Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er 22 uker på vei med mitt første barn. Har vært på ultralyd og kontroller hos jordmor, og alt har vært fint med baby. Jeg har selv vært i fin form hele veien foreløpig.

Jeg har begynt å få kynnere, og jeg opplever at det bare blir mer og mer hyppig. Det er typisk dersom jeg går opp en trapp, dersom jeg går litt for fort, dersom jeg står litt bøyd (f.eks. når jeg tømmer oppvaskmaskinen og lignende) osv. Noen ganger går det fort over, mens andre ganger føler jeg at magen er steinhard lenge etterpå. Får det gjerne mer og sterkere på ettermiddagen/kvelden, spesielt på dager hvor jeg har vært stressa på jobb.

Har forstått at det er vanlig med kynnere - men er det vanlig å få det så ofte?

Hva opplevde du?

Anonymkode: bd1d1...e39

Skrevet

Jeg var skikkelig plaget med kynnere. De kom alltid når jeg gikk. Og jeg pleide å ha mye på ettermiddagstid og kveld samme hva jeg gjorde. Det var til tider vanskelig å få sove om kvelden. Det er vanlig. Men f.eks. moren min sier at hun aldri har hatt en kynner. Så det varierer veldig hvor mye man har, samt hvor mye en merker til at en har dem.

Anonymkode: 6175f...f84

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var skikkelig plaget med kynnere. De kom alltid når jeg gikk. Og jeg pleide å ha mye på ettermiddagstid og kveld samme hva jeg gjorde. Det var til tider vanskelig å få sove om kvelden. Det er vanlig. Men f.eks. moren min sier at hun aldri har hatt en kynner. Så det varierer veldig hvor mye man har, samt hvor mye en merker til at en har dem.

Anonymkode: 6175f...f84

Takk for at du delte! Var det ingenting du kunne gjøre som lindret det litt? Føler jeg skal sprenge hvert sekund - ubehagelig å både stå, sitte og ligge.

Skrevet

Jeg hadde også mye kynnere i begge graviditet. For min del, kunne de like godt komme da jeg ligget på sofa, som når jeg gikk, var ingen regel at de kom spesielt på grunn av mosjon, merket jeg. Så jeg bare ikke brydde meg så mye om de. 

Hadde raske fødsler, og merket ingenting av begynnende fase av fødsel (før 4 cm åpning). Så det kom kanskje pga kynnere, da de sier det er trening?

Anonymkode: 7dae0...4f6

Skrevet

Haha, hadde likt som deg! 
Også spesielt på ettermiddag/kveld.

Var i bryllup hvor jeg hadde tatt på meg en kjole som passet på morgenen, men på ettermiddag/kveld så kjolen sprengt ut😂 

Følte og at det absolutt ikke var plass til mer i magen og ble bare verre og verre for min del. Sov såååå godt med engang bebi kom ut🙊 

Aktivitet for meg = mer kynnere 

Anonymkode: e183b...e97

Skrevet

Slet veldig med kynnere fra uke 20-22. Kunne ikke gjøre noe som ikke utløste det, så alt fra gåing/ståing/sitting og all annen bevegelse måtte minimeres til nesten ingenting. Det var skikkelig seigpining. Måtte sykemeldes 100 % resten av graviditeten. 
Av «kjerringråd» jeg fant på internett under «irritable uterus», som jeg ikke vet at er det jeg hadde, men det så ut som det passet ble det anbefalt:

- drikke masse (nok) vann

- kutte koffein

- ta magnesiumtilskudd

Så da prøvde jeg det, og følte faktisk at det ble bedre etter det, så mot slutten, istedet for verre som jordmor og leger forberedte meg på at det ville bli. 

Anonymkode: 4182d...e4c

Skrevet

Jeg hadde enormt mye kynnere i begge svangerskap. Kunne ikke trene, noe jeg vanligvis gjør veldig mye. Brukte mye tid i sengen og på sofaen. Har bil og kontorjobb, så å jobbe var ikke noe problem. Begge fødslene var over på under 3 timer fra første tegn😄

Anonymkode: 2bd73...f91

Skrevet

Hvorfor sykmeldes man for kynnere? Trodde det var vanlig, ikke farlig og at livmoren bare trener seg opp. Sikker på at dere ikke hadde rier som man var redd skulle fremskynde fødsel? Kynnere setter jo ikke i gang fødselen. 

Anonymkode: a2284...9ed

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor sykmeldes man for kynnere? Trodde det var vanlig, ikke farlig og at livmoren bare trener seg opp. Sikker på at dere ikke hadde rier som man var redd skulle fremskynde fødsel? Kynnere setter jo ikke i gang fødselen. 

Fordi kynnerne kan påvirke livmorhalsen, noe de gjorde i mitt tilfelle. Og ved bevegelse, inkludert sitting, ble kynnerne verre og verre utover dagen, og de ble da på kvelden jevnlige selv uten bevegelse, så ja, det var i frykt for prematur fødsel. Fint at du uttaler deg om ting du tydeligvis har null peiling på. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi kynnerne kan påvirke livmorhalsen, noe de gjorde i mitt tilfelle. Og ved bevegelse, inkludert sitting, ble kynnerne verre og verre utover dagen, og de ble da på kvelden jevnlige selv uten bevegelse, så ja, det var i frykt for prematur fødsel. Fint at du uttaler deg om ting du tydeligvis har null peiling på. 😊

Tror ikke ab...9ed mente noe negativt her - må innrømme at jeg lurte på det samme 😅 

Jeg har kontorjobb med mulighet for å bli kjørt både til og fra jobb. Det begynner gjerne allerede i trappa på vei opp - ikke mye, men litt. Så fortsetter det utover dagen, og så er magen helt sprengt på kvelden. Prøver da å slappe litt av, men med en gang jeg reiser meg opp og går litt rundt, så er magen hard med en gang.

