AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #1 Skrevet 23. februar 2022 Jeg er usikker på hvilken studieretning jeg skal velge nå til høsten og heller mot vernepleie. Jeg lurer på om det finnes noen vernepleiere der ute som kan svare på noen spørsmål. Dersom det er noen vernepleierstudenter vil jeg gjerne høre fra dere også! Hva slags institusjon jobber på? Hvordan ser en vanlig arbeidshverdag ut for deg (hvilke oppgaver har du, er du mer selvstendig eller i team, hva slags mennesker jobber du med, arbeidstid osv.) ? Bare generelt om yrket. Både gode og mindre gode sider. Anonymkode: f2c94...d4b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #2 Skrevet 23. februar 2022 Jeg jobber i privat sektor i medleverturnus (x-antall døgn på jobb så friperiode), jobber i 2/1 tiltak. Jeg er teamkordinator, har ansvar for tverrfaglig samarbeid med ulike samarbeidspartnere, rapporter, handlingsplan, utforming av tvangsvedtak m.m. I mine tidligere jobber i kommune var det tidligere lavt faglig nivå, svært mange som ikke hadde utdanning og var assistent. Til tider ensomt og frustrerende med tanke på det faglige. Mye har heldigvis endret seg de siste årene. Hva angår lønn kan jeg ikke skryte av den hvis du tenker jobb innenfor kommune. Med 12 års ans. Kunne de i fjor lønne meg 501.000 og knappe 17.000 i tillegg fordelt på ett år. I år bikker jeg nok 600.000 med nytt lønnsoppgjør der jeg er i dag. En ulempe i kommune er også dag/aften/helg og eventuelt nattevakter. Ikke noe særlig gunstig dersom man ønsker et familieliv etterhvert. Tenker det er mange andre spennende utdanninger der ute som kan gi bedre lønn. Hadde jeg valgt om hadde jeg aldri jobbet innenfor helse og omsorg, da med bakgrunn i arbeidstider, utagerende atferd og lønnsvilkår. Anonymkode: eac36...e59 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #3 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg jobber i privat sektor i medleverturnus (x-antall døgn på jobb så friperiode), jobber i 2/1 tiltak. Jeg er teamkordinator, har ansvar for tverrfaglig samarbeid med ulike samarbeidspartnere, rapporter, handlingsplan, utforming av tvangsvedtak m.m. I mine tidligere jobber i kommune var det tidligere lavt faglig nivå, svært mange som ikke hadde utdanning og var assistent. Til tider ensomt og frustrerende med tanke på det faglige. Mye har heldigvis endret seg de siste årene. Hva angår lønn kan jeg ikke skryte av den hvis du tenker jobb innenfor kommune. Med 12 års ans. Kunne de i fjor lønne meg 501.000 og knappe 17.000 i tillegg fordelt på ett år. I år bikker jeg nok 600.000 med nytt lønnsoppgjør der jeg er i dag. En ulempe i kommune er også dag/aften/helg og eventuelt nattevakter. Ikke noe særlig gunstig dersom man ønsker et familieliv etterhvert. Tenker det er mange andre spennende utdanninger der ute som kan gi bedre lønn. Hadde jeg valgt om hadde jeg aldri jobbet innenfor helse og omsorg, da med bakgrunn i arbeidstider, utagerende atferd og lønnsvilkår. Anonymkode: eac36...e59 Men har ikke du mye fritid da når du jobber i medleverturnus? Jeg har planer om å søke en utdanning innen helse, men innlegget ditt drepte litt av motivasjonen min... Har de fleste kollegene dine en bachelor, eller har dere også helsefagarbeidere? Anonymkode: f5e14...6a6
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #4 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har mange dager fritt i mellom hver jobbperiode. Det er kjekt ja, men samtidig har jeg barn hjemme som ønsker at jeg ikke skal reise bort på jobb. Jeg jobber i 7-14 rotasjon. Mange av de jeg jobbet med i dag har bachelor, ikke nødvendigvis i den retningen de fortrinnsvis skulle hatt (mer behov for vpl/spl enn lærere med spes.ped eller barnevernspedagog). Det er vel rundt 3-4 helsefagarbeidere totalt i arbeidsstokken. Mener ikke å skremme noen bort fra en utdanning eller fremtidig ønske om jobb, men - å ta et opplyst valg om hva man går til er fornuftig. Jeg tror også det kan være stor forskjell på hvor i landet man jobber (fagmiljø, vekstmuligheter m.m). Anonymkode: eac36...e59 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Hei ts. Hva med å hospitere på en arbeidsplass som er relevant for vernepleie for å få et inntrykk av hvordan arbeidsoppgavene går ut på, eksempelvis bolig for psykisk utviklingshemming? Ta kontakt med en bolig i nærheten og hør om du kan hospitere i helger om det er mulighet for det? Tenker at det kan være lurt før du bestemmer deg for hva du ønsker å søke. Ønsker deg lykke til 🙂 Anonymkode: f6dde...669
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 Hei! Vernepleier her, har jobbet i akuttpsykiatrien i mange år på et sykehus. Vanlig todelt turnus, teamarbeid men med selvstendige vernepleiefaglige oppgaver. Tiltaksarbeid og miljøterapi. Litt medisiner, injeksjoner og slikt. Dette er noe jeg har trivdes godt med. Fikk meg så en videreutdanning og jobber dagstilling nå. Anonymkode: a48a0...dee
