Gå til innhold

Tanker om søtstoffer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Hva er deres tanker om søtstoffer? Aspartam, sakkarin, asceluftam etc. Da tenker jeg eksempelvis på i form av drikke, unne seg en Pepsi Max i ny og ne, både pga smaken, og fordi den inneholder null kalorier.

Eller finnes det folk som ennå tror det gir kreft? Har ihvertfall sett/lest 5000 studier som alle sier det er trygt.

Anonymkode: f1445...2f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

en Pepsi Max i ny og ne

Hvor ofte er  i ny og ne?

Jeg foretrekker brus med ekte sukker i begrensede mengder og ekte godtesnop med ekte sukker :arwen:

Anonymkode: 75b83...c19

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er farlig men jeg liker virkelig ikke smaken så derfor prøver jeg å unngå alt med søtstoffer. 

Anonymkode: 1c16a...1c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte er  i ny og ne?

Jeg foretrekker brus med ekte sukker i begrensede mengder og ekte godtesnop med ekte sukker :arwen:

Anonymkode: 75b83...c19

2-3 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det er farlig men jeg liker virkelig ikke smaken så derfor prøver jeg å unngå alt med søtstoffer. 

Anonymkode: 1c16a...1c5

Men finnes det kreftrisiko med søtstoffer? Eller er det motbevist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er farlig, men forskning har jo vist at de som drikker/spiser med søtstoffer ofte spiser mer. Fordi kroppen tror at den får sukker, men så er det ikke det så man bare trigger søtsuget. Selv spiser jeg noen ganger ting med maltitol i, og jeg får ikke noe mer søtsug av det. Men aspartam har så kunstig smak og jeg personlig er skeptisk fordi, hvor skal kroppen gjøre av dette kunstige middelet som ikke er til noen nytte? Og så smaker det veldig kunstig og jeg får ikke søtbehovet tilfredsstilt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg drikker lettbrus og lettsaft hver eneste dag, det har jeg gjort lenge. Syntes ikke noe om smaken av søtningsmidler i starten, men nå går det greit. Prøver å få i meg minst mulig aspartam da det smaker så metallisk, alt annet går greit. Drikker nesten aldri rent vann eller annen drikke og det har gått bra så langt 😅

Anonymkode: 146bf...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg drikker lettbrus og lettsaft hver eneste dag, det har jeg gjort lenge. Syntes ikke noe om smaken av søtningsmidler i starten, men nå går det greit. Prøver å få i meg minst mulig aspartam da det smaker så metallisk, alt annet går greit. Drikker nesten aldri rent vann eller annen drikke og det har gått bra så langt 😅

Hva tenker du om kreftrisikoen med søtstoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke om det er farlig, men forskning har jo vist at de som drikker/spiser med søtstoffer ofte spiser mer. Fordi kroppen tror at den får sukker, men så er det ikke det så man bare trigger søtsuget. Selv spiser jeg noen ganger ting med maltitol i, og jeg får ikke noe mer søtsug av det. Men aspartam har så kunstig smak og jeg personlig er skeptisk fordi, hvor skal kroppen gjøre av dette kunstige middelet som ikke er til noen nytte? Og så smaker det veldig kunstig og jeg får ikke søtbehovet tilfredsstilt. 

Ser den ja. Så du tror søtstoffer gir økt kreft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Du merker ikke hva det gjør på innsiden selv om det har gått bra så langt...

Anonymkode: 0fb97...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Hva er deres tanker om søtstoffer? Aspartam, sakkarin, asceluftam etc. Da tenker jeg eksempelvis på i form av drikke, unne seg en Pepsi Max i ny og ne, både pga smaken, og fordi den inneholder null kalorier.

Eller finnes det folk som ennå tror det gir kreft? Har ihvertfall sett/lest 5000 studier som alle sier det er trygt.

Det har du sletten ikke!🤭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du merker ikke hva det gjør på innsiden selv om det har gått bra så langt...

Hva tror du den gjør på innsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har du sletten ikke!🤭

Hæ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sukker er enda verre, det er mat til kreftceller -

De hadde sett på hvordan brusdrikkingen har påvirket utviklingen av tarmkreft i ung alder for kvinner.

Funnene er oppsiktsvekkende, forteller forsker Paula Berstad fra Kreftregisteret.

Studiene har også fått store oppslag i en rekke store medier verden over, som The Guardian og The New York Times.

– Dette er robuste beviser, nye beviser om at høyere inntak av sukkerbrus er involvert med en høyere risk for tarmkreft. Vi vet at sukkerbrus har vært linket til vektøkning, dårlig regulering av blodsukkeret og så videre, som er risikofaktorer. Så det er en sannsynlig mekanisme som ligger til grunn, sier assistentprofessor Nour Makarem ved Columbia Mailman School of Public Health til The New York Times.

Undersøkelsen viser at kvinnene som drakk to glass sukkerholdig brus eller mer daglig hadde fordoblet sjansen for å rammes av tarmkreft i ung alder, som vil si under 50 år.

Dette var målt mot kvinnene som drakk markant mindre – ett glass sukkerholdig brus eller mindre i uka.

https://www.nettavisen.no/brus/tarmkreft/ernaring/brus-med-sukker-kan-doble-kreftrisikoen-ganske-klare-tall/f/5-95-370311

Anonymkode: b31a9...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns lightproduktene smaker dårligere enn f.eks en vanlig Cola, saft osv.  og i tillegg gir mageubehag og sultfølelse. 

Så holder meg til orginal-produktene, normalt, men drikker lett-brus om det er det som blir tilbydd meg.

Hva andre gjør, bryr jeg meg lite om.

Anonymkode: 69310...d3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Syns lightproduktene smaker dårligere enn f.eks en vanlig Cola, saft osv.  og i tillegg gir mageubehag og sultfølelse. 

Så holder meg til orginal-produktene, normalt, men drikker lett-brus om det er det som blir tilbydd meg.

Hva andre gjør, bryr jeg meg lite om.

Anonymkode: 69310...d3d

Men søtstoffer i seg selv. Er det helsefarlig?

Sakkarin er 500 ganger søtere enn sukker…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når kroppen min tålte sukker foretrakk jeg sukker.

Nå som kroppen min ikke tåler sukker bra er jeg glad for at det finnes alternativer. Det betyr ikke at jeg hiver innpå, det eneste jeg får i meg av søtstoffer er i elektrolyttene jeg drikker daglig (pga helse). Kan ikke si det gjør meg redd for kreft, jeg er allerede alvorlig kronisk syk og velger da å drikke noe som hjelper litt.

Anonymkode: fbbb4...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstige søtningsmidler gir høyst sannsynlig ingen risiko innenfor de områdene de er testet for.

Det er altså svært lite sannsynlig at de fører til kreft, fosterskade, osv.

Men så finnes det områder de ikke er testet for også, som f.eks. tarmflora. Og en endret tarmflora kan ha en rekke uheldige konsekvenser for helsen.

For min del ser jeg ingen grunn til å spise kunstige søtstoffer. Da heller sukker, men det er det også viktig å ha et lavt forbruk av.

I mine øyne, dersom man føler et behov for å spise eller drikke søtt hver dag, er det mye bedre å forsøke å kvitte seg med den uvanen, heller enn å bytte ut sukker med kunstige midler - eller omvendt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får kviser sv sukkerdrikker, jeg får også masse kviser av sukkerfri drikke, so there is that. 

Anonymkode: 905d7...2d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AprilRyan

Vel, jeg er skeptisk til det. Jeg får i hvert fall sterke magesmerter om jeg spiser/drikker det daglig og merker det med en gang om jeg har drukket noe med kunstig søtning. Jeg drakk brus og spiste produkter med kunstig søtning før, men sluttet etter at jeg fikk problemer med magen. Det var heller ikke ekstreme mengder, men inntak hver dag.

I tillegg så tror jeg ikke at mange begrenser inntaket av brus med kunstig søtning til en gang i ny og ne. Mange drikker jo store mengder med brus bare fordi det ikke inneholder sukker. I tillegg til at de spiser produkter med kunstig søtning. Det har jo vært studier som viser at kunstig søtning endrer sammensetningen av bakterier i tarmen så jeg er nå ikke helt sikker på at alle tåler det like godt.

Nå er ikke mye sukker heller bra for en, men jeg synes det er rart at noen ser på sukker som djevelen selv mens kunstig søtning kan de hive i seg i store mengder.

Endret av AprilRyan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...