AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Hei, Jeg ser litt på skattemeldingen min, og lurer på om verdien på bilen min er feil. Jeg kjøpte en Toyota Auris til ca. 200.000 for 4-5 år siden, men når jeg ser på listeprisen på Skatteetaten.no står det at ca.prisen er rundt kr 240.000 (se link https://www.skatteetaten.no/globalassets/tabeller-og-satser/listepris-bil/bilpriser-2014.pdf). Det skjønner jeg lite av, og det er vel ikke slik at man må inn på Finn.no for å finne ut hva bilen er verdt nå? Det samme gjelder posten for aksjer. Her hadde jeg indeksfond på rundt 15.000-20.000 som jeg solgte meg ut av rett før jul, men synes det er vanskelig å sette meg inn i dette. Det blir vel ikke store baksmellen uansett i så fall, så kommer bare til å krysse fingrene og håpe på det beste 😦 Jeg har også prøvd å søke på nettet etter hjelp til skattemeldingen, uten å finne noe egentlig. Finnes det firmaer som kan hjelpe til med dette? Jeg betaler heller et par tusen for en rask opplæring og at de kan se over tallene for meg enn å bruke mange timer på å finne ut av dette selv. Jeg har litt lesevansker også så jeg bruker derfor ekstra lang tid på å sette meg inn i dette. Alle tips settes stor pris på 🙂 #69dudes Anonymkode: cc440...900
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Det er prisen på bilen som ny som skal stå på listepris. Da beregner formuesverdien seg ut av seg selv. Dette trenger ikke nødvendigvis være det samme som bilen reelle verdi. Fond og slik blir som oftest innrapportert av banken. Anonymkode: a9022...6df
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #3 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er prisen på bilen som ny som skal stå på listepris. Da beregner formuesverdien seg ut av seg selv. Dette trenger ikke nødvendigvis være det samme som bilen reelle verdi. Fond og slik blir som oftest innrapportert av banken. Anonymkode: a9022...6df Takk for svar! Så skal jeg da skrive inn 240.000 (som var listeprisen for 2014) selv om jeg sikkert får under 100.000 for den om jeg selger den nå? Jeg håper jeg da ikke må skatte av 240.000, siden den prisen ikke er reell lenger? 🙂 TS Anonymkode: cc440...900
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #4 Skrevet 24. februar 2022 Det er vel skattekortet du ser på? Skattemeldingen kommer ikke før i mars. Kontakt regnskapsførere hvis du er villig til å betale for bistand. Anonymkode: 2992c...5f2
Gjest Skrevet 24. februar 2022 #5 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Så skal jeg da skrive inn 240.000 (som var listeprisen for 2014) selv om jeg sikkert får under 100.000 for den om jeg selger den nå? Jeg håper jeg da ikke må skatte av 240.000, siden den prisen ikke er reell lenger? 🙂 TS Anonymkode: cc440...900 Verdien nedjusteres hvert år og skattemessig verdi på en bil fra 2014 ble satt til 20 % av listepris som ny for inntektsåret 2020. For inntektsåret 2021 (skattemeldingen kommer i mars/april) settes skattemessig verdi til 15 % av listepris. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bil-bat-og-andre-kjoretoy/bil/slik-verdsettes-bil/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå