AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #21 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å bruke sånn 3-4000? Planlegger dere veldig nøye og ukehandler og prøver å kjøpe mat som er billig osv? Jeg er alene og sliter med å holde 3000 kr. Anonymkode: f9f34...8e6 Ja, vi planlegger godt. Ser først hva vi har i boden og frysen, og lager måltider ut fra det. Spiser opp all maten. Handler for 2 uker av gangen. Har noen få superbillige lette måltider å lage, og så er vi gjerne kreative med rester. Men dette er en vane, at jeg bruker 1 time på å planlegge dette er ikke noe offer liksom Men vi handler på meny, så kjøper ikke der det er rimelig. Kun fordi det er eneste butikk som leverer hjem der vi bor. Anonymkode: db4df...52c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #22 Skrevet 24. februar 2022 Da jeg og samboer var student% brukte vi begge ca 2000kr pr mnd tott% på alt som kan handles i dagligvarebutikken (mat,tannkrem, brød poser,osv) Nå, med 2 barn i hus, bruker vi ca 11.000kr i mnd totalt. På alt som handles i dagligvarebutikken. Mens ca 1000kr går på å spise ute 2ggr i mnd. Synes det er ekstremt mye. Jeg handler inn det mest nødvendige mens far handler inn mye piss. Som feks de dyyyreste fruktene som jordbær,bringebær og blåbær hver eneste uke. Mens jeg handler bananer og appelsiner f eks. Han skal alltid handle de dyreste varene og går mye på kjeks og kaker potetgull osv. Håpløst. Anonymkode: dc771...841 1
Amossa Skrevet 24. februar 2022 #23 Skrevet 24. februar 2022 Vi er to, og bruker ca. 12.000 kr i måneden på mat. Har felles økonomi og felles brukskonto, regningskonto og sparekonto, så her er ikke fordeling av kostnader noe som diskuteres. Baker selv brød, har lager av egenproduserte poteter på kjøleboden, og lager det meste av mat fra grunnen. Frukt og grønt er hva som koster mest hos oss. Mannen elsker peanøtter, så her går sikkert noe. Har problemer med å forstå at det er mulig å klare seg på 4 - 5000 kr per måned. Da måtte vi ha levd på pasta og ostesaus! 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #24 Skrevet 24. februar 2022 Vi bruker 4000-5000 kr. Kommer litt an på, vi liker å kjøpe take away av og til så vi kunne selvfølgelig strammet inn om vi måtte. Anonymkode: 9c7c3...f1a
Wenda Skrevet 24. februar 2022 #25 Skrevet 24. februar 2022 Snittet på ca 2500kr pr mnd, men nå er det nok nærmere 3500kr Handler mat fornuftig og gjerne på halv pris, lager det aller meste fra bunnen, flink til å bruke opp alt av råvarer så det ikke ligger i kjøleskapet og blir dårlig. Lager kraft av rester (beinrester og diverse avskjær fra grønnsaker), plukker bær i sesong og sylter, lager saft osv, baker brød, tortilla, pita o.l. Hamstrer opp en del når vi har vært på familiebesøk i Sverige og bruker Reko-ringen her i Norge for å fylle opp fryseren med viltkjøtt osv Liker meg godt på kjøkkenet og prøver stadig ut nye ting, som å lage egen brie og slikt. 1 1
Million Skrevet 25. februar 2022 #26 Skrevet 25. februar 2022 Vi er to voksne, jeg og min voksne sønn som bor hjemme. Vi ligger på ca 6000-6500 i mnd, og da er det inkludert en del brus som jeg drikker. Uten brusen hadde det nok blitt en del mindre. Den oppgitte summen er alt som handles på matvarebutikken, ikke bare det som er spiselig/drikkelig.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #27 Skrevet 25. februar 2022 Da vi var to, brukte vi rundt 5 000 i mnd på alt av dagligvarer (altså vaskemidler, shampo og såper, lyspærer, bossposer, osv). Det inkluderte brus og snop og kosemat, og utskeiing med rundstykker til helgefrokosten hele helgen. Da jeg var enslig, brukte jeg under 2 000 hver mnd, uten å gå inn for å spinke og spare. Vi spiser veldig sunt, da, mye fersk frukt og grønt. Det koster. Anonymkode: cfd2c...78f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #28 Skrevet 25. februar 2022 Vi har et felles matkort som vi setter inn 2000 kr hver på i måneden, og det går til alt av dagligvare og diverse husholdnings/rengjøringsartikler (vaskemiddel, dopapir, brødposer, tannkrem osv i tillegg til mat). Alkohol og snacks/godis/brus går utenom, og om vi spiser takeaway eller på restaurant går det også utenom. Nå som alt har gått opp litt i pris så tenker jeg at vi må begynne å spytte i 500 kr ekstra hver, minst. Anonymkode: d4b58...6ed
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #29 Skrevet 25. februar 2022 Vi er to stykk, og bruker i gjennomsnitt 10 000 i mnd på mat. Jeg støtter lokal matproduksjon og kjøper norskt kjøtt. Kjøper takeaway et par ganger i mnd og. Anonymkode: 90973...974 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #30 Skrevet 25. februar 2022 Vi er to voksne og bruker 4000- 6000 totalt på alt som handles på matbutikken + ofte betaler vi en og annen strømregning eller andre ting fra «matkontoen». Jeg kan IKKE forstå hvordan folk kan bruke rundt 10 000 i måneden på matbutikken? Lurer på hva i alle dager folk handler da. Vi spiser sunt, 90% vegansk og unner oss god mat ofte. Men vi kaster aldri mat og er nøye med å planlegge ut ifra hva vi har i skapet og handler ofte utifra hvor det er tilbud på det vi spiser mye av. Anonymkode: f352b...f07
