Gå til innhold

Kunne du tenkt deg å være lege?  

155 stemmer

1. 1. Kunne du tenkt deg å være lege?

• Ja
      47
    • Nei
      108

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har på ingen måte det som skal til. Er rett og slett ikke egnet. 

Har heller ikke karakterer som er i nærheten av gode nok til å studere medisin.

Anonymkode: 7312a...e6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei. De har altfor stort arbeidspress og ansvar. Leger har som gruppe en forhøyet selvmordsrate, noe jeg på mange måter kan forstå.

Anonymkode: ca1a6...e68

Samme her. Beundrer at de fremdeles klarer å være så serviceinnstilte selv om det sikkert er supermange vanskelige pasienter, men mange av dem er jo oppriktig glad i mennesker. Har møtt dem som er helt desillusjonerte. 🙈

Anonymkode: 70e08...db4

• Liker 1
Skrevet

Nei....bare fordi jeg ikke liker blod og gørr 😂

Anonymkode: 67322...fc1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 23.15):

Hvorfor/hvorfor ikke?

Anonymkode: ffab2...72d

Jeg har hatt jobb der mine minutter kostet millioner. Det er stress nok; jeg ville ikke byttet det med at det handlet om liv eller død.

Skrevet

Ja, jeg er lege på sykehus og trives med det.  Har valgt å ikke få barn selv da så jeg er fri til å forvalte fritiden min nøyaktig slik jeg vil og det gir meg mye. Har veldig lyst på hund da, men da er jeg helt avhengig av at en samboer tar sin del av jobben og foreløpig bor jeg og kjæresten hver for oss. Så det får bli en fremtidsplan :)

Anonymkode: c709f...f21

• Liker 1
Skrevet

Kunne tenk meg å være lege. Men da skulle jeg spesialisert meg og blitt patolog. Bedre å skjære i lik, finne dødsårsak, enn å forholde seg til levende mennesker. Levende mennesker kan man feilbehandle med fatalt utfall. Som patolog slipper man å bekymre seg for det..

Anonymkode: be253...804

• Liker 1
Skrevet

Nei, absolutt aldri.

For det første takler jeg ikke blod, sår, gørr og andre kroppsvæsker og -funksjoner noe særlig. Jeg er en som må ligge ned på en benk når de skal ta blodprøve av meg.

Men den største tingen er nok at jeg stresser altfor mye, er altfor redd for å gjøre noe feil, samtidig som at jeg ofte sliter med å holde meg konsentrert i lengden. Noe som ikke er en god kombinasjon for en lege. Jeg hadde bare gått rundt og vært livredd for at jeg har satt feil diagnose, ga feil medisin, ikke tenkte på kombinasjonen av medisinene, leste feil, skrev feil, sa feil, ikke så de forskjellige symptomene i sammenheng... Eller satte de for mye i sammenheng!

Leger er folk som tåler stress og kan å holde tunga rett i munnen. Det er ikke meg!

Anonymkode: 02e18...03b

Skrevet

Ja, det kunne jeg. Det må være en spennende og interessant jobb. Man lærer sikkert alltid noe nytt. Tror det er slitsomt også, men alt i alt kunne jeg godt tenkt meg å være lege. 

Skrevet

Jeg tåler å se blod og annet gørr, så jeg skulle gjerne vært lege. Jeg er utdannet noe helt annet, men har ett stort ansvar for andres liv hver eneste dag.

Jeg ville vært fastlege, anestesi eller akuttlege. 
Min fastlege har ringt meg noen ganger da det å møte på legekontoret ikke er nødvendig. Da har han ved noen anledninger ringt meg i 20 tiden. Han er nærmere 40 og ingen samboer eller barn. Han jobber nesten hver høytid på legevakta og sier at de uten barn blir satt opp i høytidene.

Jeg har en utrolig dyktig lege som like gjerne tar en tlf til sykehuset for å forhøre seg før han evt skriver ut medisin eller rekvisisjon til undersøkelser på sykehus.

Mesteparten av tiden går til administrative oppgaver iflg han. Jeg håper han aldri slutter som min fastlege, for jeg har aldri vært så fornøyd som jeg er nå.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kunne tenk meg å være lege. Men da skulle jeg spesialisert meg og blitt patolog. Bedre å skjære i lik, finne dødsårsak, enn å forholde seg til levende mennesker. Levende mennesker kan man feilbehandle med fatalt utfall. Som patolog slipper man å bekymre seg for det..

Som patolog er det du som bestemmer om den vevsbiten du ser i mikroskopet ditt er kreft eller ikke, og dermed om det skal startes kreftbehandling eller ikke. 

Og som må se på frysesnittet fra operasjon mens kirurgen står og venter på beskjed - kan de avslutte operasjonen fordi det ikke ser farlig uteller må de operere videre?

Patologene er en essensiell del av behandlingsskjeden, og har like mye ansvar for levende som for døde.

Anonymkode: d34e4...48a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du vet at patologer er de som undersøker vevsprøver fra levende folk altså? Kan ha store konsekvenser å overse kreftceller der..

Anonymkode: 7174f...2e5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mannen min er lege og elsker jobben sin. Men han er en type som passer til det. Veldig intelligent men liker også at det er mye som skjer på en gang, klarer ha mange baller i luften uten å bli overveldet. Interesserer seg oppriktig for faget sitt og er flink med mennesker. Han takler fint å jobbe netter og er typen som sovner på 2min uansett hvor han legger seg. Jeg selv er en type som liker å ha en 8-4jobb hvor jeg ikke trenger å tenke på jobben når jeg er ferdig. Liker å ha fri alle helger og helligdager. Klarer ikke for mye stress og liker rutiner.

Anonymkode: 46498...da1

• Liker 2
Skrevet

Nei, ville slitt med å forholde meg så mye til mennesker, psyke og kropp dag etter dag 😅

Skrevet
On 12/14/2022 at 4:56 PM, AnonymBruker said:

Nei, hadde aldri taklet det ansvaret de har. 

Dessuten jobber jeg for å leve, ikke omvent😅 Legene har umenneskelige arbeidstimer. 

Selv studerer jeg ledelse. Og jobber ikke med mennesker🙈

Anonymkode: a31f8...61f

Du studerer ledelse, men vil verken ha ansvar eller jobbe med mennesker?

Anonymkode: e5eb8...f4c

Skrevet

Nei. Det er en jobb som er alt for vanskelig og alt for mye ansvar for meg. Jeg mangler og henimot alle personlige egenskaper for å være en god lege. Jeg er en lett antennelig kruttønne, som spyr når andre spyr. 

Anonymkode: 23cfa...93d

Skrevet

Nei absolutt ikke. Virker som et sant mareritt for meg. Har hverken psyke eller interesse for å inneha den rollen.

Anonymkode: d95d4...fdc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...