Gå til innhold

Klematis - overvintre?


lillesky

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en klematis i sommer, og har hørt at de kan overvintre.

Hvordan skal jeg gjøre det?

Den står i en urne nå.

Kan jeg bare sette den i kjelleren?

Skal den ha noe vann?

Det er en knopp, som ikke rakk å bli til blomst, kan jeg la planta stå inne litt og la den blomstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare klematis ute jeg ;)

Den får visne ned av seg selv. Jeg har en type som ikke skal klippes ned på våren da skuddene kommer på de gamle grenene. Også har jeg en som skyter friske skudd fra bunn av.

Tror iallfall at du må vanne den.

Håper andre kan hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine står ute, dekker en husvegg, pluss en levegg. Klipper de litt om våren.

Hadde en gang en som ikke var så hardfør (i en stor urne), som jeg forsøkte å overvintre i kjelleren. Men den overlevde ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, litt vanskelig å svare, kanskje du bør spørre i et gartneri eller en blomsterbutikk, for det kommer sikkert an på hvilken type det er.

Vi har en klematis som vi fikk av svigermor, da var den i en urne, men jeg plantet den ut i hagen. Etter første blomstring i fjor klippet jeg den helt ned på høsten, og i vår tittet den opp igjen og ble like stor og fin som sist. Noe av det fineste vi har i hagen, faktisk, og det er ikke mye den krever. Men den får jo naturlig vann i løpet av vinteren, så om du har en inne i en urne, vil jeg tro at det er smart at den står kaldt og at du holder jorden jevnt fuktig... men som sagt, det er jo ikke godt å si, siden noen skal klippes ned og andre ikke skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøve å klippe den ned (for mye grener og blader er en belastning for en plante som skal overvintre inne). Og så ville jeg ha satt den så lyst som mulig, i kjellervinduet for eksempel. Vanning skal være sparsomt, det er altfor lett å gi planter for mye vann i hvileperioden.

En vet aldri om den overlever kjellervinteren, men det er verdt et forsøk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her på Stavangerkanten overlever de uten videre tiltak. Tipper det gjelder det samme andre steder der vinteren er mild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andrine

En dame som driver et staudegartneri fortalte meg en gang at stauder i krukker kan overvintre ute så lenge krukken står under tak. Selv har jeg stauder i krukker som jeg oppbevarer i et kaldt drivhus. De kan også oppbevares i en garasje. Vanning er unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...