Gå til innhold

sove hos venn som ikke har brannalarm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg er et bekymringsmenneske og er opptatt av brannsikkerhet. 
Jeg lader ikke mobil/data/ipad på natten, har ikke på tørketrommel, vaskemaskin og oppvaskmaskin på natten osv. 
Dette er jo egentlig råd fra brannvernforeningen, men de fleste lader jo mobilen på natten osv likevell. 

Jeg har flere venner som slurver med dette. Jeg har også et par venner som er veldig slurvete ang brannalarm (ja jeg har faktisk sett at de ikke har brannalarm og det bekymrer meg). Typen "batteriet tok slutt for ett år siden og jeg har ikke orket å byttet det siden". 

Jeg skal besøke en av disse venninne mine som ikke har brannalarm nå og sist jeg var hos henne så ladet hun data og mobil på natten, til og med med ødelagte ledninger på laderne som var teipet. Mobilen/laderen hennes var også så slitt at man måtte sette noe tungt på den delen av laderen som skulle inn i mobilen for at den i hele tatt skulle lade. Brannfarlig spør du meg. Denne venninnen var faktisk hos meg for noen måneder siden og da sa jeg til henne litt på tull at "her får du ikke lade mobilen på natten med den der totalt ødelagte laderen din haha" og det føltes mer greit fordi det er mitt hjem, noe hun skjønte selv om jeg kunne føle på at hun kanskje syntes jeg var litt vel forsiktig. Føler ikke det blir det samme når jeg er på besøk hos henne. 

Mitt problem er at jeg er veldig bekymret over å sove hos denne venninnen i flere dager, men samtidig vil jeg ikke komme som en bedrevitende "mamma" og be henne gjøre ditt og datt. Det føles utrolig rart å si at "du må kjøpe en brannalarm", vi er jo begge snart 30 og det føles litt dumforklarende. 

Jeg har sett at Clas Ohlsson har reisebrannvarsler som man kan ta med seg på hotell osv, og vurderer serriøst å kjøpe en sånn og ta med og bare legge høyt på en hylle på rommet der jeg sover. 
Men tenker også at tenk om den begynner å pipe ved en feil, det blir jo sykt flaut om de bare "hvorfor har du med deg en brannalarm?". 

Ah herregud...
Hvis dere var meg, hadde dere bare tenkt "jaja det går sikkert bra" eller hadde dere sagt noe, eller hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 438f9...f87

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kunne godt funnet på å gjøre det samme. Har en slik en, funker knall. 
du kan enten stå for det med glimt i øyet: typ « jeg har med godis, brus og brannvarsler!»  Ønsker du ikke det og den piper ved feil kan du kanskje ta en hvit løgn om at «oiii, var den i bagen min ennå? Pleier ha den med på ferie, glemt å pakke opp den gitt..»

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke så bekymret for brann (iallfall ikke i den grad du er), men det er rimelig uansvarlig å ikke ha brannalarm, og det vil bli svindyrt hvis det faktisk blir brann - gi meg det forsikringsselskapet som ser bort fra slike ting (samt man kan dø, selvfølgelig). Men i ditt tilfelle hadde jeg faktisk kjøpt en slik reisealarm og IKKE gjemt den bort - det er på tide at venninnen din blir voksen

Anonymkode: 54861...131

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har bittesmå røykvarslere fra Clas Ohlson, de festes i taket, men funker nok fint å bare ta med seg. Kostet rundt 250 kr. 

Anonymkode: 18eaf...cca

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjøp en røykvarsler og ta den med deg når du skal til noen av disse folka.

Anonymkode: c492f...a24

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Det kommer ikke til å brenne hos venninnen din. Slapp av. Du sliter litt med tvangstanker.

Anonymkode: 23ad0...3af

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår engstelsen din og folkene du beskriver virker uannsvarlige. Men det er ekstremt liten risiko for at det skal begynne å brenne den ene natten du er der. Men om det beroliger deg så ta med en alarm :) Bare pass på at det ikke sklir ut i veldig mange angst-bekreftende handlinger. 

Tror du hun blir sur om du gir henne brannalarm i gave? Du kan jo si at du kjøpte en til henne for du la merke til at hun ikke hadde og du ble bekymret for henne + kanskje nevne det at om det skjer noe så går det jo ikke på forsikring. 

Anonymkode: f05d4...f7a

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at du har ett mye større problem og ikke bare dette med brannsikkerhet. Det er ganske unormalt det du holder på med.... 

Uansett hva du gjør, ikke begynn å styre hvordan andre skal gjøre det hjemme hos seg selv. 

Anonymkode: f8d52...a9e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer ikke til å brenne hos venninnen din. Slapp av. Du sliter litt med tvangstanker.

jeg vet at jeg er i overkant bekymret, MEN jeg mener at det er direkte dumt å ikke ha en brannalarm, så utrolig unødvendig måte å eventuellt dø på når man kunne hatt en brannalarm for 99 kr som vekket deg før du pustet inn giftig røyk

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sannsynligvis ikke. Men tenker ikke at man har tvangstanker pga dette altså. Tvangstanker er mer hvis venner har brannvarsler i alle rom og man tar med seg likevel overalt tilfelle de alle svikter samme natt liksom.. Brannvarsler, innboforsikring, vannsensor på oppvaskmaskin o.l. er ting vi har fordi det er klokt. Selv om det ofte går bra. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor ikke bare stikke innom Clas Ohlson, kjøpe en brannalarm og en pakke batterier og si det er en gave til venninnen din fordi du har lagt merke til at hun ikke har og du er bekymret for henne dersom det begynner å brenne. 🤷‍♀️

Plusspoeng dersom du har med deg ei flaske vin, en drill og passende skruer for å få skrudd den inn i taket. Da kan dere ta et glass og gjøre en artig greie ut av å henge den opp. 

Anonymkode: 6d268...c6c

• Liker 15
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville gitt en brannalarm i gave jeg og :jepp:

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ta med brannvarsler og kjøp med en ny lader til din venninne, som hun kan få når du kommer på besøk, sammen med en liten kvast tulipaner🌷🌷🌷🌷

Anonymkode: 28a0f...ab3

• Liker 6
Skrevet

Du kan jo også bare være ærlig på at dere er veldig ulike, at du respekterer at hun velger å ikke har brannvarsling,  men at du har med deg egen reisebrannvarsler for å være sikker på at du med dine tvangstanker ang brann/branntilløp får sove godt.

• Liker 1
Skrevet
Mt3 skrev (Akkurat nå):

Du kan jo også bare være ærlig på at dere er veldig ulike, at du respekterer at hun velger å ikke har brannvarsling,  men at du har med deg egen reisebrannvarsler for å være sikker på at du med dine tvangstanker ang brann/branntilløp får sove godt.

Ts her. 
Vil bar påpeke for dere som bruker ordet "tvangstanker" at dere må lese dere opp på dette før dere slenger ut ordet hit og dit.

Tvangstanker er å la seg styre av irrasjonelle tanker og redsler. 
Å være bekymret for å sove et sted der det ikke finnes brannalarm mens oppvaskmaskiner, ødelagte mobilladere osv står på på natten er ikke irrasjonellt, det finnes faktisk en grunn til å være bekymret.

Men som noen sa over her - å ta med en egen brannalarm til et sted der det allerede finnes brannalarmer i tilfelle de som allerede er der ikke kommer til å funke, det er en tvangstanke. 

Det er forskjell på å være bekymret og å ha direkte tvangstanker. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her. 
Vil bar påpeke for dere som bruker ordet "tvangstanker" at dere må lese dere opp på dette før dere slenger ut ordet hit og dit.

Tvangstanker er å la seg styre av irrasjonelle tanker og redsler. 
Å være bekymret for å sove et sted der det ikke finnes brannalarm mens oppvaskmaskiner, ødelagte mobilladere osv står på på natten er ikke irrasjonellt, det finnes faktisk en grunn til å være bekymret.

Men som noen sa over her - å ta med en egen brannalarm til et sted der det allerede finnes brannalarmer i tilfelle de som allerede er der ikke kommer til å funke, det er en tvangstanke. 

Det er forskjell på å være bekymret og å ha direkte tvangstanker. 

Jeg tenkte det sagt mer som spøk til din venninne som grunn til at du tok med egen brannvarsler.

Mener så absolutt ikke at å måtte være sikker på at det finnes brannvarsling i boligen en skal oppholde seg og sove i er i spekteret tvangstanker. Det ville det vært om en gikk rundt og trykket på hver enkelt varsler for å teste at de faktisk fungerte.

Beklager, skulle formulert det bedre.

• Liker 2
Skrevet
Mt3 skrev (1 minutt siden):

Jeg tenkte det sagt mer som spøk til din venninne som grunn til at du tok med egen brannvarsler.

Mener så absolutt ikke at å måtte være sikker på at det finnes brannvarsling i boligen en skal oppholde seg og sove i er i spekteret tvangstanker. Det ville det vært om en gikk rundt og trykket på hver enkelt varsler for å teste at de faktisk fungerte.

Beklager, skulle formulert det bedre.

Da skjønner jeg! :)

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Sannsynligheten er selvsagt ikke overhengende stor, men det er likevel utrolig merkelig av det å påstå at det ikke kommer til å skje. Å ønske å ha brannalarm der man sover er ikke tvangstanker...

Anonymkode: 7269b...ff2

• Liker 6
Skrevet

Det er vel bare å ta med reisebrannvarsler, og si at du alltid har den i kofferten hvis den begynner å pipe. Er uansett lurt å ha til senere reising, man kan ikke alltid stole på varslingssystemene på alle overnattingssteder

Anonymkode: 128a4...745

• Liker 2
Skrevet

Ville kjøpt en brannvarsler og tatt med verktøy for å skru den opp, fiksa det som vertinnegave.

Anonymkode: 8c7ee...7dc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...