Gå til innhold

Sende guttungen på SFO

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Det er vinterferie og jeg har to bonusbarn på barneskolen. Eldste går i 5.klasse og er hjemme med meg på dagtid mens samboer jobber og yngste i 1.klasse er på SFO. Jeg har helt oppriktig ikke veldig lyst å ha begge hjemme samtidig fordi jeg blir utrolig sliten av det men også fordi jeg vet at guttungen har det bedre på sfo hvor han kan være aktiv, enn å sitte hjemme foran skjerm.  Han klarer ikke leke selvstendig her hjemme og krangler en del med søskenet sitt, og derfor er det evig kamp og krangler her hjemme med mindre han ser på iPad eller tv, og jeg får ikke ro noe jeg virkelig trenger for å fungere. 
Jeg har merket at noen reagerer på at jeg sender han på sfo mens eldstemann er hjemme, og jeg er redd det er jeg som er den kjipe her. Samboer sier at hadde det ikke vært for meg, at jeg er hjemme, så hadde jo guttungen uansett vært på sfo. Hva tenker dere? Bør jeg holde han hjemme i morgen eller fredag, eller kan jeg sende han med god samvittighet? 
Han har vært på sfo mandag og idag, tirsdag var han hos bestemoren sin hele dagen og spiste vafler og spilte Ipad i hele 8t i strekk..

TS 

Anonymkode: 38482...f16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at det vurderer dere best selv. 

Anonymkode: 250cb...4ce

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at dette bestemmer dere fint selv uten å bry dere om hva andre mener. Dere må jo gjøre det som er best for egne barn ikke det andre mener er best. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber selv på sfo, det er fler av barnene vi har fast i ferieuker som vi vet foreldrene har fri og er hjemme. Vi har ingen ting i mot at de kommer til oss, synes igrunn de er hyggelig. Skal ærlig innrømme at vi stusser litt hvis feks sønnen til en lærer (eller noen andre for den del) som vi da vet er hjemme, blir levert ved åpningstid og hentet to minutter før stengetid hver dag hele ferien. Det er litt spesielt. Men hvis barnet har kortere dager, og muligens en fridag eller to så er det helt innafor at de blir sendt på Sfo. Ferie Sfo er ikke som vanlig Sfo, ikke hos oss hvertfall. 

Anonymkode: f1dc8...f85

Skrevet

SFO er en fritidsordninh

Anonymkode: 5dfd7...242

Skrevet

Vet dette er lettere sagt enn gjort, men prøv å ikke bry deg/dere om hva andre sier.

Dere vet best om hva som fungerer hos dere og i deres familie. Det vet garantert ikke noen som kommer med en kommentar. 

Og helt ærlig. Nei, jeg syntes ikke du er den kjipe.. Hilsen en som er 100% ufør, og som ofte selv må ta litt vriene valg mtp hva vi gjør med ungene i ferier osv selv om vi er hjemme. 

Og har fått kommentarer på att den minste begynte tidlig i bhg osv.  Da pleier jeg å svare dette, sånn ca "skal jeg kommentere hva jeg syntes om h ordan du gjør ting med dine barn osv, eller vet du bedre hvordan ting fungerer hjemme hos deg selv? Sånn siden du kommenterer på meg, så regner jeg med att du kan mere om vår familie og åssen vi har det enn vi selv gjør ".   Da pleier det å bli veldig veldig stille veldig fort. 

Kos dere i ferien ❤️

Anonymkode: fa288...c84

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Det er vinterferie og jeg har to bonusbarn på barneskolen. Eldste går i 5.klasse og er hjemme med meg på dagtid mens samboer jobber og yngste i 1.klasse er på SFO. Jeg har helt oppriktig ikke veldig lyst å ha begge hjemme samtidig fordi jeg blir utrolig sliten av det men også fordi jeg vet at guttungen har det bedre på sfo hvor han kan være aktiv, enn å sitte hjemme foran skjerm.  Han klarer ikke leke selvstendig her hjemme og krangler en del med søskenet sitt, og derfor er det evig kamp og krangler her hjemme med mindre han ser på iPad eller tv, og jeg får ikke ro noe jeg virkelig trenger for å fungere. 
Jeg har merket at noen reagerer på at jeg sender han på sfo mens eldstemann er hjemme, og jeg er redd det er jeg som er den kjipe her. Samboer sier at hadde det ikke vært for meg, at jeg er hjemme, så hadde jo guttungen uansett vært på sfo. Hva tenker dere? Bør jeg holde han hjemme i morgen eller fredag, eller kan jeg sende han med god samvittighet? 
Han har vært på sfo mandag og idag, tirsdag var han hos bestemoren sin hele dagen og spiste vafler og spilte Ipad i hele 8t i strekk..

TS 

Altså, hvorfor klarer du ikke å finne på noe med guttene når du er hjemme med de? Jeg har en i 5.klasse og en i 1.klasse akkurat som deg. Og har fri denne uken(er lærer). Mandag var vi på lekeland, i går var vi på skøytebanen hele dagen, i dag var vi i svømmehallen, på cafe og biblioteket, i morgen drar vi i akebakken med grilling, fredag bytur med bestemor.

Nå er det jo ikke slik at unger må aktiviseres hele tiden, men har man de hjemme i ferier, så må man jo kunne gjøre noe annet med de enn å la de holde på med ipad i 8 timer...

Anonymkode: c70f3...eec

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke det er noen andre som tenker på om dere bruker sfo eller ikke.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS 

min 1-klassing hadde ikke noe problem med å gå i bhg alle disse "feriene" men å gå på SFO så har vi fått merke det at det er knalltøft på ham. Barnet har sagt selv at det er slitsomt og at barnet ønsker ferie og har lyst å være hjemme. Jeg har forklart ungen at nå i skole så kan du ikke være hjemme de dagene det er skole, men de dagene skolen er stengt da kan du velge. Ungen ble helt utslitt. Så jeg tenker at en 1-klassing kan nok ha godt av litt fri altså det er store omveltninger for de og de er ikke vant til det å måtte sitte på stolen og fylle med osv og når det er SFO så er det jo lek men samtidig er de "på skolen" så det tærer på dem. De trenger vel litt fridager vil jeg påstå. Vår gjør iallfall det så nå har vi gjort endringer fra før og organisert så en av oss har fri på skoleferiene.

Anonymkode: c9a47...a5e

Skrevet

Jeg er lærer og sender både 4 åringen i bhg og 8 åringen på sfo fra mand- onsdag. De elsker å være med vennene sine og siden vennene ikke har vinterferie sender jeg de avgårde. De har kortere dager og jeg gjør forefallende husarbeid og nyter litt alenetid. Jeg blir en bedre mor av å prioritere mine behov i noen dager. De har i tillegg vært hjemme i ei uke m korona for 2 uker siden. De to siste dagene skal vi reise bort. Hvis de er hjemme blir d mye mas om skjerm osv. Selvfølgelig kan man aktivisere de og ta de med på ulike aktiviteter, med det koster både penger og energi. Synes de som dømmer andre for å sende barn i bhg/ sfo når de har fri virker ganske dømmende. Foreldre  er forskjellige og har ulike behov, det samme gjelder barn. Jeg har selv kjent på skyldfølelse ifht ansatte i bhg når jeg har sendt barna i bhg, men jeg vet best hva som passer vår familie. Andre vet ikke hvilke grunner folk har for å sende barn i bhg/ sfo når de selv har fri. 
Send 7 åringen på sfo med god samvittighet, spes hvis alternativet er iPad mas. 

Anonymkode: deb40...b07

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde sekvsagt holdt begge hjemme 

Anonymkode: 56b8e...df7

• Liker 1
Skrevet

Synes det høres mye bedre ut for barnet å være på SFO enn å sitte hele dagen med skjerm 😊

Anonymkode: 73a6f...28e

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg er lærer og sender både 4 åringen i bhg og 8 åringen på sfo fra mand- onsdag. De elsker å være med vennene sine og siden vennene ikke har vinterferie sender jeg de avgårde. De har kortere dager og jeg gjør forefallende husarbeid og nyter litt alenetid. Jeg blir en bedre mor av å prioritere mine behov i noen dager. De har i tillegg vært hjemme i ei uke m korona for 2 uker siden. De to siste dagene skal vi reise bort. Hvis de er hjemme blir d mye mas om skjerm osv. Selvfølgelig kan man aktivisere de og ta de med på ulike aktiviteter, med det koster både penger og energi. Synes de som dømmer andre for å sende barn i bhg/ sfo når de har fri virker ganske dømmende. Foreldre  er forskjellige og har ulike behov, det samme gjelder barn. Jeg har selv kjent på skyldfølelse ifht ansatte i bhg når jeg har sendt barna i bhg, men jeg vet best hva som passer vår familie. Andre vet ikke hvilke grunner folk har for å sende barn i bhg/ sfo når de selv har fri. 
Send 7 åringen på sfo med god samvittighet, spes hvis alternativet er iPad mas. 

Anonymkode: deb40...b07

Tusen takk for et hyggelig svar! Er akkurat det.. mas om skjerm skjerm skjerm… men han ble sendt i dag og holdes hjemme i morgen for det ønsket han😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...