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei! Vernepleier her, har jobbet i akuttpsykiatrien i mange år på et sykehus. Vanlig todelt turnus, teamarbeid men med selvstendige vernepleiefaglige oppgaver. Tiltaksarbeid og miljøterapi. Litt medisiner, injeksjoner og slikt. Dette er noe jeg har trivdes godt med. Fikk meg så en videreutdanning og jobber dagstilling nå. Anonymkode: a48a0...dee Takk for svar. Hva slags videreutdanning har du ? Anonymkode: f2c94...d4b
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #8 Skrevet 23. februar 2022 Jeg hadde heller valgt å bli sykepleier. Som sykepleier har du flere forskjellige jobbmuligheter. Og det er lettete å få jobb. Tar du videreutdanning i psykisk helse kan du mer eller mindre jobbe med akkurat det samme som vernepleiere, men de kan ikke ha typiske «sykepleiejobber». Nå får jeg sikkert mye kritikk i svaret mitt, men jeg angrer overhodet ikke på mitt valg når det kommer til yrke. Anonymkode: 6f7af...fca 3
Knoot Skrevet 23. februar 2022 #9 Skrevet 23. februar 2022 Som vernepleier kan du også jobbe som avdelingsleder på sykehjem, jobbe på kontor i NAV og behandle saker. Sykepleier og vernepleier er ganske likestilt, selv om sykepleier er mer rettet mot det fysiske og litt det psykiske helsen er vernepleier mer rettet mot den psykiske helsen med litt fysisk. Både sykepleiere og vernepleiere har anatomi og legemiddelhåndtering i utdanningen, det gjør at vernepleiere kan jobbe som sykepleier i hjemmesykepleien eller på avdelingen og dele ut medisiner, sette injeksjoner etc. Slik som sykepleier kan du som vernepleier jobbe med alle mennesker, fra barn til voksne til eldre. Mulig også ta master i ettertid i forskjellige spesialiseringer. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #10 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har jobbet både i bolig for funksjonshemmede, på dagsenter for funksjonshemmede, som fagleder og inn i turnus overfor en utagerende bruker/pasient med 3:1-bemanning, innen kriminalomsorgen, som BPA, miljøterapeut på skolen, i barnehage, på sykehjem og nå i den kommunale psykisk helsetjenesten. Kan med hånda på hjertet si at jeg ALDRI har angret på valg av utdannelse som vernepleier!!! Vi blir som poteten - kan brukes til ALT. Ingen vet hva du gjør, men alle har bruk for deg 😂 Vi er jo den eneste utdannelsen som både er helse- OG sosialfaglig. Samt at vi blir autorisert helsepersonell på lik linje som sykepleiere. Go for it 💪 Anonymkode: 0e5aa...bdc 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #11 Skrevet 23. februar 2022 Kan absolutt anbefale å bli vernepleier! Jeg har jobbet flere steder, men trives veldig godt på spesialskole. Eneste minus for meg er at det ikke er turnus. Jeg trives godt med turnus Elevene har vidt forskjellige utfordringer. De går ikke i klasser etter alder, men på baser som er delt inn etter funksjonsnivå. Vi er nesten aldri med samme elev en hel dag. Det er rett og slett for å holde sykefraværet nede. Jeg jobber mest i en autismeklasse, hvor flere av elevene har 2:1 bemanning. Høyt tempo, men herlighet så givende det er. Jeg elsker jobben min! Skolen er en opplæringsarena på lik linje som alle andre skoler, men vi driver jo med helt andre ting. Det er mye fokus på selvstendighet (ADL ferdigheter) og kommunikasjon. Anonymkode: 5ba39...2e9
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #12 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for svar. Hva slags videreutdanning har du ? Anonymkode: f2c94...d4b Jeg har videreutdanning innen psykisk helse. 😊 Anonymkode: a48a0...dee
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #13 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er usikker på hvilken studieretning jeg skal velge nå til høsten og heller mot vernepleie. Jeg lurer på om det finnes noen vernepleiere der ute som kan svare på noen spørsmål. Dersom det er noen vernepleierstudenter vil jeg gjerne høre fra dere også! Hva slags institusjon jobber på? Hvordan ser en vanlig arbeidshverdag ut for deg (hvilke oppgaver har du, er du mer selvstendig eller i team, hva slags mennesker jobber du med, arbeidstid osv.) ? Bare generelt om yrket. Både gode og mindre gode sider. Anonymkode: f2c94...d4b Rus og psykiatri her, medlever. Turnusen er grei, men vilkårene ikke. Er på vei ut. Håper på en rådgiverstilling i fremtiden Medisinansvar. Primærkontakt. Faglig arbeid i avdeling. Jobben er å følge opp beboere med ulike utfordringer i det daglige. Anonymkode: ac709...cd4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå