Gå til innhold

Fra sprinkelseng til juniorseng - erfaringer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har et barn på 2 1/2 som sover i sprinkelseng. Sover godt og igjennom hele natten og har aldri prøvd å komme ut, og er stort sett enkel å legge på kvelden. Sengen passer fint ennå.

Vi venter nr. 2 om 2 mnd, og hadde tenkt til at nr. 2 skal få sprinkelsengen og førstemann skal over i junior-seng. Men er litt rett for at vi plutselig skal få problemer med at barnet går av sengen ved legging eller f.eks og at vi lager problemer med søvnen når barnet alltid har trivdes så godt i den sengen og sover godt. 

Hva er andres erfaring med å bytte seng?

Vi tenker at fordelen med å bytte nå i litt god tid før baby kommer er at barnet blir vant til sin nye seng, før det kommer en småsøsken og "tar" den gamle sengen. Skal sies at vi har en Stokke Sleepi, så den ville da blitt gjort om til "mini" igjen og sånn sett ikke sett helt lik ut for barnet. 

Alternativet er å vente til over sommeren kanskje da vi har bed side-crib til baby og vår erfaring med nr. 1 var at det uansett ikke ble så mye søvn i egen seng den første tiden uansett.

Skjønner at det bare er å bytte tilbake om barnet ikke trives i ny seng (men er jo litt styret det også med oppbevaring av flere senger osv osv. og er egentlig bare ute etter litt erfaringer) 

Anonymkode: 82b32...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gikk veldig fint. Kjøpte en utrekkbar seng fra Ikea, med høye kanter rundt hodet. Selvsagt ble første kveldene brukt til å klatre inn og ut, men gikk seg til. 

Anonymkode: 797aa...976

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det første mine gjorde når de fikk juniorseng var å komme inn til meg. og der er eldste ennå ( 6,5 år).  trives barnet i sprinkelsenga ville jeg beholdt den til verste babytid er over.... 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine begynte å klatre ut av sprinkelsengen når de var 15-16 måneder. Litt for små til å skjønne at vi ville de skulle bli i senga. Syntes det var utrygt så de fikk flytte over i en 120 køyeseng. Først sammen og når eldste var 4 flyttet det barnet opp i overkøya.  Det var mindre sjanse for å forlate rommet når de var to.
Jeg ville beholdt barnet i sprinkelseng så lenge det vil være der og hatt en mindre seng av noe slag inne hos dere til babyen. Vi har 2 år mellom våre og yngste ville absolutt ikke sove i sprinkelsengen i starten, var mye mer glad i noe mindre. 

Anonymkode: a6656...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var aldri noe problem å bytte, men alle våre hadde klatret ut av sprinkelsengen før bytte uansett. Vi gjorde det til litt stas å bytte seng og tok barnet med for å selv velge ut sengetøy til ny dyne og pute. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) 

Skjønner at alle barn er forskjellige, så vanskelig å vite! 

Anonymkode: 82b32...5a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet ut sprinkelseng med seng på 200cm da barnet var drøyt 2 år. Barnet har hele livet ligget høyt på vekstkurven,  og fra rundt 2 års alder våknet barnet hver gang det snudde seg i senga (hode, rumpe, skulder eller rygg kom borti kanten, barnet var for langt for senga). Barnet gikk aldri ut av sprinkelseng, og heller ikke ut av den nye. Senga kan gjøres om til dobbeltseng,  så de første ukene lå barnet i bred seng så det ikke falt ut. Greit om en av oss måtte inn på natta og legge oss der også. 

Opplevde ingen store utfordringer ved å bytte seng. Barnet har samme seng enda, i en alder av 10 år. 

Anonymkode: ffafb...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet ved 2,5 år. Simpelthen fordi vi ønsket å lese for barnet i sengen og det var lettere i en vanlig seng.

Det var overhode ikke noe problem. Barnet har aldri gått ut av sengen uten lov ( og gjør det fortsatt ikke selv om det snart fyller 6 år😅).

Har en på straks 2 år som klatrer ut av sprinkelsengen og er generelt apekatt og vurderer derfor å bytte til vanlig seng nå for å unngå de verste fallene ut. Men det barnet er en helt annen type og her VET jeg at det kommer til å gi oss mye ekstrajobb fremover, så kvier meg veldig. 

Anonymkode: 81249...760

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laviniabcn79 skrev (4 timer siden):

det første mine gjorde når de fikk juniorseng var å komme inn til meg. og der er eldste ennå ( 6,5 år).  trives barnet i sprinkelsenga ville jeg beholdt den til verste babytid er over.... 

Det ville jeg også gjort! Vi hadde to år mellom våre to eldste, og vi kjøpte rett og slett en ny sprinkelseng. Heller det enn å risikere er rent søvn-helvete med TO barn samtidig! Eldste sov i sprinkelseng til han var fire år. Da kunne han selvsagt ha klatret ut hvis han ønsket det, men han elsket sprinkelsenger sin. 
Tredjemann måtte ut av sprinkelsenga rundt 1,5 år gammel fordi han bare hoppet ut. Det var slitsomt, det…

Anonymkode: d2c81...f91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk veldig fint her, samme alder som din. Kjøpte halvhøy junior seng med lekerom/kosekrok under. Fortsatte å sove godt og lærte seg raskt å klatre riktig opp og ned. Tror det er lurt å bytte seng i god tid før babyen kommer. 

Anonymkode: d89fc...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi byttet til juniorseng ved 13 mnd, da vi ventet nr 2. Ville ikke at alle endringene skulle skje rett etter hverandre, ny seng, barnehagestart og baby i hus. Så vi byttet derfor seng ved 13 mnd, slik at det ble god tid til å venne seg til den nye sengen før barnehagestart ved 16,5 mnd og så bli storesøsken ved 18 mnd. Og det gikk kjempefint. Kjøpte en "husseng" med høyekanter. Barnet går ikke ut av sengen ved leggetid, og har kun gått ut av sengen noen få ganger på morgenen. Er nå snart 2 år.

Anonymkode: 757f4...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...