Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #21 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg sendte søknad om navneendring samtidig som jeg sendte prøvingspapirene. Denne søknaden skal også sendes til folkeregisteret. ← Las litt på namneendrings-papira no... Det er under 200 personar som deler etternamn med mannen min, og eg kan derfor ikkje ta etternamnet hans utan grunn. Då må eg vel vente med å sende inn papira for namneendring til etter vi har fått vigselattesten, tenker eg. Får vi den samme dag som vi giftar oss?
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #22 Skrevet 1. november 2005 Man skriver jo under på dette når man gifter seg. Eller noen dager før, husker ikke helt. Men jeg skjønner fortsatt ikke vitsen flere måneder FØR man gifter seg..... Hvorfor ikke ta det i forbindelse med bryllupet? ← Dette er egentlig en "søknad" om å få gifte seg, og det må gjøres på forhånd.
Gjest Xavia Skrevet 1. november 2005 #23 Skrevet 1. november 2005 Får vi den samme dag som vi giftar oss? ← Vigselsattetsen får dere ettersendt i posten, men det er vanlig å få med seg en midlertidig vigselsattest etter bryllupet. Det gjorde i alle fall vi.
Gjest gjest1 Skrevet 1. november 2005 #24 Skrevet 1. november 2005 Vigselsattetsen får dere ettersendt i posten, men det er vanlig å få med seg en midlertidig vigselsattest etter bryllupet. Det gjorde i alle fall vi. ← Okay, takk skal du ha!! Veit du om det tar lang tid å få endre namnet sitt? Hadde vore litt gøy å reist på bryllupsreise som fru veslo-mannen i passet.. Hehe...
Gika Skrevet 1. november 2005 #25 Skrevet 1. november 2005 Las litt på namneendrings-papira no... Det er under 200 personar som deler etternamn med mannen min, og eg kan derfor ikkje ta etternamnet hans utan grunn. Då må eg vel vente med å sende inn papira for namneendring til etter vi har fått vigselattesten, tenker eg. Får vi den samme dag som vi giftar oss? ← Du kan sende det inn samtidig med at du sender inn prøvingspapirene. Jeg har også et sjeldent navn som mannen skal ha (vi lager nytt etternavnt av begge våre.) På navneendringsskjema står det noe om "begrunnelse", og der skrev vi "Giftemål med XX den X/X/X". På tillatelsen vi fikk tilbake er det et felt som heter "Evt nytt navn etter vielsen" og der står de nye navnene. Det nye navnet gjelder altså fra vielsesdato. En annen sak er å få gyldig pass osv, da trenger du vielsesattesten og så tar det vel noen uker.
Gjest gjest1 Skrevet 1. november 2005 #26 Skrevet 1. november 2005 Takk for svar Gika!!! Då blir namneendrings-papira sendt inn samtidig som dei andre papira!
Gjest Xavia Skrevet 1. november 2005 #27 Skrevet 1. november 2005 Veit du om det tar lang tid å få endre namnet sitt? ← Aner ikke. Jeg endra nemlig ikke navnet mitt.
Gjest gjest1 Skrevet 1. november 2005 #28 Skrevet 1. november 2005 Aner ikke. Jeg endra nemlig ikke navnet mitt. ← Nei då så..
miaen Skrevet 1. november 2005 #29 Skrevet 1. november 2005 Har kun sett hovedinnlegget, og ikke lest svarene, men trur mange likevel tror de prøver ekteskapet før den store dagen... Det er egentlig de samme papirene en fikk fra presten før, men nå får en de hos kommunen fordi det er kommet så mange steder utenom kirken, som utfører en vielse.. Disse sender en inn igjen ferdig utfylt ( kan også printes ut fra nettet ) et for hver forlover, og en for brud, og et for brudgom.. deretter får en de tilsendt ferdig tilbake, og disse gir en da til presten, eller den som skal vie dere. Skal ikke være eldre enn tre måndeder gamle
Gjest Fantus Skrevet 1. november 2005 #30 Skrevet 1. november 2005 Veit du om det tar lang tid å få endre namnet sitt? ← Det tar noen uker fra vielsen. Vi giftet oss i slutten av august og attesten jeg fikk fra folkeregisteret med nytt navn er datert 13.septamber, altså ca 14 dager senere...
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2005 #31 Skrevet 2. november 2005 Det tar noen uker fra vielsen. Vi giftet oss i slutten av august og attesten jeg fikk fra folkeregisteret med nytt navn er datert 13.septamber, altså ca 14 dager senere... ← Okay.. Sender inn namne-papira saman med prøvings-papira eg, tenker eg. Kva er nettsida til Folkeregisteret?? Finn ikkje den når eg googlar eg....
Gjest Fantus Skrevet 2. november 2005 #32 Skrevet 2. november 2005 Okay.. Sender inn namne-papira saman med prøvings-papira eg, tenker eg. ← Det var det jeg gjorde også. Virker som de behandler søknaden etter at vielsen har vært selvom man sender inn papirene samtidig Kva er nettsida til Folkeregisteret?? Finn ikkje den når eg googlar eg.... ← Folkeregisteret er det samme som likningskontoret i de fleste kommuner. Hvertfall her i oslo.
Gjest Svimle Skrevet 2. november 2005 #33 Skrevet 2. november 2005 Se denne og denne siden Her kommer du rett til skjemaene.
Gjest gjest1 Skrevet 2. november 2005 #34 Skrevet 2. november 2005 Se denne og denne siden Her kommer du rett til skjemaene. ← Takk skal du ha!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå