Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er gift og har tre barn.

lever i hektiske hverdager med jobb, barn, idrett, oppfølgning på skole og idrett. Hus og hjem. Mye faller på meg i hverdagen med alt som har med hus og hjem å gjøre. 
klesvask, lekser og oppfølging på skole. Mannen er flink med oppfølging på Idrett. 
jeg er ofte veldig sliten  på kvelden og er’brukt’ opp mentalt, dvs at Jeg er utslitt og liker roe meg ned med lesing, stillhet eller smårydding så det er klart til neste dag. Jeg gir mye av meg Selv til familien min. Sørger for god sunn mat og fungerer vel om et samlingspunkt for familien vnår. Jeg jobber for å skape gode tradisjoner og gode minner for oss alle. Jeg elsker å ta vare på familien min. Og alle har det bra med det. Er også veldig bevisst på å gjøre barna selvstendige og kunne gjøre ting selv. 

Så problemet:

Jeg blir til tider veldig sliten av mannen min han er 9 år eldre enn meg. Vi er i 40-50 årene.

mannen min går veldig inn i ting og setter seg helt inn i de gitte problemene. Alt i frA Russland/Ukraina konflikten. 
til problemene i idretten til hvordan man kan løse ditt eller datt.: kanskje vi skal starte bursdagsutleie?😂 temaene spriker  veldig og jeg må mene mye alt dette han kommer med. Alt dette som han går så inn i MÅ jeg sitte å høre på. Han snakket om dette konstant. Kan absolutt være høyaktuelle temaer, men jeg orker ikke høre om Putin og Ukraina, gasslevering heeeeøe tiden.

vet.fra tidligere at andre kan synes han kan bli litt intens. 

jeg er som regel sliten på slutten av dagen og har ikke kapasitet på å høre på han hele tlden. Er rett og slett utmattende.

vi er  nok litt forskjellig for jeg har ikke  så mye behov eller  interesse for politikk og alt som skjer rundt i verden. Jeg bruker opp all min kapasitet gjennom hele dagen med jobb og familien.

Hadde Kansje vært litt lettere om jeg synes det var noe skikkelig kult å snakke om,

Jeg  får en følelse at jeg ikke strekkert til siden jeg ikke svarer på temaene hans og følger det opp.

jeg kan sitte på telefonen og lese over ukeplanen til alle trebarna, planlegge dagene, eller ligge å bare lese avisen eller surfe litt. Mens han prater og prater omtrent hele tiden, kjenner en viss form for å bli kvelt. Orker ikke mer spm eller meninger om Russland/Ukraina krisen til alle døgnets tider. 

kjenne jeg er lei av å kaste/legge fra meg  alt jeg har for at jeg skal prate med han om noe jeg ikke kan eller har interesse for. Jeg blir også veldig sliten å ha den følelsen at jeg aldri strekker til.. for han gir meg den… 

jeg er på vinterferie og vil bane slappe av, mentalt også 😨 blir helt utslitt jeg. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er min mann også. Hele ettermiddag/kvelden og av og til natten går med til å høre på podcast og YouTube om Russland/Ukraina, corona, hvorfor man ikke bør ta vaksine osv. 

Han «krever» jeg tar del i samtalene og er nedlatende om jeg ikke er enig og sier jeg inne «skjønner».

Det er så slitsomt og han bruker utrolig mye tid på dette som gjør at mye arbeid faller på meg.

Har ingen gode råd, men dette går hardt utover forholdet vårt.

Anonymkode: 3839e...d5a

• Liker 5
Skrevet

Det er lov å si ifra at det snakkes litt mye,at du har behov for litt stillhet. 

Jeg har fått den beskjeden flere ganger og gitt den selv også.

Anonymkode: 10b2a...d3d

• Liker 13
Skrevet

Har han aspergers? For sånn er mannen min, nemlig 😁 

Anonymkode: 9da71...92c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sånn er min mann også. Hele ettermiddag/kvelden og av og til natten går med til å høre på podcast og YouTube om Russland/Ukraina, corona, hvorfor man ikke bør ta vaksine osv. 

Han «krever» jeg tar del i samtalene og er nedlatende om jeg ikke er enig og sier jeg inne «skjønner».

Det er så slitsomt og han bruker utrolig mye tid på dette som gjør at mye arbeid faller på meg.

Har ingen gode råd, men dette går hardt utover forholdet vårt.

Anonymkode: 3839e...d5a

Ts her.Helt utrolig.  Jeg har sakt det til han flere ganger at jeg ikke har kapasitet eller interesse for dette.

da sier han bare at dette må vi kunnes snakke om, dette er så viktig. Enig i at det er viktig, men jeg har ikke kapasitet til å gå inn i denne Russland/Ukraina konflikten . Jeg liker å snakke mer andre ting i livet. Her og nå f. Eks. Menneskelige relasjoner osv. se noe enkelt på tv eller avslutte dagen i ro.. vet han kunne snakke seg inn i søvnen om dette. 🙈😅

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Be han holde kjeft istedenfor å jatte med han. 

Det er lov å bunntenne innimellom, særlig hvis du irriterer deg så grønnsaklig av det. 

Anonymkode: 3a872...912

• Liker 12
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Sånn er jeg😂

Min mann ser bare tomt på meg, leeeenge, før jeg skjønner at han ikke bryr seg. 

Og jeg tenker det er bedre å bare si i fra, med en eneste gang om en ikke har lyst til å prate. 

Jeg har ADHD da, jeg er opptatt av så mye. 

Skrevet

Har han ikke andre han kan snakke med? Jeg er kvinne og følger tett med på det som skjer i Ukraina nå - og i samfunnet generelt, alt fra valg i Norge og USA til fotball. Sitter ikke og ser på YouTube og sånt, men liker å lese nyheter med ulike vinklinger og liker å holde meg oppdatert. Er vant til det fra jeg var bitteliten og har vært engasjert i alt fra Natur og Ungdom til diverse styreverv.

Min partner er sånn som kun leser overskrifter og dermed sjelden får med seg essensen i ting. Det bryr ham ikke. Derfor diskuterer jeg ikke sånne ting med ham, men med venner og familiemedlemmer som er opptatt av det samme. Vi skifter mellom fjas og alvorlige ting, men har altså samme engasjement. Samboeren min kan syns det er gøy å overhøre oss snakke, han liker at jeg er engasjert, sier han.

Nå sitter jeg ikke daglig i samtaler om ting som foregår i samfunnet, men det går nok noen meldinger frem og tilbake hver gang det skjer noe nytt.

Men det kunne aldri falle meg inn å mase på min kjære om ting han bryr seg katten om. Av og til savner jeg litt at han ikke følger med og at han gjerne får feil inntrykk av noe fordi han kun leser overskrifter, men han kan så utrolig mye mer enn meg på andre områder. Vi har samme humor, han er utrolig flink med økonomi, handy bare for å nevne noe.

SÅ… jeg syns det er veldig rart at mennene deres druser på når de vet at du/dere ikke er interesserte. Har dere evt sagt det rett ut? 

Anonymkode: f8c51...ea5

• Liker 4
Gjest AnomynBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har han ikke andre han kan snakke med? Jeg er kvinne og følger tett med på det som skjer i Ukraina nå - og i samfunnet generelt, alt fra valg i Norge og USA til fotball. Sitter ikke og ser på YouTube og sånt, men liker å lese nyheter med ulike vinklinger og liker å holde meg oppdatert. Er vant til det fra jeg var bitteliten og har vært engasjert i alt fra Natur og Ungdom til diverse styreverv.

Min partner er sånn som kun leser overskrifter og dermed sjelden får med seg essensen i ting. Det bryr ham ikke. Derfor diskuterer jeg ikke sånne ting med ham, men med venner og familiemedlemmer som er opptatt av det samme. Vi skifter mellom fjas og alvorlige ting, men har altså samme engasjement. Samboeren min kan syns det er gøy å overhøre oss snakke, han liker at jeg er engasjert, sier han.

Nå sitter jeg ikke daglig i samtaler om ting som foregår i samfunnet, men det går nok noen meldinger frem og tilbake hver gang det skjer noe nytt.

Men det kunne aldri falle meg inn å mase på min kjære om ting han bryr seg katten om. Av og til savner jeg litt at han ikke følger med og at han gjerne får feil inntrykk av noe fordi han kun leser overskrifter, men han kan så utrolig mye mer enn meg på andre områder. Vi har samme humor, han er utrolig flink med økonomi, handy bare for å nevne noe.

SÅ… jeg syns det er veldig rart at mennene deres druser på når de vet at du/dere ikke er interesserte. Har dere evt sagt det rett ut? 