Gjest Skrevet 25. februar 2022 #31 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi er to voksne og bruker 4000- 6000 totalt på alt som handles på matbutikken + ofte betaler vi en og annen strømregning eller andre ting fra «matkontoen». Jeg kan IKKE forstå hvordan folk kan bruke rundt 10 000 i måneden på matbutikken? Lurer på hva i alle dager folk handler da. Vi spiser sunt, 90% vegansk og unner oss god mat ofte. Men vi kaster aldri mat og er nøye med å planlegge ut ifra hva vi har i skapet og handler ofte utifra hvor det er tilbud på det vi spiser mye av. Anonymkode: f352b...f07 Jeg har INGEN problem med å forstå at et par bruker kr. 10 000,- på mat. Jeg er singel og bruker kr. 4 - 5 000,- på mat. Jeg kjøper oster fra småskalaprodusenter, kjøtt fra Reko-ringen og lokal delikatessebutikk, norsk grønnsaker året rundt så langt det er mulig. Jeg har ikke noe mål om å bruke minst mulig penger på mat.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #32 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Vi er to voksne og bruker 4000- 6000 totalt på alt som handles på matbutikken + ofte betaler vi en og annen strømregning eller andre ting fra «matkontoen». Jeg kan IKKE forstå hvordan folk kan bruke rundt 10 000 i måneden på matbutikken? Lurer på hva i alle dager folk handler da. Vi spiser sunt, 90% vegansk og unner oss god mat ofte. Men vi kaster aldri mat og er nøye med å planlegge ut ifra hva vi har i skapet og handler ofte utifra hvor det er tilbud på det vi spiser mye av. Anonymkode: f352b...f07 Fordi de velger det? Det er ingen som sier at vi MÅ bruke 10 000, og klarer ikke bruke mindre.. Noen velger å unne seg biff og gode og dyre ting. Og har man råd, hva så? Jeg vet et vennepar bruker oppunder det beløpet, og de kjøper ofte kjøtt fra slakteri (mannen er definitivt ikke veganer ), kjøper mye brød fra bakeri, hun tåler ikke gluten så de må kjøpe alt glutenfritt (og det er dyrt), osv. De sier at de velger å kose seg med god mat, og at det er verdt det for dem. De har god økonomi, så hvorfor ikke? Anonymkode: cfd2c...78f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #33 Skrevet 25. februar 2022 Ca 8-9 k i måneden tenker jeg. Men det inkluderer da alt av toalettpapir, shampo/balsam, såper, godteri, snus, sigaretter (på fest), alkohol, etc. Unge voksne uten barn, så blir jo litt festing i helgene (ca annenhver helg i snitt). Når det er sagt så har vi ikke et budsjett pr dags dato, å handler egentlig det vi har lyst på. Var nedi 5 pr måned da jeg studerte. Anonymkode: 7f93b...512
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #34 Skrevet 25. februar 2022 Vi bruker nok rundt 8000. Setter inn 10000 på matkonto hver måned, blir alltid litt igjen. Men nå er vi veldig glade i å leve livet, så blir mye mat og drikke vi strengt tatt hadde klart oss uten.. Anonymkode: b387a...6fb
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #35 Skrevet 25. februar 2022 Vi bruker rundt 5000,- i måneden for alt vi kjøper i matbutikken. Dette gjelder også tannkrem, vaskemidler, dopapir, kjøkkenpapir etc. Mat har blitt veldig dyrt, og det merkes godt synes jeg. Prøver å holde matbudsjettet nede, men er vanskelig å holde det særlig mye lavere enn 5000,- Anonymkode: 78f76...7f1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #36 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 16.45): Mannen min spiser for tre voksne så her er matbudsjettet stort. Prøver å kutte men slutter med at jeg kutter på min mat og jeg spiser mer usunt. Blir gal av denne spisingen. Han bruker sikkert 6000kr på mat (kun hjemme) og jeg 2000kr. Anonymkode: fe8c9...d92 Da kan han spise havregrøt, sunt og billig! Anonymkode: e294e...c7f
Campine Skrevet 25. februar 2022 #37 Skrevet 25. februar 2022 Jeg og min snart voksne sønn bruker ca 6000 i mnd. Spiser mye grønt og rent kjøtt.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #38 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da kan han spise havregrøt, sunt og billig! Anonymkode: e294e...c7f Herregud, voksne folk må få lov å spise det de vil. Livet er for kort til å spise kjedelig mat for å spare penger. Anonymkode: 45424...c54 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #39 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Herregud, voksne folk må få lov å spise det de vil. Livet er for kort til å spise kjedelig mat for å spare penger. Anonymkode: 45424...c54 Mange menn kunne med fordel spist mindre kjøtt! Anonymkode: e64d7...dcb 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2022 #40 Skrevet 25. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange menn kunne med fordel spist mindre kjøtt! Anonymkode: e64d7...dcb Jeg mener at det får de få lov å bestemme selv. Anonymkode: 45424...c54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå