AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Ja, jeg spør dumt, men det får være. Har googlet og blir ikke noe klokere. Jeg har lyst å sette opp en Thujahekk mot naboen. De har innsyn rett inn i kjøkkenet og stua og jeg synes det er merkelig når de konstant er ute i hagen. Har lyst å slippe lyset inn, men nå har jeg gardinene trukket for så og si hele dagen. Ideelt skal denne hekken være passe høy. Kanskje 2 meter til og med. Jeg har nevnt for naboen at jeg har lyst å ha en hekk der og hun virket ikke spesielt begeistret over dette. Hun sier den da må være under 1,5 meter i følge loven. Stemmer det? på EiE sine sider står det: «Høyde på hekker som ikke fungerer som hekkegjerder er regulert i naboloven, som sier at man lovlig kan sette opp hekker på opp til 2 meters høyde. Dersom det blir særlig vanskelig eller dyrt å oppføre grensehekken på delelinjen, kan hekken settes lengre inn på naboeiendommen mot et vederlag. Det må likevel være mindre praktisk å sette hekkegjerdet innenfor grensen på egen grunn enn på naboeiendommen. Størrelsen på vederlaget til naboen faller inn under jordskifterettens avgjøringskompetanse.» Jeg er villig til å ha hele hekken på min side av eiendommen. Kan hun kreve at jeg fjerner den om hun ikke liker den da? Anonymkode: ac084...604
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Tror det er gjerder som kan være 1.5m. Hekk kan være 2 m. Anonymkode: 9d652...118
A-hunter Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 (endret) En hekk på din side av grensa kan du la vokse til to meters høyde. Husk at hekker vokser i bredden, det er greinene som måles, ikke stammen. Endret 23. februar 2022 av A-hunter
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 Maks to meter hekk selv om den står på din side av grensen, fordi den fortsatt er et skille mellom eiendommene. Hekken kan også maks strekke seg 0,5 m i bredden inn over naboens tomt, så lenge den går like langt inn på din egen tomt. Anonymkode: 8c22e...810
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Det er flere steder dette er regulert. Det vanligste (og letteste) er å legge dette inn i reguleringsplanen. De aller fleste reguleringsplaner (de ligger offentlig på kommunens sider og du bør absolutt lese den FØR du kjøper hus og sjekke den årlig for alle dine eiendommer) sier noe om høyde på hekk. Typisk sier den maks 50 vcm mor vei, fellesareal og innkjørsel. Men mange (spesielt planer laget av uproffe utbyggere) sier også maks 50 cm i alle tilfeller, inkludert mot nabo. Så har du, helt åpenbart, ikke lov å etablere hekk om noe annet er etablert før deg. Er noe (en vei er det mest vanlige) innregulert der du tenker har hekk kan du fint plante, men den vil bli røsket vekk uten vederlag når (eller om) veien kommer. Deretter er det lovverket du viser til, som er dette: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1961-06-16-15 Du må ikke lese tilfeldig valgte sider på nett og ta dem for god fisk. Og du må aldri anta at fordi noe ikke bryter med en lov så er det lovlig. Er noe i brudd med reguleringsplanens bestemmelser er det alltid ulovlig, uavhengig av hva naboloven (eller naboen) sier. Du må heller ikke anta at du kan gjøre hva du vil fordi du eier en eiendom. Igjen er det hva den er regulert til som bestemmer ditt handlingsrom. Anonymkode: a6f60...ce6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå