Gå til innhold

Konfirmasjonsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig liten familie spesielt siden den ene siden ikke er med i bildet. Eldste skal konfirmeres til våren og jeg føler da at vi foreldre må kompensere for at han kanskje ikke får like mye som kameratene. Så nå lurer jeg på hva som er normalt at foreldre gir i gave og hva man får til konfirmasjonen i disse dager?

Anonymkode: 7591b...060

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun får bunad og en liten gave på ett par tusen som ring el. fra oss.

Anonymkode: d6fcf...795

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vi har veldig liten familie spesielt siden den ene siden ikke er med i bildet. Eldste skal konfirmeres til våren og jeg føler da at vi foreldre må kompensere for at han kanskje ikke får like mye som kameratene. Så nå lurer jeg på hva som er normalt at foreldre gir i gave og hva man får til konfirmasjonen i disse dager?

Kjøpte bunad brukt et par år før konfirmasjonen. Fikk gave som kostet 14000 av meg i konfirmasjonsgave. Det var en gave som vil gi fine opplevelser i naturen, men ikke en evigvarende gave, den vil bli slitt og må bytte ut om noen år. Og andre får ting de tar med seg inn i voksenlivet eller penger. Her var det tursekker, reinskinn blandt de andre gavene. Gi det du ønsker å gi. Ikke tenk på hva de andre får. Noen får 10000, andre får 100000. Det vil være variasjoner. Konfirmanten her fikk lov å snakke om gavene, men fikk ikke lov å fortelle de andre hva pengesummen ble på. I gavelisten skrev vi "penger" bak navnet til de som ga penger, for det er ikke summen det går på, men tanken. Så det spiller ingen rolle om hun fikk 100kr eller flere lapper av folk. 

Anonymkode: 7614a...aef

Skrevet

Det er store forskjeller! I fjor konfirmerte mange av min datters venninner seg, noen fikk bil, noen fikk selskapet og bunad, mens andre fikk masse i tillegg. 

Vår skal konfirmere seg i mai, og vi er også veldig liten familie. Vet besteforeldre kommer til å gi rundt 20 000, men utover det blir det normale konfirmasjonsgaver fra øvrige (få) gjester. Av oss får hun fantasistakk som hun har designet selv (ca 40 000 kr), og muligens en ring til 1500 ish. Ellers koster jo selskapet sitt da vi skal på restaurant og ender på ca 15 000. Det holder i massevis!

Anonymkode: 3bb20...ca2

Skrevet

Jeg skjønner følelsen din, med at man ikke vil at de skal skille seg ut. Etter mange mange mange runder med meg selv, landet vi med to ben i avgjørelsen på at vi ville gi en del, men ikke så mye at vi kompenserte for at vi ikke har stor familie (selv om vi har økonomi til det).  Vi ga noe bunads tilbehør, og 15 000kr. Totaltsummen i gave var nok en del lavere enn andre venner, men som vi foreldre landet på at så hat vi gitt ok/bra.  Og vi er trygge på at vi kan gi førekort til 18års dag, god sum til 20-års dag og hjelpe med egenkapital til bolig. Ikke brenne opp alt allerede nå…  

Anonymkode: 2403f...90a

Skrevet

Fikk 10 000 , klokke og teorikurs av oss

Anonymkode: 0e649...9cc

Skrevet

Siden det er gutt, og bunad kanskje ikke er i bildet, det er egentlig hva dere klarer å spandere.   Har du penger til å betale lappen?  Kanskje han kan få det i konfirmasjon fra dere, det er jo fort 30.000. 

Ellers om han like å reise, kunne dere kanskje gi han 10.000kr og en reise opplevelse? 

Anonymkode: 4efc6...5b6

Skrevet

Egentlig aner jeg ikke om mitt barn fikk mye eller lite i forhold til andre. 

Hun fikk bunad , litt smykker og totalt 28000kr i kontant. 

Faktisk nysgjerrig på om dette er mye, lite eller vanlig? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja det er ikke så lett. Vi har noen får. Ingen besteforeldre. Og Blir kanskje max 3-4000. Eller smykker. Vet ikke hva de kjøper. Når andre rundt oss får sponset bunader av besteforeldre så må vi betale den selv. Det blir vår gave. Den er dyr nok. Det er mange med 50.000-150.000kr . Så det er veldig stor forskjell. Heldigvis sitter barnet pris på ting og har mer enn hun trenger til vanlig. Men det er i sånne selskap og gavene etterpå som de snakker om som blir lei. 20.000 fra besteforeldre er veldig bra. Det går nok fint :)

Anonymkode: 1b8eb...3d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Det er store forskjeller! I fjor konfirmerte mange av min datters venninner seg, noen fikk bil, noen fikk selskapet og bunad, mens andre fikk masse i tillegg. 

Vår skal konfirmere seg i mai, og vi er også veldig liten familie. Vet besteforeldre kommer til å gi rundt 20 000, men utover det blir det normale konfirmasjonsgaver fra øvrige (få) gjester. Av oss får hun fantasistakk som hun har designet selv (ca 40 000 kr), og muligens en ring til 1500 ish. Ellers koster jo selskapet sitt da vi skal på restaurant og ender på ca 15 000. Det holder i massevis!

Anonymkode: 3bb20...ca2

Bil? Til konfirmasjon? Tre år før den kan brukes? Er ikke det rart? 🙈

Skrevet

Jeg tenkte som deg før vår konfirmasjon i fjor. Har liten familie. Her spleiset besteforeldre på bunad, så det var en dyr gave i mine øyne. Vi foreldre ga 10.000 kr, men drøyt 3000 av dem var brukt til en solid tursekk. 
Hun fikk vel 13.000 kr totalt i pengegaver, inkludert de 7000 fra oss. Var nok mye mindre enn mange andre, men hun virket fornøyd. Tror heller ikke det var så mye snakk og sammenligning i vennekrets eller klasse, for konfirmasjonene var jo spredt gjennom hele høsten, var ikke sånn at alle konfirmerte seg samtidig. 

Anonymkode: ec685...54f

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenkte som deg før vår konfirmasjon i fjor. Har liten familie. Her spleiset besteforeldre på bunad, så det var en dyr gave i mine øyne. Vi foreldre ga 10.000 kr, men drøyt 3000 av dem var brukt til en solid tursekk. 
Hun fikk vel 13.000 kr totalt i pengegaver, inkludert de 7000 fra oss. Var nok mye mindre enn mange andre, men hun virket fornøyd. Tror heller ikke det var så mye snakk og sammenligning i vennekrets eller klasse, for konfirmasjonene var jo spredt gjennom hele høsten, var ikke sånn at alle konfirmerte seg samtidig. 

Anonymkode: ec685...54f

Nå er jo bunad en veldig fin gave da. Min er gutt og vil ikke ha bunad. Du har også rett i at alle konfirmeres spredt utover, så blir kanskje ikke så mye snakk. 
Det er bare et sett med besteforeldre og de er velstående, så regner med at det kommer en del der. Det er mine foreldre,  kanskje jeg skal spørre. Eldste barnebarnet så har ikke noe å sammenlikne med. Vi selv har råd til å gi mye, og gutten er fornuftig med penger, men er liksom grenser. Har vurdert å gi 40k og lander nok på det. Blir jo selskap også på ca. 10.000.
Lappen har jeg sagt at han får senere uansett.

Skrevet

Da jeg blir helt oppgitt over at det første ungdommene prater om når de kommer på skolen igjen etter konfirmasjonen er hvor mye penger de fikk (var i hvert fall slik her i bygda for noen år siden), bestemte jeg meg tidlig for at den dagen mine barn skal konfirmeres, skal ikke summen vi gir kunne "spores". Så her har alle 3 fått en reise i konfirmasjonsgave. Og om vi har betalt 5.000 eller 25.000 for den reisen er det ingen som vet (inkludert konfirmanten selv). Det er type storby-weekend, så det er jo bare opp til lommeboka hvor mye eller lite reisen koster, alt utifra hotellvalg, aktiviteter og opplevelser underveis så kan en slik reise faktisk koste alt fra 5.000 til 25.000 (eller mer). Veldig fornøyd med det, og pengegaver utenom har de fått minimalt med, da besteforeldrene spleiset på bunader. Så det de fikk av penger var fra onkler, tanter, naboer og venner, og det sier seg selv at det ikke blir rare summen. Men konfirmantene har vært kjempefornøyd med sine gaver, og om de har fått spørsmål om hvor mye penger de fikk til konfirmasjonen, vet jeg ikke...

Anonymkode: 27b44...c23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...