Gjest Acer Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 (endret) Hva tror du / dere som er hemmligheten bak eit livslangt samliv. ? Livslangt samliv var historisk sett langt vanligere tidligere en idag, og de la vekt på å holde familiene samled, og dens betydning for det sosiale fellesskapet. Eit fellestrekk som går igjenn hos mange par som har lagt bak seg eit livslangt samliv er at de m.a. har ekstremt stor tolleransevne overfor hverandre. De har kjent hverandre lenge før de blei kjærester... De har en eller flere felles intrs.... Kulturelle likhetstrekk ( begge har lokal tilknyttning).... De er begge jordnære i forhold til kravmentalitet...Den eine part er gjerne snill, og ettergjivende... De har felles nettverk av venner rundt seg... Arbeidsfordeling i hjemmet var aldri noen diskusjon. Endret 23. februar 2022 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Vil tro en fellesnevner også er at de er mennesker som ikke har like mange valgmuligheter som andre. Og de har selvinnsikt nok til å innse det. Anonymkode: b61e6...642 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 Vi har vært sammen i 20 år - samme verdigrunnlag og meninger om de viktige tingene i livet - kommunikasjon, vi prater til vi er enige og fullt ut forstår hva den andre føler - personlig frihet. Vi har begge forfulgt karrierer, har hobbyer, og egne ting. Uten at det blir dårlig stemning hjemme. - raushet. Vi har aldri kjeftet og klagd over de små tingene i livet. - makser felles lykke, og er generelt mer opptatt av den andres lykke, enn egen. Ikke noe egoløp på å være den som sover lengst, eller droppe husarbeid som da faller på den andre. - ekstremt lavt konfliktnivå. Vi vil som regel det samme, uansett om det gjelder restaurantvalg, ferie, eller hva vi skal se på TV - har aldri mistet den fysiske interessen for hverandre, det er mye nærhet Anonymkode: c3a55...fc0 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Vil tro en fellesnevner også er at de er mennesker som ikke har like mange valgmuligheter som andre. Og de har selvinnsikt nok til å innse det. Anonymkode: b61e6...642 Men hva er valgmuligheter? Om man blander inn den rasjonelle delen av hjernen? Jeg jobber i et mannsdominert yrke. Mulighetene har på ingen måte manglet. Kjekke menn, menn som tjener enormt mye, spennende menn. Da jeg trodde jeg endelig var gammel nok til å slippe oppmerksomhet, så kom skilsmissebølgen hos de som er drøye 40... Det samme gjelder mannen, som har et yrke der mange er sammen med yngre sykepleiere. Det hadde sikkert vært lett å "hoppe på" noe, oppleve spenningen, til og med hos noen som kanskje er en bedre catch på papiret. Men rasjonelt vet man jo at man har en totalpakke hjemme. Selvfølgelig med sine flatere perioder, som alle forhold har. Likevel noe man vet er dønn solid, og godt på alle måter, og at toppene med spenning og forelskelse dukker opp innimellom. Anonymkode: c3a55...fc0 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har vært sammen i 20 år - samme verdigrunnlag og meninger om de viktige tingene i livet - kommunikasjon, vi prater til vi er enige og fullt ut forstår hva den andre føler - personlig frihet. Vi har begge forfulgt karrierer, har hobbyer, og egne ting. Uten at det blir dårlig stemning hjemme. - raushet. Vi har aldri kjeftet og klagd over de små tingene i livet. - makser felles lykke, og er generelt mer opptatt av den andres lykke, enn egen. Ikke noe egoløp på å være den som sover lengst, eller droppe husarbeid som da faller på den andre. - ekstremt lavt konfliktnivå. Vi vil som regel det samme, uansett om det gjelder restaurantvalg, ferie, eller hva vi skal se på TV - har aldri mistet den fysiske interessen for hverandre, det er mye nærhet Anonymkode: c3a55...fc0 Enig i alt dette. Jeg tror i tilleggg det handler om å være villig til å jobbe med samlivet og ikke gi opp ved første motbakke. Livet består stort sett av bølgedaler, av og til er alt på topp og andre ganger helt på bunn. Man må være villig til å stå i det. Og så er det viktig at man er oppriktig glad i sin partner og ikke bare forelsket i et flott utseende. Bare se på de trådene som av og til dukker opp her om "forfall som dumpegrunnlag", da er det ikke mye kjærlighet i bildet. Jeg tror dessverre veldig mange er i et forhold bygget på sand og disse forholdene vil gå i oppløsning før eller senere. Anonymkode: ccdc9...556 2
Pås Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): om ikke har like mange valgmuligheter som andre. Her tror jeg du ta veldig feil! Jeg har vært med samme mann siden jeg var 19, er nå midt i femtiårene, det har ikke manglet på andre tilbud foråsidetsånn! 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 Jeg husker at kongeparet ved et eller annet jubileum ble spurt om hva som var hemmeligheten for et langt ekteskap og Kongen svarte (sikkert halvveis på spøk): «å holde ut». Jeg tror det ligger litt i den setningen; å tåle hverandre gjennom opp- og nedturer, å være romslig og ikke gi opp men holde ut i vanskelige perioder. Ikke tenke «skilsmisse» når forelskelsen forsvinner og man begynner å legge merke til uvaner. Anonymkode: ed579...bbf 7 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #8 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg husker at kongeparet ved et eller annet jubileum ble spurt om hva som var hemmeligheten for et langt ekteskap og Kongen svarte (sikkert halvveis på spøk): «å holde ut». Jeg tror det ligger litt i den setningen; å tåle hverandre gjennom opp- og nedturer, å være romslig og ikke gi opp men holde ut i vanskelige perioder. Ikke tenke «skilsmisse» når forelskelsen forsvinner og man begynner å legge merke til uvaner. Anonymkode: ed579...bbf Og så tenker jeg at det er viktig å VILLE det livslange forholdet. Tenker et livslangt forhold er mye mer verdt enn mange kortvarige. Anonymkode: 25a5a...c5e 5
Gjest Acer Skrevet 23. februar 2022 #9 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Enig i alt dette. Jeg tror i tilleggg det handler om å være villig til å jobbe med samlivet og ikke gi opp ved første motbakke. Livet består stort sett av bølgedaler, av og til er alt på topp og andre ganger helt på bunn. Man må være villig til å stå i det. Og så er det viktig at man er oppriktig glad i sin partner og ikke bare forelsket i et flott utseende. Bare se på de trådene som av og til dukker opp her om "forfall som dumpegrunnlag", da er det ikke mye kjærlighet i bildet. Jeg tror dessverre veldig mange er i et forhold bygget på sand og disse forholdene vil gå i oppløsning før eller senere. Anonymkode: ccdc9...556 Eit viktig poeng idet du her skriver at ein bør sjå "helheten i partneren" og ikkje bare blir opphengt i utseende, og de dårlige sidene. Kvinner opplever av kroppen får en "fysisk knekk" etter en fødsler m/ strekkmerker, og hengemage m.m. Også menn taper ansikt, og er ikkje så opptatt av utseende etter at de har funnet en partner, og livstilen endres ubevist. Når ein hører ordet "Dump han eller henne" så skulle ein mest tru det var søppel ein har med å gjøre, og vitner om total mangel på følelser.
Gjest Acer Skrevet 23. februar 2022 #10 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg husker at kongeparet ved et eller annet jubileum ble spurt om hva som var hemmeligheten for et langt ekteskap og Kongen svarte (sikkert halvveis på spøk): «å holde ut». Jeg tror det ligger litt i den setningen; å tåle hverandre gjennom opp- og nedturer, å være romslig og ikke gi opp men holde ut i vanskelige perioder. Ikke tenke «skilsmisse» når forelskelsen forsvinner og man begynner å legge merke til uvaner. Anonymkode: ed579...bbf Vå kjære Konge fyller 85 år idag, og kongenparet er forbilde for mange, og de har noen verdier som er vel verdt å kjempe for. Kongen blei spurdt hvilke råd, og egenskaper han har gjitt til vår kronprins når han engang skal overta tronen.og kongen svarte m/ følgende kommentar : "Det å vere seg selv er en viktigste egenskapen" Er 100 % sikker på vårt kongepar også har hatt sine treffninger, og vert uenige, men de har holdt saman for monarkiet, og familien sin del.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #11 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Vi har vært sammen i 20 år - samme verdigrunnlag og meninger om de viktige tingene i livet - kommunikasjon, vi prater til vi er enige og fullt ut forstår hva den andre føler - personlig frihet. Vi har begge forfulgt karrierer, har hobbyer, og egne ting. Uten at det blir dårlig stemning hjemme. - raushet. Vi har aldri kjeftet og klagd over de små tingene i livet. - makser felles lykke, og er generelt mer opptatt av den andres lykke, enn egen. Ikke noe egoløp på å være den som sover lengst, eller droppe husarbeid som da faller på den andre. - ekstremt lavt konfliktnivå. Vi vil som regel det samme, uansett om det gjelder restaurantvalg, ferie, eller hva vi skal se på TV - har aldri mistet den fysiske interessen for hverandre, det er mye nærhet Anonymkode: c3a55...fc0 Da er du/ dere ekstremt heldige, som begge er empatiske nok til å sette den andre først. Svært mange menn er egoistiske når det kommer til både husarbeid og oppfølging av felles barn, slik at mye faller på kvinnen, som igjen er hovedgrunnen til skilsmisser i 2022. Anonymkode: e1633...a8b 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #12 Skrevet 23. februar 2022 Vi har vært sammen i 21 år. Jeg kan nok telle på én hånd hvor mange ganger vi har kranglet. Vi har tette tette barn, to av de hadde kolikk. Vi har ingen felles interesser (desverre), men det har også vært fint å drive på med litt på hver vår kant. Mannen min er min beste venn. Jeg elsker å være sammen med ham. Vi har en sammensveiset vennegjeng. Jeg tror hemmeligheten bare er at vi fremdeles liker hverandre svært godt. Anonymkode: 381af...c6a 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #13 Skrevet 23. februar 2022 Mangel på fantasi og valgmuligheter, kombinert med lave livsambisjoner. Anonymkode: c1d3a...4ce 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #14 Skrevet 23. februar 2022 Skybe skrev (13 minutter siden): Vå kjære Konge fyller 85 år idag, og kongenparet er forbilde for mange, og de har noen verdier som er vel verdt å kjempe for. Kongen blei spurdt hvilke råd, og egenskaper han har gjitt til vår kronprins når han engang skal overta tronen.og kongen svarte m/ følgende kommentar : "Det å vere seg selv er en viktigste egenskapen" Er 100 % sikker på vårt kongepar også har hatt sine treffninger, og vert uenige, men de har holdt saman for monarkiet, og familien sin del. Jeg er klar over dette, men det jeg refererte til er fra noen år tilbake, da de hadde jubileum for å ha vært gift i x antall år. Selv om det sannsynligvis ble sagt delvis på spøk, så syns jeg at det var både et ærlig, åpent og menneskelig svar som viste at det ikke alltid er enkelt - noe som nok gjelder de fleste som har vært sammen i flere tiår. Samtidig er de i en svært spesiell situasjon der de må sette monarkiet foran seg selv, men jeg syns de er et godt eksempel på at man kan holde sammen på tross av svært ulike interesser (seiling vs kunst/maling og utfordrende fjellturer). Anonymkode: ed579...bbf
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #15 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mangel på fantasi og valgmuligheter, kombinert med lave livsambisjoner. Anonymkode: c1d3a...4ce Å hoppe fra partner til partner vitner om fantasti, og høye ambisjoner i livet? Jaja, om det gir deg glede, så hvorfor ikke. Anonymkode: c3a55...fc0 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #16 Skrevet 23. februar 2022 Vi har vært sammen i 12 år (ikke livslangt, men satser jo på det!) Vi ble sammen tidlig i 20-årene, og har på mange måter blitt voksne sammen. Kanskje vokst sammen også, på et vis? Selv om vi er to ulike personer som gjør ting hver for oss, er det likevel "oss to". Vi har en sterk fellesskapsfølelse som et team, og finner stor støtte i hverandre. I begynnelsen var vi dårlige på kommunikasjon, men det har blitt mye bedre med årene. Vi ler og tuller mye, har en internhumor ingen andre skjønner, har de samme verdiene, og er på samme nivå intellektuelt. Vi har også kommet oss gjennom et par solide kneiker, og har det bedre enn noen gang. Jeg tror hemmeligheten er god kommunikasjon, felles verdier, og at man ikke gir opp ved første hump i veien. Å være litt raus, og ikke minst ha nok fysisk nærhet og vise at man bryr seg om den andre. Anonymkode: 04970...3f6 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #17 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Da er du/ dere ekstremt heldige, som begge er empatiske nok til å sette den andre først. Svært mange menn er egoistiske når det kommer til både husarbeid og