AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har ikke reist med venninner før. Leser her inne at ferie med venner kan gå helt feil, og at noen vennskap har blitt ødelagt som følge av dette.. Vi er seks som skal dele tre rom. Jeg har intoleranser som gjør at jeg er nødt til å spise på dyrere plasser med ordentlig mat. Noen av de andre er vegetarianere. Andre har ikke mye å rutte med. Mye å ta hensyn til. Hva er dine beste tips angående å reise med venner? Vi blir borte en uke. Anonymkode: b790c...91c
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Snakke om forventningene deres i forkant, hva dere ønsker og hvordan dere skal gjøre det med områdene hvor dere har ulike behov. Du kan for eksempel ikke forvente at alle vil spise sammen med deg, med mindre du spanderer på de. Dere kommer også til å ha veldig ulike budsjett, så hvis det er viktig for dere å gjøre mye sammen må dere ta hensyn til at noen ikke har så mye penger. Det kommer nok til å være slik at dere ønsker ulike ting underveis, og slikt er mye lettere å håndtere hvis dere har snakket om det i forkant og er enige i at ikke alle må gjøre alt sammen, hele tiden. Dere er 6 stk, det vil sannsynligvis være flere som vil gjøre litt ulike ting. Et spm til deg til slutt: kan du selv jenke deg eller tilpasse deg litt? Ref dette med at du sier at du må spise må dyre plasser. Jeg vet ingenting om dine intoleranser, men synes det høres veldig rart ut at det bare er dyrere steder som klarer å lage mat du kan spise. Anonymkode: deab6...fb5 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 Jeg synes det er greit å ha snakket om at man ikke må være sammen alle seks hele tiden. Jeg synes det fungerer best dersom man kan si «jeg har lyst til å gjøre noe annet» og at det er ok. Da kan man kanskje dele seg inn i to eller tre grupper. Også kommer man også langt med å kunne jenke seg litt innimellom- man kan jo bli med på ting selv om det ikke alltid er førstevalget. Dersom dere spiser på to ulike steder kan dere jo avtale å møtes etterpå for drinker f.eks. Jeg lurer også litt på det med intoleranser. Jeg har en datter med cøliaki- men har ikke opplevd en klar sammenheng mellom pris og det å håndtere allergier. Vi har vært flere steder- bl.a et lite sted i Hellas hvor de knapt hadde hørt om gluten. Da måtte jeg f.eks. bak på kjøkkenet og snakke med kokken - og det løste seg alltid. Nå kan det jo være helt andre årsaker som gjør at du må spise på andre plasser, men du kan få god hjelp på billige steder også. Anonymkode: dc15d...3f0 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har feriert mange ganger med venninner. Det gir større rom for ulikhet når dere er såpass mange. Da trenger dere ikke å være sammen 100% av tiden. I tillegg til tipsene de andre har gitt deg vil jeg råde deg til å gjøre minst mulig ut av at du har intoleranser overfor de andre. Jeg var en gang på ferie med en jentegjeng hvor en av damene stadig fortalte at nå måtte hun hvile, trene, sove osv. på grunn av sine helseproblemer. Det endte med at vi alle tok store hensyn til henne. I ettertid ser jeg at hun burde ha trukket seg tilbake når hun trengte det uten å ha involvert alle. Anonymkode: 474c0...8dc 9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Intoleranser som gjør at du må spise på dyre plasser? Kan du utdype. Låter en smule merkelig.. Anonymkode: b26cd...3f1 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #6 Skrevet 24. februar 2022 McDonalds og andre utesteder som er populært i alderen min. For å spare penger f.eks. Jeg må være forsiktig med mye, så maten må helst være enkel og ren. Vi kommer selvfølgelig også til å spise på ordentlige plasser. Ts AnonymBruker skrev (4 timer siden): Intoleranser som gjør at du må spise på dyre plasser? Kan du utdype. Låter en smule merkelig.. Anonymkode: b26cd...3f1 Anonymkode: b790c...91c 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #7 Skrevet 24. februar 2022 Jeg kan fint reise med enkelte damer, men en annen venninnegjeng er veldig krevende å reise med, så disse damene takker jeg nei til nå. Så kommer an på reisefølget ditt. Er dei voksne og ikke legger seg opp i alt du foretar deg, eller er de den typen som alltid skal kommentere hva du spiser eller ikke spiser, skal alltid ha noe meninger om det ene eller det andre som føles som er rettet mer deg eller setter eg i forlegenhet? Disse damene unngår jeg. Anonymkode: 4c714...3dc 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #8 Skrevet 25. februar 2022 Viktigste er at dere inne må være sammen hele tiden. Alle kan få gjøre det de vil og så kan dere heller møtes senere på stranda/ en drink eller lignende. Og at du tar deg av dine egne særbehov uten å forvente at de andre tilpasser seg. Viktig å kunne gjøre ting alene om man ikke vil gjøre det resten vil. Anonymkode: 98d32...247
