Gå til innhold

Hvor mye har dagligvarer steget i pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student, og har 8600kr å rutte med i mnd. Jeg har samboer, og vi betaler 3600kr hver i mnd for leien. Det går i utgangspunktet fint, siden vi er to med fellesøkonomi. MEN, her er tingen. Jeg handlet her om dagen, og fylte kun opp en halv pose. Og alt sammen kom på 600kr. Jeg kan ikke skjønne hvordan det der ble 600kr, når jeg så vidt kjøpte noe. Merker matvarer har økt helt sykt, og vil legge til at jeg ikke røyker eller snuser. Det er helt vanlige utgifter av dagligvarer som alle kjøper når de handler. Brød, ost, melk, smør, ris, zalo osv. Er det noen som vet hvor mye varene har økt? Hadde aldri klart å leve alene, eller med en inntekt

Anonymkode: a1da0...281

• Liker 1
Skrevet

Mye. Men ingenting i forhold til det som kommer utover våren.

• Liker 1
Skrevet

40-50%

Anonymkode: 97b80...eed

Skrevet

Vanligvis handler jeg for ca 2 uker for 2000kr og når jeg handlet nå kostet samme mengde mat men billigere varer 2600kr. Vet ikke hvor mye det har gått opp, men merker det har det.

A-hunter skrev (8 minutter siden):

Hva er grunnen til at det fortsetter å øke?

Skrevet
Polyester skrev (5 minutter siden):

Vanligvis handler jeg for ca 2 uker for 2000kr og når jeg handlet nå kostet samme mengde mat men billigere varer 2600kr. Vet ikke hvor mye det har gått opp, men merker det har det.

Jeg leste at prisene skulle synke og stabilisere seg etter mars igjen. De øker alltid i februar for så å settes noe ned igjen utøver våren. Samme i juli måned, da øker de også.

Anonymkode: 2bbf8...f8b

Skrevet

Jeg spiser lite melkeprodukter, kjøtt og fisk. Spiser mye bønner, linser og grønnsaker som er i sesong. Lager også som regel ukesmeny ut fra hva som er på tilbud. 

Jeg har ikke merket prisoppgang. Her er matbudsjettet det samme som før. Jeg spiser litt sunnere nå enn i fjor. Det er litt lengre mellom hver sjokoladeplate. Men ellers føler jeg at jeg spiser omtrent der samme.

Anonymkode: 4c6df...110

Skrevet
A-hunter skrev (19 minutter siden):

Ja, dessverre. Får begynne med ufrivillig omad.

Anonymkode: cef91...7c6

Skrevet

Bare vent til jordbruksoppgjøret.. matvarer kommer til å gå til himmels

Anonymkode: b7571...f0e

Gjest Adobyen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Bare vent til jordbruksoppgjøret.. matvarer kommer til å gå til himmels

Anonymkode: b7571...f0e

Det kommer til å bli trengsel ved Norges lengste handledisk, og mange lykkelige svensker.  Det er allerede mange nordmenn som bor nær nok til å ta ukeshandelen der.  Det får jo store konsekvenser her i landet.

Grensehandelen har allerede steget til himmels:

https://www.nrk.no/osloogviken/naermer-seg-2019-niva-pa-svinesund_-grensehandelen-skyter-til-himmels-1.15865182?fbclid=IwAR05SH8vbv896dROv0hrNa2jmhzXLZC9HeAm7gylx2KqK-c8TsTIKMahaRQ

Endret av Adobyen
Skrevet

Takk og lov for harryhandel. Kommer til å skje ukentlig heretter. 

Anonymkode: 48b00...fac

Skrevet
Polyester skrev (1 time siden):

Tidenes økning av landbrukets inntekter, hvorav SP har lovet at det aller meste skal tas ut i butikkpris kommer nå i vår.

Økningen til nå er stort sett begrunnet i prisøkning på råvarer.

Skrevet

Er så kjipt for oss andre som ikke har muligheten til å reise til Sverige for å handle. Jeg studerer på sørlandet, og har absolutt ikke muligheten til å bare reise til Sverige. Men håper flest mulig handler i Sverige, slik at Norge skjønner at folk heller foretrekker billigere priser, enn de skyhøye prisene som finnes her i landet. Blir så overveldet, og det er bare økonomisk tungt 

Anonymkode: a1da0...281

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...