Gå til innhold

Er det normalt at "kinarestauranter" varmer opp mat i mikro?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi diskuterer dette i gjengen og jeg vil så gjerne ha nylaget, god mat der og da, men noen her påstår at de har laget tingene ferdig og varmer det opp igjen. Noen som har noen tanker om det?  :( 

Anonymkode: 9af07...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hvor jeg bor er en kinaresturant, men omtrent ikke har kunder. Sist jeg kjøpte takeaway derfra sverger jeg på at maten var varmet opp igjen. Dette er endel år siden, og jeg har aldri handlet derfra flere ganger.

Jeg var på besøk i nabobyen her forleden og der er god kinamat, men da var risen hard og klumpete, den sendte jeg ut igjen umiddelbart og fikk en ny. Jeg er ganske kresen på resturantmat, noe jeg mener alle bør vere. 

Jeg mener jeg kjenner forskjell på fersk mat og oppvarmet mat.

Anonymkode: 6c337...a6c

Skrevet

Ja. Absolutt alle kinarestauranter tyr til mikromat 😜

Neida, for å være seriøs... Sausene og marinadene du får i indiske og kinesiske retter er ikke gjort på de 20 minuttene det tar fra kjøkkenet får bestillingen din, til maten er på bordet. Når jeg lager indisk hjemme tar hele prosessen gjerne 5 timer, minst. Det sier seg jo selv at mye må være laget i forkant. Men at de tar et-par øser av en rett og kjører det i mikroen, det gjelder nok bare de værste sjappene. 

Anonymkode: d2160...aa0

• Liker 2
Skrevet

Vil tro det er mest økonomisk for dem å gjøre det på denne måten ved å lage store porsjoner om gangen. 

Anonymkode: b85a9...afb

Skrevet

Hvorfor akkurat kinarestauranter? Olivia er også kjent for mikrobølgeovnene sine...

Anonymkode: cef2f...e40

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk for svar. Selvsagt er det forskjellig, men jeg hadde håpet at det var vanlig å frese middagen og grønnsakene så den ble mest mulig fersk på tallerken. :( 

e40: Fordi det var en slik vi gikk på litt regelmessig. Sist jeg var der fikk jeg litt lunken middag. Vi begynte å diskutere ved bordet. 

Anonymkode: 9af07...4e0

Skrevet

Kjøper man f.eks en wok-rett så er denne selvsagt ikke varmet i mikro. Da hadde grønnsakene vært myke og vasne. Sauser og marinader er nok laget ferdig, kjøtt ligger i marinaden osv. Men det stekes nok nesten alltid etter at man bestiller. 

Der jeg som oftest kjøpet thai-mat kan jeg stå og se de lage maten. Grønnsaker går i wok'en, saus helles på, andebrystet legges i frityrkokeren osv. Hele retten (and gong bao) er klar på 10 minutter, men da er jo alt kuttet opp på forhånd og sausen er ferdig. Ris står klar i riskokeren, slik er det nok overalt. Men den skal ikke bli for gammel, da stekes den opp til de rettene som skal ha det isteden. 

• Liker 6
Skrevet

Det gjelder ikke bare kinarestauranter, det er et utbredt fenomen på alle typer serveringssteder. Jeg har også jobbet på steder der vi måtte kaste emballasje i smug, slik at kundene ikke skulle forstå at maten ikke var hjemmelaget eller fra bunnen. 

Jeg foretrekker å spise på steder der man kan se kjøkkenet.

Anonymkode: 15974...ff3

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det gjelder ikke bare kinarestauranter, det er et utbredt fenomen på alle typer serveringssteder. Jeg har også jobbet på steder der vi måtte kaste emballasje i smug, slik at kundene ikke skulle forstå at maten ikke var hjemmelaget eller fra bunnen. 

Jeg foretrekker å spise på steder der man kan se kjøkkenet.

Veikroer, kafeer og slikt er jeg generelt skeptisk til når det gjelder varmmat. Men en restaurant vil forhåpentligvis ikke nedverdige seg til å servere Fjordland eller Toro ;)

Dog har jeg blitt servert mye rart som på menyen het "bernaise" men som ikke lignet i det hele tatt. Så retter med bernaise bestiller jeg kun på gode restauranter. 

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, -jk- said:

Veikroer, kafeer og slikt er jeg generelt skeptisk til når det gjelder varmmat. Men en restaurant vil forhåpentligvis ikke nedverdige seg til å servere Fjordland eller Toro ;)

Dog har jeg blitt servert mye rart som på menyen het "bernaise" men som ikke lignet i det hele tatt. Så retter med bernaise bestiller jeg kun på gode restauranter. 

Det er det de vil at du skal tro.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er litt urettferdig å single ut kinarestauranter selv om det så klart finnes dårlige kinarestauranter.

Har aldri blitt dårlig av mat fra kinarestaurant, det kan jeg ikke si om "fine" "gourmetrestauranter" dessverre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er det de vil at du skal tro.

Det merkes lett. Og sprer seg i full fart på tripadvisor og nett. 

Skrevet

Jeg har et par faste kinarestauranter jeg går til i området, og de har begge veldig godt mat.

Om de har varmet den opp i mikro vet jeg ikke, men bryr meg egentlig ikke stort så lenge jeg liker maten ❤️ 

Anonymkode: 55897...9b0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det merkes lett. Og sprer seg i full fart på tripadvisor og nett. 

Jeg får ikke overbevist noen anonymt på et forum, og det er helt greit det. Men "folk flest" er ikke spesielt flinke til å smake forskjell på hva som er fra bunnen av, og hva som er snarveier til mål. 

• Liker 1
Skrevet

Micromat har jo Egon også.

Anonymkode: e38ff...888

• Liker 2
Skrevet

Kinarestauranter jobber typisk med stirfrying, så der er det neppe mye microbølgemat. Ikke noe poeng. 

Det er mange restauranter som jobber med mye Sous vide ; det er i praksis Fjordland. 

Men alle jobber med produksjonseffektivitet med forberedte komponenter som sauser, langtidssteiking, og  ferdig forvellede grønnsaker som varmes. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (13 minutter siden):

Kinarestauranter jobber typisk med stirfrying, så der er det neppe mye microbølgemat. Ikke noe poeng. 

Det er mange restauranter som jobber med mye Sous vide ; det er i praksis Fjordland. 

Men alle jobber med produksjonseffektivitet med forberedte komponenter som sauser, langtidssteiking, og  ferdig forvellede grønnsaker som varmes. 

Gode poeng👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg får ikke overbevist noen anonymt på et forum, og det er helt greit det. Men "folk flest" er ikke spesielt flinke til å smake forskjell på hva som er fra bunnen av, og hva som er snarveier til mål. 

Mange nok er det.

Jeg lager alltid gryter og saus fra bunnen. Og smaker selv taco smaksatt med slik ferdig krydderpose. For ikke å snakke om ferdig tikka-masala miks, kjøpte nan-brød, eller bearnaise fra boks. 

Fjordland ville jeg tatt på utseendet, lenge før jeg smakte. Du ser jo øyeblikkelig at grønnsakene er skrelt og kuttet maskinelt. At sausen inneholder konserveringsmidler som gir den en spesiell tykkelse/skinn, og alt det der. 

Dette tror jeg gjelder mange nok etterhvert til at restauranten raskt ville fått det stempelet i panna. 

Skrevet

Var på nærmeste kinaresturant med ei venninne som har allergier. Hun møtte da spørre om noe i innholdet i vårrullene. Da kom servitøren tilbake med innpakking av billige vårruller fra frydedisken 😂

Anonymkode: 74bf2...cd4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 16.47):

Var på nærmeste kinaresturant med ei venninne som har allergier. Hun møtte da spørre om noe i innholdet i vårrullene. Da kom servitøren tilbake med innpakking av billige vårruller fra frydedisken 😂

Anonymkode: 74bf2...cd4

Og jeg har vært på kinarestaurant der de laget verdens beste vårruller. Dessverre flyttet den kinesiske familien tilbake til Kina etter noen år, de laget nydelig mat.

Anonymkode: a0039...6e6

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...