AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Hei, Jeg utdanner meg som dyrlegeassistent via fagsenteret.com, og synes det virker veldig spennende. Studieleder anbefaler oss å ta fagbrev i salgsfaget i tillegg, da det skal gjøre at man stiller sterkere iht. Lønnsrettigheter. Så lenge klinikken har tariffavtale, så skal man lønnes iht. Fagbrev. Snakket med handel og kontor, og de sa det samme, men at det ville være opptil klinikken. Har dere noen erfaringer rundt dette? At dere har blitt lønnet ut ifra fagbrev? Jeg vet at lønn på klinikk ikke er bra, noe som selvsagt er synd. Men, jeg hadde håpet at fagbrev i salg ville hjulpet litt, siden studieleder anbefalte dette. Anonymkode: 3b2a1...bb1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Det kan godt hende det hjelper litt. Men lønna vil fremdeles være dårlig. De som tjener ok som støttepersonell på dyreklinikk er de som er rasende dyktige og i praksis driver klinikken. De har gode kort på hånden når de skal forhandle lønn. Husk at tariffen er minstelønn, du bør prøve å få mer. Men generelt er dessverre veterinærklinikker under enhver kritikk når det gjelder lønnsnivå. Jeg ville revurdert yrkesvalg hvis jeg var deg… Men søk gjerne opp tariffavtalen og se hvilke kategorier de opererer med mtp kvalifikasjoner. Mvh Dyrlege som rømte fra klinisk praksis pga eksternt dårlig lønn kombinert med stort arbeidspress/stress og manglende faglig støtte Anonymkode: 4a42f...443
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 *ekstremt dårlig lønn Anonymkode: 4a42f...443
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 Dette er kort og godt en verdiløs utdanning. Det du skulle blitt er dyrepleier, selv om også dyrepleiere og veterinærer på klinikk har elendig lønn. Anonymkode: 68df5...48b 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Jeg stusser litt på hvorfor folk kaster seg på slike tullestudier, der man betaler flere tusen for en verdiløs utdanning? Og alt man sitter igjen med et høyt studielån? Er folk blitt så naive i dag? Du burde ha studert dyrepleie. Anonymkode: 63ae4...9a9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg stusser litt på hvorfor folk kaster seg på slike tullestudier, der man betaler flere tusen for en verdiløs utdanning? Og alt man sitter igjen med et høyt studielån? Er folk blitt så naive i dag? Du burde ha studert dyrepleie. Anonymkode: 63ae4...9a9 Det lønner seg jo overhode ikke økonomisk å bli dyrepleier heller. Dessuten er det (utrolig nok) vanskelig å komme inn, og studiet finnes kun i Bodø og på Ås. TS, jeg googlet litt kjapt, og fant ut at de du tar kurs hos nå også tilbyr fagbrev innen salgsfaget. Det forklarer nok rådet deres, de driver med mersalg - ovenfor deg. Anonymkode: 4a42f...443
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 Ja, dette høres ut som et tullestudie som du ikke får jobb etter å ha tatt. Dessverre. Anonymkode: b83ed...bbb
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #8 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det lønner seg jo overhode ikke økonomisk å bli dyrepleier heller. Dessuten er det (utrolig nok) vanskelig å komme inn, og studiet finnes kun i Bodø og på Ås. TS, jeg googlet litt kjapt, og fant ut at de du tar kurs hos nå også tilbyr fagbrev innen salgsfaget. Det forklarer nok rådet deres, de driver med mersalg - ovenfor deg. Anonymkode: 4a42f...443 Nei, det er sant. Økonomisk sett så lønner det seg ikke. Men TS vil få en mer kvalitetssikret utdanning enn slike tulle studier, der man ikke blir noe som helst. Hvis man blir dyrepleier, så har man i teorien en verdifull utdanning. Slike skoler som TS går på er jo bare ute etter penger. Anonymkode: 63ae4...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #9 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, det er sant. Økonomisk sett så lønner det seg ikke. Men TS vil få en mer kvalitetssikret utdanning enn slike tulle studier, der man ikke blir noe som helst. Hvis man blir dyrepleier, så har man i teorien en verdifull utdanning. Slike skoler som TS går på er jo bare ute etter penger. Anonymkode: 63ae4...9a9 Helt enig i det, altså. Men dyrepleier er altså ikke tilgjengelig for mange, både pga opptakskrav og geografi. Men nå har vel TS allerede betalt mer enn 30k, og kan ikke gjøre noe annet enn å gjøre det beste ut av det… Anonymkode: 4a42f...443
Heidi75 Skrevet 23. oktober 2022 #10 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 13.45): Jeg stusser litt på hvorfor folk kaster seg på slike tullestudier, der man betaler flere tusen for en verdiløs utdanning? Og alt man sitter igjen med et høyt studielån? Er folk blitt så naive i dag? Du burde ha studert dyrepleie. Anonymkode: 63ae4...9a9 Feil. Har gått studiet og har erfaring. Særiøst, dyktige lærere og godt opplegg. Fikk skikkelig god hjelp og er så fornøyd. Merkelig at folk som ikke har gått studiet kan mene noe om det. Fikk jobb før jeg var ferdig og fikk start lønn på 355000. Gått opp 20 000 nå.
Heidi75 Skrevet 23. oktober 2022 #11 Skrevet 23. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 14.34): Ja, dette høres ut som et tullestudie som du ikke får jobb etter å ha tatt. Dessverre. Anonymkode: b83ed...bbb Feil. Gode jobb muligheter. Kjenner flere som studerte sammen med meg og alle fikk jobb FØR DE VAR FERDIG. 😉 De har samarbeid med flere klinikker som ønsker utdannet folk fra dem også.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2022 #12 Skrevet 23. oktober 2022 Heidi75 skrev (36 minutter siden): Feil. Gode jobb muligheter. Kjenner flere som studerte sammen med meg og alle fikk jobb FØR DE VAR FERDIG. 😉 De har samarbeid med flere klinikker som ønsker utdannet folk fra dem også. Men hva får de betalt? Dyrepleiere flykter fra yrket fordi det er så dårlig betalt og så mye stress. Smådyrbransjen er pillråtten, spør du meg. Kronisk underbetaling av ansatte. Kjedene har utrolig nok bidratt med å rydde opp i i alle fall noe av tullet, også gjennom at det er lettere å ha tydelige tillitsvalgte enn hvis det er to ansatte veterinærer, og den ene av dem eier klinikken. Mange klinikker har vært nødt til å øke veterinærlønningene fordi de ikke klarer å rekruttere. Usikker på om dyrepleiere og assistenter følger med, men de sliter i alle fall veldig med å rekruttere dyrepleiere, siden lønna er så dårlig. Jeg vet ikke om alle de som klager over høye veterinærpriser er klar over hvor lite som går til de ansatte, og hvor høye kostnadene ved å drive klinikk er. Anonymkode: 4a42f...443 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå