Gå til innhold

Spesiell situasjon. Partner som ikke har avsluttet med eks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min har en fortid med rus og alt som hører med. Han har gått og går til avrusing og terapi, og han kjemper hardt for å bearbeide og åpne opp om årsaker og situasjoner som har ført ham til det. 

For noen måneder siden ble han plutselig annerledes og han har vært veldig nedfor og deprimert, jeg har våknet om natta og funnet ham gråtende på kjøkkenet, det er vondt å se. Jeg har forsøkt å snakke med ham, men han sier han ikke klarer. I helgen åpnet han seg endelig og sa først at han var redd, men ville være ærlig. 

Han fortalte om et forhold han hadde hatt for mange år siden, mens han enda var i rusmiljø. Han hadde møtt en jente og blitt veldig forelsket, hun var ikke rusavhengig som ham. Han gråt mens han fortalte meg hvor fæl han var mot henne (ikke fysisk vold), og at når hun dumpet ham, etter nesten å ha forsøkt ett år, så hadde de ikke mer kontakt. Kjæresten min fortsatte å ruse seg i flere år etterpå, og skjøv hele eksen i bakhodet. Helt til han hadde et gjennombrudd i terapien før jul, og så hele forholdet med eksen fra utsiden. Han sier han ikke holder ut hvordan han behandlet henne, og at det er som et åpent sår, som om det skjedde i går.

Han sier han trenger å si unnskyld, trenger å takke henne for alt hun gjorde, trenger å fortelle henne at det ikke var hennes feil og alt sånt. Ruskonsulenten hans er enig, at han på nøytralt grunnlag bør ta kontakt og la det være opp til henne. 

Hva tenker dere? Jeg er jo bekymret for at han møter henne og innser han elsker henne eller noe, når jeg ser hvor hjerteknust han er over det han gjorde så tenker jeg at det må være kjærlighet der. Samtidig tenker jeg virkelig at han burde gjøre opp for seg, at en ekte unnskyldning kan gjøre opp for mye vondt man har med seg etter et sånt forhold. 

Anonymkode: e7c33...715

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han møter henne og blir forelsket er vel den siste bekymringen jeg hadde hatt her. 

Anonymkode: 6963f...0dd

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er jo bekymret for at han møter henne og innser han elsker henne eller noe, når jeg ser hvor hjerteknust han er over det han gjorde så tenker jeg at det må være kjærlighet der.

Hvis det er det så er det det. Og skjønner at det er vanskelig for deg, men det er verre for han. 

Så, ja. Dette må du bare støtte han i og legge dine egne følelser litt i bakgrunnen for nå. 

Anonymkode: 9c3b1...008

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg tenker han trenger å prate med henne for å komme seg videre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

når jeg ser hvor hjerteknust han er over det han gjorde så tenker jeg at det må være kjærlighet der

Det kan være skyldfølelse og kanskje han ikke greier å tilgi seg selv for det som han gjorde mot henne.

Anonymkode: 87bbf...8f0

• Liker 1
Skrevet

Mennesker som ender opp med rusproblemer er ofte av den veldig følsomme typen (generelt sagt). 
Når de da blir rusfrie, kan det være svært vanskelig for dem å håndtere skaden de har gjort mot andre.

Her tenker jeg du må ta sjansen på å støtte han i å «gjøre opp for seg».

Anonymkode: 00b1c...0cf

• Liker 3
Skrevet

Det å gjøre opp med de man har såret/skadet i fortiden er en sentral del i noen avrusningsbehandlinger.  Det er ikke alle man har behov for å gjøre opp med, som er villig til å møte en - og da har disse programmene et eget opplegg for hva man da gjør for å få closure.  En plan b.

Hvis han skal gjøre dette, kan dere gjøre en avtale om hvordan dette skal foregå slik at det går minst mulig ut over deg. F.eks. treffes på en kafe midt på dagen, fra kl. da til da.   Ikke mer kontakt etter det. 

Det er ikke sikkert at hun kommer til å si ja til å møte ham.  Det må han respektere, og han må ha en plan B for å komme seg videre uten.  

Jeg har en slik mann i min fortid - han kontaktet meg med ønske om å møtes av samme grunn som du beskriver.  Jeg sa nei til det, fordi jeg ikke orket å bringe det inn i forholdet med min nåværende mann. 