Anonymkode: f8c51...ea5

Jeg og du kunne ha vært venner👯

Skrevet

Så du er hushjelp, oppdrager og omsorgsperson for alle, slik at guttungen i familien skal kunne fordype seg i det han til enhver tid måtte finne interesse for. Han virker veldig selvsentrert. Jeg hadde bedt han holde kjeft og realitetsorientere seg ift. sine nærmeste. Han er ingen politiker eller beslutningstaker ute i verden, så hans meninger betyr null og niks. Du har ingen interesse av å høre på bablinga hans. Hvis han ikke kan engasjere seg i sitt eget hverdagsliv, med egne barn og partner, hva skal du egentlig med han da?

Høres ut som du kan dumpe han og heller kjøpe en radio og stille den inn på Alltid Nyheter. 

• Liker 20
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må kjøpe deg støydempende hodetelefoner! Det har jeg og det fungerer supert! Når du tar på de får du være i fred selv om du ligger på sofaen i samme rom som mannen din. 

Anonymkode: 737a1...345

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest AnomynBruker
Skrevet
SmuleSMitt skrev (1 minutt siden):

Så du er hushjelp, oppdrager og omsorgsperson for alle, slik at guttungen i familien skal kunne fordype seg i det han til enhver tid måtte finne interesse for. Han virker veldig selvsentrert. Jeg hadde bedt han holde kjeft og realitetsorientere seg ift. sine nærmeste. Han er ingen politiker eller beslutningstaker ute i verden, så hans meninger betyr null og niks. Du har ingen interesse av å høre på bablinga hans. Hvis han ikke kan engasjere seg i sitt eget hverdagsliv, med egne barn og partner, hva skal du egentlig med han da?

Høres ut som du kan dumpe han og heller kjøpe en radio og stille den inn på Alltid Nyheter. 

Ro deg ned litt du da😅

Skrevet
SmuleSMitt skrev (7 minutter siden):

Ts her. Hahaha 😂 kansje jeg bare skal stille inn radioen på alltid nyheter og sette på meg støydempende  høretelefonene! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Høres kjent ut!! Ganske likt her. Mannen bidrar kanksje hakket mer her, men allikevel en jo jeg «prosjektleder». Og ja, hva er det med å orke å følge krisen i Ukraina minutt for minutt da?? Merker nå at vi lever i to ulike verdener på en måte. Men - i stedet for å bli irritert så prøver jeg å se det positive. Jeg har ikke mental kapasitet til å håndtere særlig mye mer enn hjem, barn, familie og venner. Utenriks får bare gå sin gang, Sorry liksom. Men samtidig kanskje en fordel for oss at far i huset holder et øye med resten av verden, tilfelle noe faktisk skulle begynne å påvirke nettopp hus, barn, familie osv. Men han her har fått klar beskjed om at jeg setter pris på at han følger med for oss, men at jeg er på need-to-know-basis, altså treger han ikke prate om mer enn det jeg bør kjenne til hvis ikke jeg spør eller gir inntrykk av å ønske en samtale. Har gitt han beskjed om å si ifra litt før russene tar Norge. DA skal jeg engasjere meg. Før det er det fortsatt viktigere å vaske utedresser og legge frem nye skift for de som helt intetanende om utenrikspolitikk skal kose seg i bhg igjen i morra. 

Men sender de nå «krigen» live fra Ukraina på en sånn måte at mannfolka rett og slett  tror de ser en actionfilm? Altså, han her er helt hekta på den krisen. Mer enn normalt kan man si… ligger krig og konflikt så nær mannfolks hjerter? 

men uansett, ikke bra å gå å være lei. Bidrar han ikke nok må du ta tak i det. 

Anonymkode: 05e0e...314

• Liker 5
Gjest AnomynBruker
Skrevet

Det din mann behøver er venner. Noen som er lik han selv som han kan snakke med. 

Jeg er jo ei slik som er opptatt av krig og fred og politikk og sånn. 

Jeg har noen verv, jeg går på foredrag o.l og oppsøker mennesker som har samme interesser. Da slipper mannen min å høre om Putin og Ukraina (noe han haaaater). 

Det må nok din mann også gjøre. Han har jo fryktelig lyst til å dele engasjementet sitt, men du blir ikke riktig person. 

Har han noen steder han kan få litt utløp for sine interesser? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Høres kjent ut!! Ganske likt her. Mannen bidrar kanksje hakket mer her, men allikevel en jo jeg «prosjektleder». Og ja, hva er det med å orke å følge krisen i Ukraina minutt for minutt da?? Merker nå at vi lever i to ulike verdener på en måte. Men - i stedet for å bli irritert så prøver jeg å se det positive. Jeg har ikke mental kapasitet til å håndtere særlig mye mer enn hjem, barn, familie og venner. Utenriks får bare gå sin gang, Sorry liksom. Men samtidig kanskje en fordel for oss at far i huset holder et øye med resten av verden, tilfelle noe faktisk skulle begynne å påvirke nettopp hus, barn, familie osv. Men han her har fått klar beskjed om at jeg setter pris på at han følger med for oss, men at jeg er på need-to-know-basis, altså treger han ikke prate om mer enn det jeg bør kjenne til hvis ikke jeg spør eller gir inntrykk av å ønske en samtale. Har gitt han beskjed om å si ifra litt før russene tar Norge. DA skal jeg engasjere meg. Før det er det fortsatt viktigere å vaske utedresser og legge frem nye skift for de som helt intetanende om utenrikspolitikk skal kose seg i bhg igjen i morra. 

Men sender de nå «krigen» live fra Ukraina på en sånn måte at mannfolka rett og slett  tror de ser en actionfilm? Altså, han her er helt hekta på den krisen. Mer enn normalt kan man si… ligger krig og konflikt så nær mannfolks hjerter? 

men uansett, ikke bra å gå å være lei. Bidrar han ikke nok må du ta tak i det. 

Anonymkode: 05e0e...314

Ja, jeg kan prøve vri det til noe positivt, som du tenker. Blir bare så intenst og jeg blir sååååå lei. Føler jeg hører om det så fort jeg lukker opp øynene og helt til jeg går å legger meg.

i dag var vi på tur alene, koselig tur..hva tror du han snakket om? Ulike teorier og ulike scenarioerom dette. Russland/Ukraina 

jeg har sakt i fra mange ganger og han er fullstendig klar over det selv, men glemmer seg.  

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner godt mannen i huset. Det er i lengden lavmål med en partner som ikke klarer å heve blikket over hverdagslige praktikaliter og banaliteter, eller siste Se og Sør. Da kan man egentlig heller skaffe seg en hushjelp..

Anonymkode: c850c...f1c

• Liker 9
Skrevet
AnomynBruker skrev (14 minutter siden):

Det din mann behøver er venner. Noen som er lik han selv som han kan snakke med. 

Jeg er jo ei slik som er opptatt av krig og fred og politikk og sånn. 

Jeg har noen verv, jeg går på foredrag o.l og oppsøker mennesker som har samme interesser. Da slipper mannen min å høre om Putin og Ukraina (noe han haaaater). 

Det må nok din mann også gjøre. Han har jo fryktelig lyst til å dele engasjementet sitt, men du blir ikke riktig person. 

Har han noen steder han kan få litt utløp for sine interesser? 

Joda, han bør prate m noen som er like på som han selv.

det som irriterer meg mest er at jeg sitter igjen med en følelse av å ikke skrelle til.. for dette er så viktig at dette må man engasjere seg i 😳

Skrevet

Du får enten begynne og bruke hodetelefoner mer og si du hører musikk/podcaster osv, eller så får du starte noen samtaler selv om emner du vil snakke om. Mange går på veggen om hver eneste dag kun skal dreie seg om hus, hjem, unger, skole, hva vi skal ha til middag, hvem kjører til idrett, hvilken farge var det på bæsjebleia osv.

• Liker 2
Gjest AnomynBruker
Skrevet
Sukkerbunn skrev (Akkurat nå):

Joda, han bør prate m noen som er like på som han selv.

det som irriterer meg mest er at jeg sitter igjen med en følelse av å ikke skrelle til.. for dette er så viktig at dette må man engasjere seg i 😳

Det skal du ikke bry deg om. Men, min mann hadde også denne følelsen i mange år. Og det tok lang tid før jeg forsto det. 

Han sa det rett ut til meg til slutt at jeg var nedlatende og jeg fikk han til å føle seg dum. 

Jeg er glad han sa i fra, for jeg ville jo ikke at han skulle føle seg dårlig. Så jeg skjerpa meg. 

Jeg snakker ikke HELE tiden lengre, og jeg ser politiske programmer på mobilen. Og jeg ser det hele an. Nevner han Putin (f.eks) så benytter jeg sjansen da😅

Jeg vet ikke hvordan du og han er, men han er jo sikkert veldig glad i deg. Og han vil jo ikke at hun han er glad i skal lide i all jabbinga. 

Så mitt tips er å si i fra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...