AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Mange synes sikkert det er teit spørsmål, men dette burde vel kanskje bli prata om uansett? Jeg skal begynne å jobbe i barnehage. Har ingen barn selv. Hvor mye skal man hjelpe dem på do om de er 3-6 år liksom? Skal man spørre dem om man skal bli med inn, og om de tørker selv eller trenger hjelp osv? Hadde informasjonsmøte men de snakka jo ingenting om sånne ting. Anonymkode: 0a19d...b5b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Har ingen svar, men har lurt på dette selv 😅 Jobba en stund som assistent i barnehage, og det var ingen som tok opp slike ting, viste rutiner rundt bleieskift eller fortalte hva det var forventet at de ulike aldersgruppene skulle klare selv. Hadde en unge som definitivt var gammel nok til å hvertfall prøve å tørke seg selv, men som nektet å gjøre det (hen syntes det var "æsj" og ville ikke bli grisete på fingrene...). Hva gjør man da liksom? Anonymkode: 42b52...097 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 Lærer dere ikke slik når dere tar utdanning for å jobbe i barnehage? Anonymkode: dca0c...8a4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 ´ AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Lærer dere ikke slik når dere tar utdanning for å jobbe i barnehage? Anonymkode: dca0c...8a4 Man må ikke ha utdannelse for å bli barnehageassistent. Har forsåvidt utdannelse men innen noe helt annet. Anonymkode: 0a19d...b5b
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 Varierer sikkert fra barn til barn, du må høre med de som jobber der. Men du må nok regne med å tørke (evt tørke over) alle bortsett fra skolestarterne. Kan godt hende du må tørke noen av dem også. Anonymkode: 0d067...4db
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Lærer dere ikke slik når dere tar utdanning for å jobbe i barnehage? Anonymkode: dca0c...8a4 Det er ikke alle i barnehage som har utdannelse. Det er mange ufaglærte assistenter blant annet Anonymkode: dae24...f96
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Lærer dere ikke slik når dere tar utdanning for å jobbe i barnehage? Anonymkode: dca0c...8a4 Tror du alle som jobber i barnehage har utdannelse i det? De som har utdannelse har pedagog-utdannelse. Tviler på at det er mye om bleieskift og tørking i rompa på det studiet heller. TS jeg har jobbet i barnehage som totalt uvitende assistent (ung) og jeg spurte bare pedleder hva som var forventet av meg og ellers så tok jeg det litt som det kom, de fleste barna som ikke lenger brukte bleier kunne si selv hvor mye hjelp de trengte Og så følger man litt med og ser om de feks trenger mer hjelp enn de selv hevder (man merker det fort om man er litt observant). Om en som du tenker er for gammel for det ber om hjelp (det hender også at barna spør om mer hjelp enn de trenger fordi de synes det er hyggelig å få hjelp særlig av nye folk etter min erfaring) så kan du bare høre med en mer erfaren ansatt om det virkelig er slik at X trenger hjelp med tørking/påkledning hva enn de ber om. I alle tilfeller oppfordret jeg alltid barna til å prøve ting selv, det syntes jeg var en grei tommelfinger-regel, de skal jo lære uannsett og de klarte som regel masse selv om man bare ba dem forsøke. Å skifte bleier er enkelt, men be om en kjapp gjennomgang fra en annen ansatt første gang slik at du får se hvor bleier er oppbevart, hva bhg bruker for vasking osv. Generelt hadde jeg aldri noen opplæring eller noe møte på forhånd det var på en måte opplæring "i jobben" der jeg måtte spørre om ting i starten og de andre ansatte ga meg oppgaver med veiledning eller tok meg med på ting i starten. Så det er lov å spørre andre ansatte. Anonymkode: 8ea5e...b75 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå