Gå til innhold

Fastelaven boller på butikken

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AprilRyan

Jeg antar at de har lyst på boller og kanskje ikke har lyst til å bake eller ikke kan det eller kanskje de ikke har fryser eller den ikke er stor nok. Det spørs også hvor man kjøper fra.

Jeg er bare en person, men baker boller og putter i fryseren. Synes det er hyggelig å ha noe å ta opp om jeg skulle få lyst på boller, men jeg tror ikke at jeg kommer til å bake vanlige boller til fastelaven. Rett og slett fordi jeg kanskje spiser to boller og må da piske krem osv til det, men har tenkt å bake noen andre boller og heller fryse resten ned. Hvis det hadde vært flere enn meg her så hadde jeg nok laget til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å bake boller er noe av det kjedeligste jeg vet!

Men jeg kjøper ikke ferdige fastelavnsboller, jeg kjøper selvfølgelige billige (men gode) hveteboller fra bakeriet borti gata.

Så lager jeg bollene selv med krem jeg pisker og hjemmelaget bringebærsyltetøy fra egen hage 🥰

Er du så snobbete på andre ting også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (56 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å kjøpe fastelavensboller men om jeg hadde hatt lyst på det, hadde jeg kjøpt 2 stk i butikk, ja. Gidder vel for søren ikke å bake et helt lass boller, bare fordi jeg trenger to! En til meg og en til sønnen.

Å bake, elte, heve, rulle ut og kna boller, steke, dele dem, sprøyte krem, rydde, vaske opp, vaske benk osv..... det er vanvittig mye arbeid om man bare trenger et par-tre eller fire boller. Så ja, jeg skjønner veldig godt at folk kjøper i stedet!

Hva skal DU med så mange boller, du som absolutt mener man må bake selv? Har du så stor matlyst?

Med den hyggelige tonen der får jeg nesten lyst til å be deg "ta deg en bolle"🤗 Men det vil du vel ikke ha😊 Selvsagt er det frivillig å kjøpe fastelavnsboller, men at det skal være så vanvittig mye arbeid å lage dem, kan jeg ikke forstå.. Dessuten er det en fin ting å gjøre sammen med barna, og de lærer mye av det også. Jeg jobber med barn, og det er en grunn til at de lager sko med borrelås opp til voksenstørrelse.. De lærer jo ingenting hjemme lenger, annet enn å trykke på telefon og spillkonsoller 😶 Bak sammen, mål og vei - og halver evt oppskrifta, stek (og kjenn på den gode lukta), og så kan dere vel dele dem med noen om fryseren er full? Skal se du blir i bedre humør også 😍

Anonymkode: 5ba14...864

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Fordi bakeriet har gjærbakst som er hundre ganger bedre enn hva jeg får til. 

2. Vi trenger fire stykker. 

3. Jeg vil heller bruke fritiden min på hobbyer, baking er ikke en av dem. 

Anonymkode: debb2...704

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Letharia skrev (45 minutter siden):

Personlig elsker jeg å bake, og synes at det smaker så mye bedre når man lager det selv. Men jeg forstår veldig godt at det ikke er noe for alle, og at ikke alle har tid eller ork. Live and let live. 

Jeg også! Baking er nesten som terapi, syns jeg.

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg elsker å bake, og spesielt hjemmebakt gjærbakst 😋 Med en kjøkkenmaskin går det så det suser, og jeg personlig synes hjemmebakst slår kjøpt. Men hva andre gjør er fullstendig opp til dem, og jeg forstår at ikke alle har tid eller lyst til å bake 😊

Anonymkode: 6104d...456

Helt enig - i alt!

Nicathv skrev (14 minutter siden):

Haha, må har jeg hørt det også! Tenk å prøve å påføre andre kjøpebolleskam! 🤣

Ja, ja, noe skal jo folk skamme seg over. :ler:

Men nei, jeg syns det er helt ok at noen velger å kjøpe fastelavnsboller. Jeg vet ikke om jeg kommer til å bake enda, det avhenger litt av om jeg får kaffebesøk til søndag. Om jeg gjør, så vanker det hjemmebakte boller, hvis ikke tror jeg at jeg dropper det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er friske nok til å bake... Syns vi også skal få kunne delta på fastelaven selv om vi ikke kan bake selv :) jeg er for syk til å forlate sengen f.eks.