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #9 Skrevet 25. februar 2022 Gjør deres egen greie også. Man MÅ ikke gjøre alt sammen, hele tiden. Jeg ville vel også hatt mitt eget rom, hadde aldri orket å dele rom med noen. Anonymkode: 1f89d...4f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #10 Skrevet 25. februar 2022 Ta en samtale om hva som er viktig for hvem. Jeg er veldig glad i mat, og ville aldri brukt ferien på McD selv om jeg ikke har en eneste intoleranse eller allergi. Jeg prioriterer mat over f.eks drikke, fordi mat gir meg så mye glede og mat på nye steder er viktig for opplevelsen min. Jeg spiser heller alene enn å gå med andre på McD, uten at jeg blir sur fordi andre prioriterer annerledes. Hvia alle de andre er på McD-kjøret og det er viktig for deg å slippe å spise alene et annet sted, må dere finne en løsning. Kanskje de andre kan rullere på å spise sammen med deg, en dag hver? Kanskje du må innstille deg på å måtte spise alene? Anonymkode: d0d05...ab1 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #11 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ta en samtale om hva som er viktig for hvem. Jeg er veldig glad i mat, og ville aldri brukt ferien på McD selv om jeg ikke har en eneste intoleranse eller allergi. Jeg prioriterer mat over f.eks drikke, fordi mat gir meg så mye glede og mat på nye steder er viktig for opplevelsen min. Jeg spiser heller alene enn å gå med andre på McD, uten at jeg blir sur fordi andre prioriterer annerledes. Hvia alle de andre er på McD-kjøret og det er viktig for deg å slippe å spise alene et annet sted, må dere finne en løsning. Kanskje de andre kan rullere på å spise sammen med deg, en dag hver? Kanskje du må innstille deg på å måtte spise alene? Anonymkode: d0d05...ab1 Ja, veldig godt poeng! Det kan bli like ille andre veien, om noen insisterer på skitdyre restauranter hver kveld, så man blør langt mer penger enn man hadde sett for seg å bruke. Anonymkode: 1f89d...4f7 1
Marikken Skrevet 25. februar 2022 #12 Skrevet 25. februar 2022 Dette blir litt anekdotisk, men litt erfaring i å reise med ulike type grupperinger. Jeg har to ulike venninnegjenger jeg reiser på tur med (en gang i året med hver av dem). Det er to svært ulike opplevelser. Den ene gjengen er superenkel å dra på tur med, der er det "go with the flow" - noen foreslår noe og alle svarer enten "ja, det gjør vi!" ellers så er det noen som sier, "sorry, i dag må jeg bare en tur på hotellet og slappe av litt - sees etterpå". Ingen sure miner, alle er stort sett happy hele tiden. Vi gjør absolutt ikke det samme alle sammen, men vi avtaler bare møtepunkter og samles til drinker/middag/whatnot - hva som måtte passe. Ingen er heller redd for å si at "jeg vil gjerne dette eller dette" - så hele turen oppleves som særdeles uproblematisk. Så har jeg den andre gjengen... Der er det meninger og diskusjoner på det meste, det er flere med litt helseplager og det er en god del "greier" å passe på. Der er det også flere som har behov for eks å slappe av mer enn andre og som dessverre synes det er litt vanskelig å gi rom til seg selv for å gjøre nettopp det (ikke noe problem for de andre, det er bare personene selv som føler på å gi beskjeden). Begge turer er alltid superfine, men det er klart at det blir litt mer styr med gruppe nummer to. For gruppe nummer 1 trenger vi ikke gjøre noen "forventningsavklaring" i forkant, der er det en som foreslår tur, bestiller og booker og resten av oss bare henger på. For gruppe nummer 2 så kjører vi en del forventningsavklaringer i forkant, vi prater mye om hva de enkelte har lyst til og vi må lage litt mer "opplegg" slik at alle får en tur de er fornøyd med. Jeg er veldig glad i begge "grupper" av venninnner, men det er klart at det blir helt forskjellige type turer! Og det er da ikke noe galt i det? For meg så er det viktigste at vi er på tur sammen og så tilpasser jeg meg den enkelte gruppe - så blir begge turene superfine.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #13 Skrevet 25. februar 2022 Så jeg vil ikke bli oppfattet som vanskelig hvis jeg går til restauranter med magevennlig mat? Jeg liker ikke oppmerksomhet, og er opptatt av at alle skal trives. Å stikke innom en del plasser er nesten uaktuelt. Det trenger ikke være dyrt selvfølgelig, men helst mat og minst mulig junk. Ts Anonymkode: b790c...91c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #14 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Så jeg vil ikke bli oppfattet som vanskelig hvis jeg går til restauranter med magevennlig mat? Jeg liker ikke oppmerksomhet, og er opptatt av at alle skal trives. Å stikke innom en del plasser er nesten uaktuelt. Det trenger ikke være dyrt selvfølgelig, men helst mat og minst mulig junk. Ts Anonymkode: b790c...91c Det kommer jo helt an på vennene dine. Det er umulig for oss å vite hva de vil synes og ikke. De fleste vil nok ha forståelse for at folk med mageproblemer og allergier og intoleranser ikke vil spise på maceren og bli dårlig, men vi kan jo ikke vite om dine venner er sånn eller ei. Snakk med dem på forhånd. Det er alltid best. Eventuelle problemer er alltid best å ta opp FØR man står på en fortauskant og krangler om hvor man skal spise, og resten av ferien blir en sur affære. Anonymkode: 1f89d...4f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå