Gå til innhold

Elena eller Eivor

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bortsett fra én felles bokstav har disse omtrent ingen ting å gjøre med hverandre i mine øyne. Totalt ulike uttrykk. Eivor er et sjeldent, norsk/norrønt navn. Elena er et gresk navn, men kanskje heller med assosiasjoner til Øst-Europa. Eline vil kanskje heller være en norsk versjon av navnet. 

I mine øyne høres Elena ut som om man synes Helena er fint, men vil ha noe som er "mer unikt", men det hele ender opp med litt unge mødre vibber. 

Anonymkode: 8acea...10a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar! Kan ikke si at saken ble avklart, men takk for synspunkter om alt fra svor og østblokk-vibber 😂

Anonymkode: 9a135...738

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor het Eivor, jeg er 54 og kjenner ingen andre som heter det. Skjeldent fint norsk navn.

Anonymkode: 78745...954

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbinder ikke Elena med østblokk, og de bruker Jelena/Yelena ser jeg, så en omskriving der altså.

Jeg personlig forbinder Elena med Spania og latinske land generelt jeg -kjenner til flere Elena'er, og synes det er et fint navn! 

Det er også veldig mye mer utbredt over hele verden enn det jeg visst om.

https://no.wikipedia.org/wiki/Elena

https://en.wikipedia.org/wiki/Elena_(given_name)

Er omtrent like mange som heter Elena i norge som det er kvinner med mitt navn, så ikke spesielt mange akkurat her altså, men vi er her fortsatt vi, står støtt!!

Ville bare "forsvare" navnet litt siden mange hadde så veldig til fordommer -Eivor er også fint :)

Anonymkode: 55c7f...503

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er fine begge to. Eivor hvis du vil gå for er norsk klingende navn. For meg gir Eivor assosiasjoner til natur, fjell og fjorder, skog, tjern, stier, og det tradisjonelle i Norge. Med bygda, gårdsbruk, bunader og alt annet som følger med. Jeg ser for meg en Eivor som er trygg, stødig, utholdende og jordnær.

Elena ser jeg for meg som fest og farger, tapes, Barca, varme og lidenskap. Nesten en motsetning til Eivor. Uansett er det fine navn du har funnet. Lykke til med valget!

Anonymkode: a3f3d...cd6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 16.56):

Forbinder ikke Elena med østblokk, og de bruker Jelena/Yelena ser jeg, så en omskriving der altså.

Jeg personlig forbinder Elena med Spania og latinske land generelt jeg -kjenner til flere Elena'er, og synes det er et fint navn! 

Det er også veldig mye mer utbredt over hele verden enn det jeg visst om.

https://no.wikipedia.org/wiki/Elena

https://en.wikipedia.org/wiki/Elena_(given_name)

Er omtrent like mange som heter Elena i norge som det er kvinner med mitt navn, så ikke spesielt mange akkurat her altså, men vi er her fortsatt vi, står støtt!!

Ville bare "forsvare" navnet litt siden mange hadde så veldig til fordommer -Eivor er også fint :)

Anonymkode: 55c7f...503

På russisk uttales navnet Jelena fordi bokstaven e på russisk uttales je. Елена = Jelena (Yelena er engelsk transkripsjon). 

Synes begge navnene er OK, men veldig forskjellige. Hva med Helene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 22.46):

Hva er finest? Klarer ikke bli enig med meg selv! Er så få navn jeg liker, men liker disse to. Liker også betydningen de har. 

Anonymkode: 9a135...738

Elena :)

Anonymkode: 4cbb2...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To vidt forskjellige navn i mitt hode. Liker Eivor definitiv best.

Anonymkode: cac19...18f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjettet at Eivor var et mannenavn, men det er nok fordi jeg ikke har erfaring med navnet!

Anonymkode: b4f39...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...