Mange baker ikke selv. Dette kan også være både eldre, unge med kroniske sykdommer, og hvem som helst av kollegaene dine som bare ikke rekker å bake eller prioriterer tiden sin annerledes. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet i alle fall, og syns ikke man skal gi andre dårlig samvittighet heller :)

Anonymkode: 0b0f9...a33

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med den hyggelige tonen der får jeg nesten lyst til å be deg "ta deg en bolle"🤗 Men det vil du vel ikke ha😊 Selvsagt er det frivillig å kjøpe fastelavnsboller, men at det skal være så vanvittig mye arbeid å lage dem, kan jeg ikke forstå.. Dessuten er det en fin ting å gjøre sammen med barna, og de lærer mye av det også. Jeg jobber med barn, og det er en grunn til at de lager sko med borrelås opp til voksenstørrelse.. De lærer jo ingenting hjemme lenger, annet enn å trykke på telefon og spillkonsoller 😶 Bak sammen, mål og vei - og halver evt oppskrifta, stek (og kjenn på den gode lukta), og så kan dere vel dele dem med noen om fryseren er full? Skal se du blir i bedre humør også 😍

Hvorfor går du bare automatisk ut fra at alle her har små unger i den alderen at de skal lære å bake boller? Det er sikkert mange her i tråden som enten har voksne barn eller ikke har barn i det hele tatt. Folk uten barn eller med voksne barn spiser også fastelavensboller.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StellaNova

Jeg kjøper fordi jeg baker ikke bedre enn en baker! Fastelavensboller er noe jeg spiser en gang i året, dette er ikke noe som er flott når det har et.....la meg si "for hjemmelaget preg" 😄 Man vil ha de luftige perfekte bollene.

Det er min bolle historie 😄 Jeg håper ingen ugleser meg når jeg kjøper dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastelaven er tull.spiser boller når jeg har lyst. Kjøper ofte to. Gidder ikke bake et helt brett. Kan ikke ha godt i huset, for da bli det spist. Enten det er mye eller lite. Bedre å gi seg selv lov til to nå og da. Da blir ikke behovet like stort heller.

Anonymkode: db865...c7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (12 minutter siden):

Hvorfor går du bare automatisk ut fra at alle her har små unger i den alderen at de skal lære å bake boller? Det er sikkert mange her i tråden som enten har voksne barn eller ikke har barn i det hele tatt. Folk uten barn eller med voksne barn spiser også fastelavensboller.

Fordi dette var svar til en som skulle ha boller til seg og sønnen😊 Oppfordret til å gjøre noe som kan bli hyggelig sammen i stedet for å kjøpe. Møter daglig foreldre som tydelig signaliserer at alt de må gjøre er noe herk. Hva sparer dere all den tida til egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi dette var svar til en som skulle ha boller til seg og sønnen😊 Oppfordret til å gjøre noe som kan bli hyggelig sammen i stedet for å kjøpe. Møter daglig foreldre som tydelig signaliserer at alt de må gjøre er noe herk. Hva sparer dere all den tida til egentlig? 

Hæ? Er det ikke meg du driver og svarer nå? Hvilket svar til hvem og sønnen snakker du om?

Jeg har en sønn, men han er over 20. Skulle vi hatt fastelavensboller, hadde jeg KJØPT to ferdige, ja.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leste i den andre tråden at det er mange som kjøper boller i butikken til fastelaven. Hvorfor gjør dere egentlig det? Det er jo ganske dyrt og ofte er de ikke så veldig gode heller. (Noen hederlige unntak blant de aller, aller dyreste)

Er det tiden det står på, eller kan dere faktisk ikke bake? 😅

Anonymkode: d94df...7e7

Her er HI i tråden. Jeg stusser over alle som betrakter TS som "snobbete" - som man ser henger vedkommende seg først og fremst opp i hvor dyrt det er med kjøpte fastelavnsboller, særlig om man skal kjøpe noen som er gode, som befinner seg blant de "aller dyreste". H*n framstår for meg ikke som snobb, men som opptatt av å spare penger.

Det jeg lurer på, TS, er hvordan du kan vite at ferdigkjøpte fastelavnsboller "ikke er noe godt", og at du til og med har oversikt over at det er "noen hederlige unntak blant de aller ALLER dyreste" når det samtidig framstår som så utenkelig for deg å kjøpe fastelavnsboller? For dersom du kan felle disse ganske bastante og presise smaksdommene må du da ha spist deg gjennom en ganske betydelig mengde kjøpeboller selv? :engel: 

For egen del både kjøper og lager jeg boller ettersom jeg har tid og lyst, enten det er fastelavn, eller til andre anledninger. Noen ganger er mine egne best, og noen ganger er bakeriets best - mest fordi jeg da kjøper boller fra håndverksbakeri som bruker like gode råvarer som meg selv. I tillegg blir de kjøpte bollene bakt av proffe bakere, så hvorfor skulle de da ikke være like gode som mine egne?

Anonymkode: 8e942...322

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (1 minutt siden):

Hæ? Er det ikke meg du driver og svarer nå? Hvilket svar til hvem og sønnen snakker du om?

Jeg har en sønn, men han er over 20. Skulle vi hatt fastelavensboller, hadde jeg KJØPT to ferdige, ja.

Beklager, jeg ser nå at det var samme person. Gikk automatisk ut fra at sønnen din var liten, det virka bare sånn med så oppgitt mor 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i boller, men boller med krem er ikke godt. Så jeg baker gjerne, men ikke fastelavnsboller. 

Kjøper jeg er det danske fastelavnsboller jeg må ha, det er wienerdeig med vaniljekrem og masse snadder. Se DET er godt men ikke lett å få tak i slike i Norge dessverre. Så det er per nå bare på ferie.

Anonymkode: 3d86a...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du svarte.

Mange har ikke barn. 

Mange lager mat med barna, mange baker, men de baker ikke boller. Vi baker pepperkaker, rundstykker, ulike kaker osv. Boller bakes, men det er ikke slik at vi MÅ bake boller bare fordi det er en kristen feiring på gang akkurat den dagen. Vi faster ikke heller, så om det et år er kjøpeboller så tåler barna det. De får lært å bidra og delta på kjøkkenet, måle, veie, helle, fikse osv. Og vi har de gode opplevelsene. Bollebaking er ikke eneste veien til gode opplevelser, samspill og læring av ferdigheter man trenger å kunne i voksenlivet.

Anonymkode: e882e...f26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er glad i boller, men boller med krem er ikke godt. Så jeg baker gjerne, men ikke fastelavnsboller. 

Kjøper jeg er det danske fastelavnsboller jeg må ha, det er wienerdeig med vaniljekrem og masse snadder. Se DET er godt men ikke lett å få tak i slike i Norge dessverre. Så det er per nå bare på ferie.

Anonymkode: 3d86a...59f

Du fristet meg med den beskrivelsen, så jeg måtte søke etter en oppskrift og fant denne (og mange andre), og jeg tror jeg må utvide bakerepertoret mitt en dag det klaffer sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at d er en lignende tråd om dette fra før. I dag så jeg fastelaven boller med krem 2 stk i pakken til nesten 60 kr! Kjøper virkelig noen dette? Dette var på coop .

Anonymkode: 9e0d2...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg leste i den andre tråden at det er mange som kjøper boller i butikken til fastelaven. Hvorfor gjør dere egentlig det? Det er jo ganske dyrt og ofte er de ikke så veldig gode heller. (Noen hederlige unntak blant de aller, aller dyreste)

Er det tiden det står på, eller kan dere faktisk ikke bake? 😅

Anonymkode: d94df...7e7

De liker tørre fæle boller da sikkert (for seriøst, boller smaker kun godt første 15 minuttene etter de er stekt, mens de fortsatt er varme).

Sikkert samme type mennesker som lager tomatsuppe på pose, selv om det går like fort å lage den fra bunnen. Eller som kjøper ferdig eggerøre på kartong 🤣

Anonymkode: 38b56...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

De liker tørre fæle boller da sikkert (for seriøst, boller smaker kun godt første 15 minuttene etter de er stekt, mens de fortsatt er varme).

Sikkert samme type mennesker som lager tomatsuppe på pose, selv om det går like fort å lage den fra bunnen. Eller som kjøper ferdig eggerøre på kartong 🤣

Anonymkode: 38b56...0c2

Det gjøre det jo aldeles ikke. Da lager du neppe god tomatsuppe.

Anonymkode: 95ba4...e73

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...