Gå til innhold

Hvor mye trening

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har så vidt begynt å trene litt og har meldt meg inn på et treningsstudio i nærheten fordi jeg har lyst å være med på partier, og også bruke apparater. Men er usikker på hvor mye jeg bør legge opp til nå i begynnelsen for å ikke slite ut kroppen, føler hue har mer lyst å trene enn det kroppen er klar for enda. Det jeg har bestemt meg for å være med på hver uke er iallefall 1 time med tabata og 1 med spinning. Men har også ønske om å være med på flere timer i løpet av uka - men har ikke bestemt meg helt for hvilke timer det blir enda.

Hvor ofte bør jeg trene styrke og hvor mye kondisjon i løpet av ei uke nå i begynnelsen til formen (som er rimelig elendig) blir bedre? 

Anonymkode: b80dd...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt i startfasen tror jeg 3 økter i uken holder. Nå er ikke jeg ekspert, men det er viktig å trappe opp gradvis for å unngå skader!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingen jeg fikk av PT/veileder med mitt utgangspunkt - sykelig overvektig og veldig dårlig trent, selv om jeg har trent litt før - var å starte med 1-2 gruppetimer i uka og en økt med styrketrening. 

Er det noe slik på senteret ditt, så kanskje du kan få hjelp til å lage en plan basert på ditt utgangspunkt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titania skrev (5 timer siden):

'Anbefalingen jeg fikk av PT/veileder med mitt utgangspunkt - sykelig overvektig og veldig dårlig trent, selv om jeg har trent litt før - var å starte med 1-2 gruppetimer i uka og en økt med styrketrening. 

Er det noe slik på senteret ditt, så kanskje du kan få hjelp til å lage en plan basert på ditt utgangspunkt? :)

Har hatt time med pt og fått satt opp et program som jeg kan gjøre et par ganger i uka. Er rimelig overvektig med en bmi på nærmere 35 - men jeg har ikke bil blant annet for å bli tvunget til å bevege meg når jeg skal noe sted (bor i gåavstand til alt).

Regner med at jeg da begynner med de to timene jeg har bestemt meg for og så ta det styrkeprogrammet 1-2 ganger i uka. Er også nærmere 3 km til der gruppetimene er og så da blir et 5-6 km å gå hver gang jeg skal dit. Noe av problemet er jo at jeg er veldig inaktiv utenom treningen....så må prøve å gå litt småturer itillegg...så må prøve å motivere meg for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overvektig er det veeeldig viktig at du tar det med ro i starten, og øker sakte. Det som ofte skjer er at kondisjonen øker raskt uten at muskler og ledd følger med, og det er lett å bli for ivrig og kjøre på for mye i starten, noe som nesten alltid resulterer i overbelastning og skader. Å bære en overvekt er slitsomt for leddene i seg selv. Tabata har mye hopp og sprett som kan være belastende spesielt for knær. Spinning er et mye bedre valg til du har gått ned i vekt. 

Anonymkode: b9539...98a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Som overvektig er det veeeldig viktig at du tar det med ro i starten, og øker sakte. Det som ofte skjer er at kondisjonen øker raskt uten at muskler og ledd følger med, og det er lett å bli for ivrig og kjøre på for mye i starten, noe som nesten alltid resulterer i overbelastning og skader. Å bære en overvekt er slitsomt for leddene i seg selv. Tabata har mye hopp og sprett som kan være belastende spesielt for knær. Spinning er et mye bedre valg til du har gått ned i vekt. 

Det er lite hopp og sprett på den tabataen jeg er med på 🙂 Pleier å gjøre variasjoner av de øvelsene - for eksempel knebøy istedenfor spensthopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk for godt svar forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med to ganger i uka, økte til tre etter en stund. Økte så gradvis. Nå ligger jeg på 4-6 ganger i uka og har gjort det et par år. 

Anonymkode: 3e3bf...7a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...