Føler det har tatt seg opp veldig bare de siste par ukene. Håper ikke det blir verre. Skal prøve rådene du hadde her - mer vann og kutte koffein.

- ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror ikke ab...9ed mente noe negativt her - må innrømme at jeg lurte på det samme 😅 

Jeg har kontorjobb med mulighet for å bli kjørt både til og fra jobb. Det begynner gjerne allerede i trappa på vei opp - ikke mye, men litt. Så fortsetter det utover dagen, og så er magen helt sprengt på kvelden. Prøver da å slappe litt av, men med en gang jeg reiser meg opp og går litt rundt, så er magen hard med en gang.

Føler det har tatt seg opp veldig bare de siste par ukene. Håper ikke det blir verre. Skal prøve rådene du hadde her - mer vann og kutte koffein.

- ts

Får ikke håpe du har rett, men møtte den holdningen MYE, så det ble veldig slitsomt å måtte forsvare og forklare hele tiden. «Alle har jo kynnere, det er ikke farlig». 

Var akkurat slik du beskriver det begynte med meg også, men får håpe det ikke utvikler seg videre for deg! 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Får ikke håpe du har rett, men møtte den holdningen MYE, så det ble veldig slitsomt å måtte forsvare og forklare hele tiden. «Alle har jo kynnere, det er ikke farlig». 

Var akkurat slik du beskriver det begynte med meg også, men får håpe det ikke utvikler seg videre for deg! 

Hmm, hvorfor får noe beskjed om at det ikke er farlig mens andre gjør det? Er det farlig eks hvis det begynner veldig tidlig i svangerskapet, men normalt og bra mot slutten?

Jeg fikk det i uke 32 og jordmor da da at det var veldig bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hmm, hvorfor får noe beskjed om at det ikke er farlig mens andre gjør det? Er det farlig eks hvis det begynner veldig tidlig i svangerskapet, men normalt og bra mot slutten?

Jeg fikk det i uke 32 og jordmor da da at det var veldig bra. 

Problemet er om det tar seg opp og blir jevnlig så vidt jeg fikk beskjed om. Da kunne det gå over i rier og for tidlig fødsel. Og om det ikke gir seg om du legger deg ned var det heller ikke helt bra.
Og så kan de også måle livmorhalsen om den påvirkes av kynnerne eller ikke. Om den ikke påvirkes er det jo fint. Om den påvirkes kan det jo føre til for tidlig fødsel.
Moderate mengder kynnere og om det ikke «tar seg opp» er det jo helt vanlig og stort sett ufarlig. Og det er vel slik for de fleste.

• Liker 1
Skrevet

Kynnere fra tidlig i svangerskapet og de ble verre. Hadde flere ultralyder enn normalt og ble fulgt tett opp. Jeg blir kvalm og svimmel når jeg har hatt kynnere i ca 30 min, og når jeg hadde kynnere 6 timer i strekk ble det naturligvis litt mye. Det ble heller ikke bedre av å ligge. 

Anonymkode: 54110...fac

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei! Jeg er 22 uker på vei med mitt første barn. Har vært på ultralyd og kontroller hos jordmor, og alt har vært fint med baby. Jeg har selv vært i fin form hele veien foreløpig.

Jeg har begynt å få kynnere, og jeg opplever at det bare blir mer og mer hyppig. Det er typisk dersom jeg går opp en trapp, dersom jeg går litt for fort, dersom jeg står litt bøyd (f.eks. når jeg tømmer oppvaskmaskinen og lignende) osv. Noen ganger går det fort over, mens andre ganger føler jeg at magen er steinhard lenge etterpå. Får det gjerne mer og sterkere på ettermiddagen/kvelden, spesielt på dager hvor jeg har vært stressa på jobb.

Har forstått at det er vanlig med kynnere - men er det vanlig å få det så ofte?

Hva opplevde du?

Jeg hadde ekstremt mye kynnere i alle mine svangerskap og ble sm og klassifisert som høyrisikosvangerskap alle gangene. I siste svangerskap startet det i uke 14. Det sies at det er ufarlig og det er det stort sett, men for min del så ble det så heftig at jeg ble lagt inn flere ganger i tilfelle prematur fødsel og da fødslene startet kjente jeg ikke forskjell på kynnere og rier før babyen var på vei ut.

Prøv å finn hvile iløpet av dagen og ikke stress på ettermiddagen. Tilskudd av magnesium kan hjelpe. Ellers er det lite å gjøre dessverre. 

Anonymkode: 97fe5...cc2

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde også en del kynnere på samme måte som du beskriver rundt samme tid i svangerskapet. Jordmor sa det var viktig at jeg hvilte ved behov og forsøkte å redusere stresset på jobb (var nok en del stresset tror hun merket det). Ble gradert sykemeldt pga noe annet litt etterpå og tok det generelt mer med ro (også pga bekkensmerter som oppsto som tvang meg til å være mer i ro) - da gikk det omtrent helt over. 

Anonymkode: 059bf...e18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...