Gå til innhold

Hva tenker dere om dette budsjettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Netto inntekt: 45.000

husleieinntekt: 8000

Huslån: 21.000

Strøm: 2.500 (snitt)

Forsikring: 2.500,-

Kommunale avg/eiendomsskatt: 2.700,-

Internett: 1.100,-

Billån: 5.000,-

Studielån: 1.700,-

Mobil ungene: 600,-

Bompenger: 300,-

Mat/husholdning: 8.000,- (1 voksen + 2 tenåringer annenhver uke)

Lommepenger ungene: 1.000,-

sparing fond: 1.600

Forbruk/sparing: 5.000,-

Er dette realistisk? 

Anonymkode: d29b2...b37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fritidsaktiviteter, trening/hobby og klær til tenåringer, helse (lege/tannlege, briller/linser), ferie, bursdag/julegaver, dekkes av de 5000 til sparing/forbruk?

Skrevet
EbbaGrønn skrev (Akkurat nå):

Fritidsaktiviteter, trening/hobby og klær til tenåringer, helse (lege/tannlege, briller/linser), ferie, bursdag/julegaver, dekkes av de 5000 til sparing/forbruk?

Ja, det er tanken. Jeg har også mulighet til å jobbe en del overtid, og regner også med noe høyere lønn fra det tidspunktet hvor dette blir aktuelt. Ikke tatt med barnetrygd da det er uvisst hvordan fordelingen blir og hvem som vil motta denne. Far må jo også ta sin del av kostnadene.

Eldste er snart 18 og ute av redet. 

Kan også bytte til rimeligere bil og få ned kostnaden der. 

Dette er slik budsjettet vil bli som enslig ved å beholde dagens bolig. 

Også usikker på mat/husholdningsposten. Den er muligens noe høy.

Skrevet

Jeg syns også det var lite på sparing forbruk. Men går kanskje greit siden de er hos far annenhver uke. Eneste du kunne kutte av var mat, det var ganske høyt i og med at de kun er der annenhver uke. 

Anonymkode: ea2fe...5d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns også det var lite på sparing forbruk. Men går kanskje greit siden de er hos far annenhver uke. Eneste du kunne kutte av var mat, det var ganske høyt i og med at de kun er der annenhver uke. 

Anonymkode: ea2fe...5d3

Ja, det ble litt mindre enn jeg trodde når jeg begynte å regne på det….. jeg må ikke bo i den boligen jeg gjør i dag, men samtidig så er jo ikke kostnaden jeg betaler selv så innmari høy, og det spørs jo hva annet jeg kan få som koster meg mindre. Da måtte det i såfall være en litt eldre enebolig med utleie. 

Ja, usikker på matposten. I dag, som en familie på 4 bruker vi 10-12.000 i mnd. Vi kjøper da det vi vil. Jeg er ganske enkel i kosten, så det kan godt hende at vi hadde klart oss med både 2.000 og 3.000kr mindre per mnd. 

Skrevet

Jeg tror budsjettet kan fungere dersom far er med på sin del av kostnadene! Mat er romslig dersom man spiser fornuftig, og ikke innlemmer take-away og for mye alkohol. Og ikke har store forventninger til dyre ferier 🙂 Du har glemt bensin eller kollektivbilletter, men det er kanskje ikke aktuelt?

Skrevet
EbbaGrønn skrev (1 minutt siden):

Jeg tror budsjettet kan fungere dersom far er med på sin del av kostnadene! Mat er romslig dersom man spiser fornuftig, og ikke innlemmer take-away og for mye alkohol. Og ikke har store forventninger til dyre ferier 🙂 Du har glemt bensin eller kollektivbilletter, men det er kanskje ikke aktuelt?

Drikker ikke alkohol. 
Har el-bil så drivstoff inngår i strømkostnadene. 
Kollektiv er lite aktuelt. Eldste får busskort dekket av skolen så lenge hun går der, yngste har gåavstand til sin skole. Ellers benyttes kollektivt veldig sjelden, kanskje 5 ganger pr mnd max.

• Liker 1
Skrevet

Får du så høyt lån da?

Anonymkode: 12525...789

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Får du så høyt lån da?

Anonymkode: 12525...789

Det vet jeg ikke enda. Har ikke kommet så langt at jeg har snakket med banken. Akkurat nå er jeg i vurderingen om det i det hele tatt er noe vits om å spørre om det. 

Skrevet

Det må da være et høyt lån. Vi har lån på over 5,5 mill og betaler bare litt over 19 000.

Hva er lånet og hva er din bruttoinntekt?

Anonymkode: 43eaa...33f

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det må da være et høyt lån. Vi har lån på over 5,5 mill og betaler bare litt over 19 000.

Det kommer jo an på hva man ser for seg av gjenværende nedbetalingstid. Vi har 5,5 i lån og betaler 28 000 pr mnd. Vil bli gjeldfrie før den yngste av oss blir pensjonist. 

Anonymkode: 4ac31...0ea

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det kommer jo an på hva man ser for seg av gjenværende nedbetalingstid. Vi har 5,5 i lån og betaler 28 000 pr mnd. Vil bli gjeldfrie før den yngste av oss blir pensjonist. 

Anonymkode: 4ac31...0ea

Ja, men jeg vil jo anta at TS ikke ser for seg kortest mulig nedbetalingstid siden hun lurer på om budsjettet i det hele tatt går rundt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lånet er på 5,4 nå. Betaler 20.000 i dag, men regner med det stiger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Lånet er på 5,4 nå. Betaler 20.000 i dag, men regner med det stiger.

Har du inntekt på godt over en million?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...