oppfølging av felles barn, slik at mye faller på kvinnen, som igjen er hovedgrunnen til skilsmisser i 2022. Anonymkode: e1633...a8b Jeg tror det er en av grunnsteinene i forholdet vårt. For meg er et samliv der jeg kommer hjem til bombet hus, eller han argumenterer for hvorfor han trenger å sove ut mer enn meg, helt utenkelig. Den som ser at noe må gjøres tar det umiddelbart. For å ikke ta det betyr å dumpe det på den andre. Her er oppvaskmaskinen tømt, senga redd, skittentøyskurven passe tom, og alt det der.. uten at det fører til en eneste diskusjon gjennom uka. Hjelper nok at begge er av typen som heller tar unna oppgaver enn å slenge seg på sofaen. Og er begge utslitt eller syk en dag, så ringer vi etter take-away, og tenker at "jaja, huset tar vi i morgen". Anonymkode: c3a55...fc0
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #18 Skrevet 23. februar 2022 Skybe skrev (2 timer siden): Hva tror du / dere som er hemmligheten bak eit livslangt samliv. ? Livslangt samliv var historisk sett langt vanligere tidligere en idag, og de la vekt på å holde familiene samled, og dens betydning for det sosiale fellesskapet. Eit fellestrekk som går igjenn hos mange par som har lagt bak seg eit livslangt samliv er at de m.a. har ekstremt stor tolleransevne overfor hverandre. De har kjent hverandre lenge før de blei kjærester... De har en eller flere felles intrs.... Kulturelle likhetstrekk ( begge har lokal tilknyttning).... De er begge jordnære i forhold til kravmentalitet...Den eine part er gjerne snill, og ettergjivende... De har felles nettverk av venner rundt seg... Arbeidsfordeling i hjemmet var aldri noen diskusjon. 20år sammen. Tålmodighet, respekt, kjærlighet, tilgivelse, samme verdier, glad i å være sammen. Anonymkode: 800e8...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #19 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har "bare" vært gift i 15 år, og vi har hatt en større forholdskrise som gjorde at det nærmet seg skilsmisse (i småbarnsperioden). Men da vi bestemte oss for å faktisk satse på hverandre etter denne krisen, har ekteskapet blitt langt bedre enn før. Og voksesmertene fra da vi var yngre er for lengst forbi. Vi har et kjempefint forhold nå, og mye av grunnen er: - Rom og aksept for at vi liker å drive med forskjellige aktiviteter/hobbyer - Rom til å få lov til å være introverte, som vi begge er - Egne venner, og vi blander oss ikke inn i den andres vennekrets - Veldig god samkjøring ift barna - Samme ønsker ang ferier og reisemål - Noenlunde lik økonomisk sans - Enighet om hvem som gjør hva i huset/hagen/garasjen - God kommunikasjon angående følelser og tanker - Mange filosofiske samtaler om fortid, nåtid og fremtid - Respekt for den andres meninger, tanker, drømmer og ønsker Det forholdet som begynte med en litt barnslig approach da vi 21, er nå et bærekraftig, sterkt og mer modent forhold. Vi tåler at det endrer seg, og forstår jo også at det vil videreutvikle seg når årene går. Et forhold trenger ikke være statisk; det kan endre form over flere år. Det har vi selv sett. Anonymkode: 89ef3...103
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #20 Skrevet 23. februar 2022 Det hjelper betraktelig at begge parter er ryddige og snille mennesker som har hatt en velfungerende oppvekst. Jeg ser at det ikke er spesielt "demokratisk" å si, ettersom mennesker fortjener kjærlighet selv om de har hatt det tøft tidlig i livet. Men noen mennesker er rett og slett lettere å leve med enn andre, og det at man har hatt en god modell i sine foreldre hjelper mye. Både mannen og jeg kommer fra familier der våre foreldre fortsatt er sammen etter titalls år. Mine foreldre har alltid behandlet hverandre bra - selv om de kan krangle så er de aldri stygge med hverandre. Mannen er likedan, og han er godt oppdratt og fundamentalt god på bunn. Jeg merket tidlig i vårt forhold at han hadde en egen omsorg mot barn og dyr, og at han lett reagerte veldig negativt på folk som er hensynsløse. Jeg har aldri hatt en impuls i kroppen om at jeg skal "fikse" en mann, eller en tanke om at noen endrer seg for meg. Jeg tar de fleste på face value, og det vil jeg oppdra mine barn til å gjøre. Anonymkode: 64dd4...6b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå