Gå til innhold

Bytte barnehage eller ikke? (Nærhet vs trivsel, hvordan velge?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med to små barn, og vurderer å bytte barnehage, hovedsakelig fordi det ene barnet nå har mistrivdes i over ett år, og jeg ser ingen bedring. Jeg merker at jeg har dårlig tillit til pedlederen på avdelingen (veldig glad i de andre ansatte), dette er hverken godt for meg, barnet og sikkert ikke pedlederen selv heller. 

Problemet er at denne barnehagen ligger snaue kilometeren unna der vi bor. Det er altså masse muligheter for å gå, hente raskt, få barnevakt til å hente osv. De andre barnehagene jeg vurderer er en som ligger 8-9 minutters kjøring unna, en som ligger 5-6 minutters kjøring unna utenom rush (men i rushen fort 20 minutter), og en som ligger 20-25 minutters kjøring unna. De to som ligger lengst unna er friluftsbarnehager, som jeg vet barna mine ville elsket. 

Så det jeg sliter med å tenke ut er, hvordan tørre å bytte når jeg ikke vet hvordan det vil bli i ny barnehage? I de to friluftsbarnehagene får barna alle måltider, dvs jeg sparer inn tid både på å smøre frokostmatpakke/spise frokost hjemme, samt ordne frukt og ettermiddagsmåltid. 

Ellers er jeg student (med bil), men jeg har ikke så mye obligatorisk, studerer mest hjemmefra. Derfor kanskje mest skeptisk til barnehagen lengst unna (selv om det er den jeg liker alle aller best), men det blir jo fort mye tid som går bort i kjøring de dagene jeg har hjemmestudier. 

Hvordan velge noe sånt? Skal vi bare bli der vi er? Magefølelsen har sagt at vi bør bytte, i godt over et halvt år, men tenk om det blir verre for det barnet som trives i nåværende (har ingen mulighet til å ha de i forskjellige!). 

Anonymkode: be6f1...63a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

25min kjøring er da INGENTING. Trivsel burde veie mer enn de 25min i bil i rush. 

Anonymkode: bae6f...6ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, selvsagt teller trivsel mest. 25 minutter er ingenting! 

Anonymkode: acb2c...d10

• Liker 2
Skrevet

Ingen av de andre barnehagene ligger jo særlig langt unna, selv om den barnehagen den barnehagen dere benytter nå er nærmest, så hvis barnet ditt ikke trives og du ikke har tillit til ped.leder, hadde jeg søkt plass i en annen bhg. Mange bhg arrangerer besøksdager for nye søkere, men hvis du ringer bhg og spør om å få komme på besøk utenom besøksdagen fordi du vurderer å søke, får du som regel det. Det kan være lurt med et sånt besøk for å få et inntrykk av bhg.

• Liker 6
Skrevet

De årene med barn i barnehage er strevsomme, men de varer ikke så lenge. Jeg ville gått for trivsel.

Det eldste barnet mitt er nå over tenårene og begynte i barnehage rett i nærheten av der vi bodde. Han var så trygg der og de voksne var så fine at selv da jeg flyttet 30 minutters kjøring unna klarte jeg ikke å bytte barnehage. Jeg kjørte altså den lange omveien, og vi hadde fine stunder i bilen. Hørte på musikk, pratet, lekte billeker for å ikke sovne og brukte tiden godt. Den andre delen av turen hvor jeg var alene i bilen ble også et lite friminutt der jeg lærte meg å ha radioen av og ha litt planleggingstid i hodet mitt. Det var helt sikker «bortkastet tid» med all den kjøringa, men vipps så var de årene over og andre utfordringer i gang. Og enda mere kjøring i alle retninger, for den del. 

Anonymkode: 230f3...276

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

25min kjøring er da INGENTING. Trivsel burde veie mer enn de 25min i bil i rush. 

Anonymkode: bae6f...6ec

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Herregud, selvsagt teller trivsel mest. 25 minutter er ingenting! 

Anonymkode: acb2c...d10

Takk, godt å få noen litt umiddelbare og «opplagte» svar. Etter jeg ble alene med barna har alle presisert hvor mye barnehage i nærheten betyr og hvor mye lettere det vil gjøre ting. 

25*2 vil jo si jeg bruker ca en time på levering (tur/retur pluss levere to barn) og ca en time på henting da, nå bruker jeg ca 20 minutter fra jeg drar til jeg er hjemme igjen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk, godt å få noen litt umiddelbare og «opplagte» svar. Etter jeg ble alene med barna har alle presisert hvor mye barnehage i nærheten betyr og hvor mye lettere det vil gjøre ting. 

25*2 vil jo si jeg bruker ca en time på levering (tur/retur pluss levere to barn) og ca en time på henting da, nå bruker jeg ca 20 minutter fra jeg drar til jeg er hjemme igjen. 

Det går bra. Ta med noe å drikke og kanskje frukt til barna i bilen. Det hjelper på humøret deres. Trivsel er veldig viktig!

Dessuten, om det er en omvei i forhold til jobben din kan du skrive det av på skatten.

Anonymkode: b61f0...9ec

• Liker 1
Skrevet

Hadde valgt en barnehage i skolekretsen deres iallefall. Ellers hadde jeg tatt den nærmeste av de nye, men kontakt de aktuelle først og få et inntrykk. 

Anonymkode: 03eb4...b2c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde valgt en barnehage i skolekretsen deres iallefall. Ellers hadde jeg tatt den nærmeste av de nye, men kontakt de aktuelle først og få et inntrykk. 

Ingen av barnehagene sokner til skolen barna skal starte på, ikke den vi går i heller. Fulle barnehager her i området, ellers ville jeg nok kviet meg mer for å bytte, hvis de allerede gikk i barnehagen som "hørte" til barneskolen. 

Skrevet

Å kjøre ti min er ingenting, hadde glatt valgt trivsel over nærhet. Men nå spørs det jo veldig hvorfor barnet ikke trives i bhg, er det forhold som lett kan oppstå et annet sted også?

Anonymkode: c4e95...792

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å kjøre ti min er ingenting, hadde glatt valgt trivsel over nærhet. Men nå spørs det jo veldig hvorfor barnet ikke trives i bhg, er det forhold som lett kan oppstå et annet sted også?

Anonymkode: c4e95...792

Det er det jeg er usikker på. Og det andre barnet trives jo. Så jeg gambler jo litt føler jeg. Risikerer å miste både nærhet og trivsel på det ene barnet, og kanskje ikke oppnå noe mer? Men klart, jeg vet jo at barna elsker friluft, og to av barnehagene er friluftsbarnehager, så hvis jeg tenker feks. helsemessig osv så er det jo pluss også. Og større barnehager, dvs bedre fagmiljø? Samt alle måltider servert. 

• Liker 1
Skrevet

Trivsel er viktigst av alt. 

Vi byttet for vår daværende 3 åring bort fra barnehage i skolekrets til ny barnehage ca 15 min kjøring unna. Det var svært viktig for barnets utvikling og trivsel - vi har aldri angret. Det gikk helt fint å begynne på skolen. 

Anonymkode: 68bcf...ac0

• Liker 1
Skrevet

Trivsel er så klart viktigst, men høres ut som du har mange muligheter her. Ville absolutt gått for en i deres skolekrets så barnet får bli kjent med potensielle klassekamerater.

Anonymkode: 150a3...e5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Trivsel er så klart viktigst, men høres ut som du har mange muligheter her. Ville absolutt gått for en i deres skolekrets så barnet får bli kjent med potensielle klassekamerater.

Anonymkode: 150a3...e5a

Ingen av barnehagene er det, ikke den vi går i heller. Den som hører til skolen er stappfull med ventelister, en kommunal/utslitt barnehage. Den eneste i området som sokner til skolen, så sikkert derfor den er så populær selv om den ikke har godt rykte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jo, men ikke når de mistrives. 

Om det er en dagligvare på veien kan dere jo ta mathandling i samme smekk for eksempel, så blir tiden mer «effektiv». 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen av barnehagene sokner til skolen barna skal starte på, ikke den vi går i heller. Fulle barnehager her i området, ellers ville jeg nok kviet meg mer for å bytte, hvis de allerede gikk i barnehagen som "hørte" til barneskolen. 

Da foreslår jeg at du finner ut av hvilke av barnehagene du har best inntrykk av og så velger den av de med enklest reisevei/beste åpningstider/det som er viktigst for deg 😊

Skrevet

Jeg er også alene med barn og barnet mistrivdes i barnehagen. Til slutt ble det uholdbart og jeg valgte å se på andre muligheter. Jeg fikk en veldig god magefølelse etter besøk i den ene barnehagen og valgte å bytte selv om denne lå mye mer upraktisk til. 30 minutter lenger tid til jobb nå enn tidligere. Etter bare et par uker ble barnet mitt mer tilfreds. Tidligere negativ adferd ble bedre og avskjeden i barnehagen er problemfri. Det er jo ingen garanti at barnet vil få det bedre i ny barnehage. Jeg ville (og det gjorde jeg) prøvd å bedre forholdene i barnehagen barnet er i nå før jeg byttet. Om ingen endring skjer ville jeg sett meg om etter et annet alternativ. Det viktigste er trivsel og hjelp til å mestre sosiale spilleregler. Dette henger ofte sammen. Mat, reisevei og utseende på barnehagen betyr egentlig ingenting. 

Anonymkode: 6f371...1a1

Skrevet

Så mye dere har å velge i, tenk på så heldige dere er. Luksusproblem. Her er det kun 1 barnehage. Thats it. Take it or leave it.

Anonymkode: acc42...b49

Skrevet

Barnet mitt gikk ikke i barnehage som soknet til skolen. Jeg valgte å beholde henne der pga den store trivselen. De blir kjent med de andre i klassen uansett, barn begynner og barn slutter hele tiden. 

Anonymkode: c797a...43d

Skrevet

Jeg hadde virkelig gått for friluftsbarnehage. Med måltider inkludert sparer du deg litt jobb også. Trivsel er viktigst ❤️

Anonymkode: bd417...e65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...