• Nyttig 2
Skrevet

Takk for innspill, ja jeg tror ikke det er noe vei rundt dette annet enn at han kjører løpet sitt nå og prøver å snakke med henne. Jeg tok ikke opp "hva om ikke" tanker, det ser ikke ut som han ser det som et alternativ enda, men siden det er i samarbeid med behandler så har han nok en plan B, håper jeg i allefall, det var betryggende å høre. 

Nei, han klarer ikke å tilgi seg selv, han var helt knust og hard mot seg selv for egen oppførsel. Han har stor selvinnsikt og han jobber hardt med fortiden, jeg beundrer det ved ham.

Så ja, egne følelser til side her, dette er noe han er nødt til å komme seg gjennom, ved å møte henne eller en annen måte. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Takk for innspill, ja jeg tror ikke det er noe vei rundt dette annet enn at han kjører løpet sitt nå og prøver å snakke med henne. Jeg tok ikke opp "hva om ikke" tanker, det ser ikke ut som han ser det som et alternativ enda, men siden det er i samarbeid med behandler så har han nok en plan B, håper jeg i allefall, det var betryggende å høre. 

Nei, han klarer ikke å tilgi seg selv, han var helt knust og hard mot seg selv for egen oppførsel. Han har stor selvinnsikt og han jobber hardt med fortiden, jeg beundrer det ved ham.

Så ja, egne følelser til side her, dette er noe han er nødt til å komme seg gjennom, ved å møte henne eller en annen måte. 

TS... Jeg kan bare si at det er en flott mann du har der. Ja han har værsmisbruker og en fortid. Men tro meg når jeg sier at det er en sjelden vare idag at du finner mennesker med slike følelser og som virkelig kjenner på å ha gjort noe stygt/vondt mot andre. De fleste hadde ikke brydd seg og kunne lett bare levd livet sitt videre. 

Jeg kan ikke forklare alt her, det ligger mye psykologi bak det hele, men alt i alt høres det ut om du ha en veldig intelligent mann og en person med samvittighet. En slags "godhet" om jeg kan si det slik, 

Hjel gjennom dette, og du vil få det igjen 1000 ganger.. :)

Anonymkode: ee4f7...f27

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kalevala skrev (1 time siden):

Det å gjøre opp med de man har såret/skadet i fortiden er en sentral del i noen avrusningsbehandlinger.  Det er ikke alle man har behov for å gjøre opp med, som er villig til å møte en - og da har disse programmene et eget opplegg for hva man da gjør for å få closure.  En plan b.

Hvis han skal gjøre dette, kan dere gjøre en avtale om hvordan dette skal foregå slik at det går minst mulig ut over deg. F.eks. treffes på en kafe midt på dagen, fra kl. da til da.   Ikke mer kontakt etter det. 

Det er ikke sikkert at hun kommer til å si ja til å møte ham.  Det må han respektere, og han må ha en plan B for å komme seg videre uten.  

Jeg har en slik mann i min fortid - han kontaktet meg med ønske om å møtes av samme grunn som du beskriver.  Jeg sa nei til det, fordi jeg ikke orket å bringe det inn i forholdet med min nåværende mann. 

Kan du eller andre gi eksempler på hvordan en slik plan b kan være?

I noen tilfeller så er jo den som vedkommende ønsker å snakke med ikke lengre i live. 

Anonymkode: 87bbf...8f0

Skrevet

Jeg hadde det litt «omvendt». Min partner hadde en periode på Tinder hvor han var umoden, destruktiv og alt annet enn grei med jentene han sveipet over. Han var ikke voldelig osv, men kynisk, ufølsom og utnyttet nok noen av dem på en måte jeg skjemtes over på hans vegne. Det var meg som ba ham kontakte noen av dem om det var sånn at han hadde noe uoppgjort og burde si unnskyld. Han dvelet lenge og valgte å kontakte ei jente han visste han hadde såret og brukt. Han beklager seg. Jeg fikk det godt med det på samme måte som ham. Var lettere å gå videre sammen og tenke på ham som voksen og solid når ugreier er ryddet opp i. 

Anonymkode: fbf29...a18

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 13.29):

Kan du eller andre gi eksempler på hvordan en slik plan b kan være?

I noen tilfeller så er jo den som vedkommende ønsker å snakke med ikke lengre i live. 

Det vet jeg ikke dessverre, men hvis jeg skal gjette vil jeg tro at det er en form for kognitiv terapi som hjelper deg å akseptere det du har gjort, tilgi deg selv, og akseptere at du må gå videre i livet uten den praten. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...