Gjest Lizbet i.i Skrevet 26. oktober 2005 #1 Skrevet 26. oktober 2005 Og hvor lang tid tar dette? Enkelt og greit.
ashera Skrevet 26. oktober 2005 #3 Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Du fyller ut et skjema som du får på prestekontoret eller tinghuset. Dette må undertegnes og leveres senest en uke for ekteskapet inngåes. Jobben du og din tilkommende skal gjøre er altså å få tak i et skjema og fylle det ut. Det tar ikke lang tid, men det er jo godt med alt som er gjort, da. Endret 26. oktober 2005 av hera
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #4 Skrevet 26. oktober 2005 Må ikke gjøres mer enn tre måneder i forveien, den er bare gyldig så lenge.
Gjest Fantus Skrevet 26. oktober 2005 #5 Skrevet 26. oktober 2005 Skjemaer for prøving av ekteskap og forlovererklæring finnes på denne nettsiden: http://odin.dep.no/bfd/norsk/dok/p30006288...002/dok-bu.html De skal sendes til folkeregisteret på hjemstedet ditt. Det er lurt å sende dem inn mellom tre og to måneder før vielsen. De er ikke gyldige lengre enn tre måneder og semder du dem inn for tett opptil vielse kan du risikere gamske mye nerver mens lurer på om papirene rekker gjennom byråkratiet før den store dagen
Cupcake Skrevet 26. oktober 2005 #6 Skrevet 26. oktober 2005 Du fyller ut et skjema som du får på prestekontoret eller tinghuset. Dette må undertegnes og leveres senest en uke for ekteskapet inngåes. Jobben du og din tilkommende skal gjøre er altså å få tak i et skjema og fylle det ut. Det tar ikke lang tid, men det er jo godt med alt som er gjort, da. ← Disse papirene får du nå kun hos folkeregisteret.
ashera Skrevet 27. oktober 2005 #7 Skrevet 27. oktober 2005 Disse papirene får du nå kun hos folkeregisteret. ← Da har jeg lært noe nytt i dag jeg også - begynner å bli noen år siden var i bransjen...
Gika Skrevet 27. oktober 2005 #8 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg sitter med min prøvingsattest i hånden, og på den står det at den er gyldig i fire måneder. Det tok en uke eller to å få den, og vi må vel snart sende den videre til menighetskontoret. Synes den er koselig, det er det første "offisielle" papiret med det nye navnet vårt på.
Gjest gjest1 Skrevet 27. oktober 2005 #9 Skrevet 27. oktober 2005 Fire mnd ja, det er jo greit å vite!
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #10 Skrevet 28. oktober 2005 Korleis er det med desse forlovar-erklæringane då, kor lenge er dei gyldige??
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. oktober 2005 #11 Skrevet 28. oktober 2005 Korleis er det med desse forlovar-erklæringane då, kor lenge er dei gyldige?? ← Like lenge, vel? Send alt på en gang, du. Det kommer i hvert fall vi til å gjøre.
Gjest gjest1 Skrevet 28. oktober 2005 #12 Skrevet 28. oktober 2005 Like lenge, vel? Send alt på en gang, du. Det kommer i hvert fall vi til å gjøre. ← Hadde tenkt å sende alt på ein gong ja, men dersom forlovar-erklæringane berre er gyldige 3 mnd må vi jo vente litt... (lurer på kor eg har desse 3 mnd frå...)..
Gika Skrevet 29. oktober 2005 #13 Skrevet 29. oktober 2005 Vi sendte alt på en gang, og fikk tilbake prøvingspapirer som det står er gyldige i fire måneder....
IdaC Skrevet 29. oktober 2005 #14 Skrevet 29. oktober 2005 Vi sendte papirene ca 2 mnd i forveien og fikk dem rimelig kjapt tilbake, tror to uker etter, mens tiden for vielsen hadde vi reservert ca 10 mnd i forveien, dvs da vi hadde begynt å bestille lokale og andre ting som skulle bestilles en stund i forveien.
Gjest gjest1 Skrevet 29. oktober 2005 #15 Skrevet 29. oktober 2005 Berre for å få klarhet i dette(eg er sikkert dum som ikkje har skjønt alt enno, men spør likevel): Det er 2 ulike papirer som skal sendast inn til Folkeregisteret, erklæring frå forlovarane, og erklæring frå brudeparet, stemmer ikkje dette? Desse papira er gyldige i 4 mnd? Etter ein har fått papira tilbake skal dei sendast til kyrkjekontoret? Kva med namne-endringspapirene? Kor skal dei sendast?
tommeline Skrevet 29. oktober 2005 #16 Skrevet 29. oktober 2005 Kva med namne-endringspapirene? Kor skal dei sendast? ← Jeg sendte søknad om navneendring samtidig som jeg sendte prøvingspapirene. Denne søknaden skal også sendes til folkeregisteret.
Annie Skrevet 31. oktober 2005 #17 Skrevet 31. oktober 2005 Har aldri hørt om dette jeg. Og lurer egentlig på, hva er visten med prøving???
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #18 Skrevet 31. oktober 2005 Har aldri hørt om dette jeg. Og lurer egentlig på, hva er visten med prøving??? ← Vitsen er vel at ekteparet må skrive under på at vilkåra for å få inngå ekteskap er tilstades, og at ekteskapet blir inngått frivillig. Erklæringa frå ekteparet kan du finne her. Dette er altså ikkje noko galne "bridezillaer" har gjer for moro skuld altså!
Annie Skrevet 31. oktober 2005 #19 Skrevet 31. oktober 2005 Man skriver jo under på dette når man gifter seg. Eller noen dager før, husker ikke helt. Men jeg skjønner fortsatt ikke vitsen flere måneder FØR man gifter seg..... Hvorfor ikke ta det i forbindelse med bryllupet?
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #20 Skrevet 31. oktober 2005 Man skriver jo under på dette når man gifter seg. Eller noen dager før, husker ikke helt. Men jeg skjønner fortsatt ikke vitsen flere måneder FØR man gifter seg..... Hvorfor ikke ta det i forbindelse med bryllupet? ← Prøvingspapira må sendast inn til Folkeregisteret, og først når ein får dei tilbake ferdig godkjent kan ein sende dei vidare til den staden ein skal vigslast. Utan godkjente papir har ikkje ein vigslar lov til å foreta ei vigsel, og sidan både posten og papirarbeid kan ta tid, forstår eg godt at nokre ynskjer å vere ute i god tid når det gjeld desse papire. Kvifor ikkje, liksom?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå