Gå til innhold

Ble du truet med å bli sendt til Afrika hvis du ikke spiste opp maten din da du var barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var veldig vanlig da vi boomere var barn 😅 Så og si alle i vennegjengen opplevde dette.

Opplevde du det?

Anonymkode: 14393...b9f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 
men jeg ble ofte minnet på at barna i Afrika ikke hadde mat. Akkurat som om de fikk mer mat om jeg spiste min🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 73897...0dc

• Liker 14
Skrevet

Ja, og ble sendt dit også…… på safari. 

Anonymkode: 2c4f2...454

Skrevet

Ble ofte brukt som et eksempel på at jeg var heldig som hadde mat når de ikke var like priviligert, men aldri hørt om at noen ble truet med å bli sendt dit :) 

Anonymkode: e3aac...e3b

• Liker 1
Skrevet

Ble truet med reise til Polen, der hadde de ikke dopapir engang 🤣 80 tallet og sikkert akkurat vært reportasje på NRK om hvor ille det var der... 

Anonymkode: 51075...db6

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Tenk på de sultne barna i Afrika, fikk jeg høre.

Men hva hjelper det, at jeg skulle spise opp maten...ingenting. 

Endret av AthenaRavenLuna
Skrevet

Hvor gammel er en boomer? 

Nei, jeg ble enten lås inne på kottet i mørket eller riset da jeg var barn

Jeg er 30 år. 

Anonymkode: ec421...2ea

• Liker 1
Skrevet

Aldri hørt om, trodde de pleide si "tenk på barna i Afrika som ikke får mat". 

Anonymkode: d5bb6...170

• Liker 3
Skrevet

Nei, men måtte tenke på barna i Afrika som gikk sultne hele tiden.

• Liker 5
Skrevet

Nei, ble fortalte at jeg måtte tenke på barna i Afrika hvis jeg ikke ville spise/drikke noe.. er ikke boomer da, men millenial.

Anonymkode: 16a6e...e80

• Liker 1
Skrevet

Nei, de sa "tenk på de sultene barna i Afrika" men moren min fortalte om at de hun var ung (tror jeg) så sende de "slemme barn" på institusjon 😅 det fikk meg til å føle meg som dritt at hun liksom ville ha sendt meg bort. Ikke var jeg så veldig slem heller. 

Anonymkode: 6af8e...776

Skrevet

Nei men farmor sa alltid med streng stemme at jeg måtte tenke på ungene i Afrika som ikke hadde mat, derfor måtte jeg spise opp maten min.

• Liker 1
Gjest Ghostface
Skrevet

Nei, de sa bare tenk på de som sulter i Afrika.

Skrevet

Født på starten av 90 tallet og fikk stadig høre «tenk på de sultne barna i afrika». Det er noe jeg aldri skal si til mine barn, ikke at det har gitt meg store traumer å høre det men jeg husker hvor forvirret jeg ble. Kunne vi sende maten til Afrika? Skal jeg føle dårlig samvittighet? Ovenfor barna i Afrika eller for mine foreldre? Så fikk jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke fikk dårlig samvittighet og ikke greide å se for meg hvordan det kunne hjelpe de barna at jeg åt opp maten min.

Anonymkode: 72d71...520

• Liker 2
Skrevet

Nei, de sa «tenk på barna i Afrika». 

En dag gikk jeg og hentet en konvolutt og foreslo at vi skulle sende restene dit. Etter det sluttet de å bruke det som argument.

• Liker 1
Skrevet

Hadde ingen tvang rundt mat.

Fikk ikke forsyne oss med mer enn vi spiste, og heller ta to ganger -  måtte spise opp middagen for å få dessert. Så der var det om å gjøre å ha posjonkontroll så det var plass til dessert. Hadde ofte slikt som rabarbrasuppe, fruktgrøt eller ulike bær og lignende til dessert

K45

Anonymkode: 04c3a...0dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 
men jeg ble ofte minnet på at barna i Afrika ikke hadde mat. Akkurat som om de fikk mer mat om jeg spiste min🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 73897...0dc

Jepp, akkurat dette.

Anonymkode: b2ded...a45

Skrevet

«Tenk på barna i Afrika som ikke får mat» fikk jeg ofte høre. Husker jeg skylte ned store utbygde biter med poteter som var vonde å få svelget ned, men det var et bedre alternativ enn å smake på de🤮 -kvinne 35 

mine barn blir aldri tvunget i noe mat! Jeg bestemmer hva de skal spise, de bestemmer hvor mye. 

Anonymkode: d469c...c4c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble aldri truet med å bli sendt til Afrika, men jeg ble guiltet med at barna i Afrika ikke fikk mat så jeg burde spise opp min.

Anonymkode: 1cd5e...8ee

• Liker 1
Skrevet

Som millenial ble jeg påført skyld og skam hvis jeg ikke spiste opp fordi «barna i Afrika har ikke mat de, og du har tenkt å kaste mat?»

Anonymkode: dc20f...1a5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...