februar 2022 #3 Skrevet 26. februar 2022 Hva du mener med "gjerne ha enda bedre bilder"? Skarphet, kontrast, farger, dynamisk omfang, noe annet? Hvis du ikke vet så tror jeg å kjøpe nytt kamera ville vært bortkastet penger, for et større, dyrere kamera gjør ikke automatisk at man ender opp med finere bilder. Alle nye kamera kan brukes til filming, men kvaliteten varierer da.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #4 Skrevet 27. februar 2022 QuestionEverything skrev (23 timer siden): Hva du mener med "gjerne ha enda bedre bilder"? Skarphet, kontrast, farger, dynamisk omfang, noe annet? Hvis du ikke vet så tror jeg å kjøpe nytt kamera ville vært bortkastet penger, for et større, dyrere kamera gjør ikke automatisk at man ender opp med finere bilder. Alle nye kamera kan brukes til filming, men kvaliteten varierer da. Jeg ønsker noe som tar fine og gode portrettbilder, med dybde og skarphet, men som ikke er like stort og tungt å drasse rundt på som et speilrefleks. iPhonen min tar greie bilder, men vil gjerne ha et ordentlig kamera som tar bedre bilder enn mobilbilder. Det er jeg helt enig i! Jeg vil selv si at jeg er flink bak kamera. Ser snitt og motiver bra. Men ønsker altså noe mer enn mobilkamera, som man gjerne kan utvikle ferdighetene sine mer med. Filming er primært for å fange familieøyeblikk med noe bedre enn mobilkamera, men uten å måtte drasse rundt på både mobil, vanlig kamera og filmkamera. Hvis det ga mer mening? Anonymkode: 89dfd...471 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #5 Skrevet 27. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 26.2.2022 den 22.00): Da ville jeg gått for et rimelig fujifilm speilløst kamera. De har kvaliteten til et APS-C DSLR, men de er mye mindre og lettere. Da kan du også bytte linser til det bruket du ønsker. Anonymkode: aeae5...8cd Takk for svar! Har du link til noen du tenker er greie? ☺️ Anonymkode: 89dfd...471
QuestionEverything Skrevet 28. februar 2022 #6 Skrevet 28. februar 2022 Dersom du ønsker et kompakt system så må du ikke bare vurdere størrelsen på kamera, men også linsen det vil bli brukt sammen med. Spesielt finnes det som kalles "pancake lens", som gjerne ikke stikker ut mer enn to cm. Dersom du ønsker portretter med ufokusert bakgrunn så bør du se etter linser med lavt f-nummer (stor lysåpning), f-eks. f/2.8 Dersom du har en eller flere fotobutikker innen rekkevidde med bil, ta gjerne en tur dit da de pleier å ha forskjellige kameraer utstilt slik at du kan prøve dem. Og hvis det er noen av disse kameraene du liker, så ta notat av navnet. Når du kommer hjem kan du se på omtaler på internett for å finne ut om det generelt anses som et bra kamera, og hva eventuelle svakheter er. Se etter portrettbilder tatt med det kamera, om du synes kvaliteten er et godt nok steg opp fra hva ditt nåværende mobilkamera tar. Om du ikke har en fotobutikk i nærheten så kan de ha noe utstilt i store elektrobutikker, eller du kan gjøre internettsøk på "best compact system camera (for portraits)" eller noe slikt.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2022 #7 Skrevet 1. mars 2022 Jeg har denne og er fornøyd. HX95 kompaktkamera med 24–720 mm zoom | DSC-HX95 | Sony NO Anonymkode: bb781...b4e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå