Gå til innhold

Hvordan rense sidesluk på kjøkkenvask?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter hvert har det begynt å samle seg opp en del matrester o.l. i sidesluket. (Se bilder under.) Nå er det helt tett. Sidesluket er bare noen riller og det er eneste tilgangen jeg har til det (annet enn røret under vasken).

Noen forslag til hvordan jeg kan rense det? Det er ikke så lett å komme til med plumbo.

158974246_2022-02-2310_39_18.thumb.jpg.b5dd4bf78413e97f25f40942a6fae521.jpg315225290_2022-02-2310_39_05.thumb.jpg.fafb96346559dde38c8f18aafd74c6a8.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt tiltak. Som regel ligger det et belegg inni røret der som kan lukte fryktelig ille.

Røret som kommer opp er som regel festet med en skrue. Skru denne løs og lirk røret ut av avløpsrøret. Vask rundt vasken på begge sider. Rens røret innvendig. Skru på plass.

Skrevet

Du kaaaan jo tømme Plumbo over på en spruteflaske eller dra opp i en sprøyte om du ikke orker demontere. Gammel ketchupflaske feks? 

Anonymkode: d2123...3c2

Skrevet

Bruker å sprute inn rensemiddel hver gang jeg vasker opp og har i litt ekstra vann så det renner gjennom der ofte. Noe å tenke på fremover

Anonymkode: fd2c7...e50

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en spruteflaske og kan også få tak i en ketsjupflaske, men hva slags rensemiddel skal jeg bruke? Den typen plumbo jeg har er pulverform, så den kan ikke brukes. Jeg vet at Domestos kan i prinsippet også brukes, men da trenger jeg litt mer skyllekraft for å skylle den bort, den er ganske seig.

Hva egner seg her? Hadde jeg hatt slange til kjøkkenvasken hadde det fungert, men det har jeg ikke.

Skrevet
Kalle Kanon skrev (20 minutter siden):

Jeg har en spruteflaske og kan også få tak i en ketsjupflaske, men hva slags rensemiddel skal jeg bruke? Den typen plumbo jeg har er pulverform, så den kan ikke brukes. Jeg vet at Domestos kan i prinsippet også brukes, men da trenger jeg litt mer skyllekraft for å skylle den bort, den er ganske seig.

Hva egner seg her? Hadde jeg hatt slange til kjøkkenvasken hadde det fungert, men det har jeg ikke.

Du bruker vel ikke Plumbo i pulverform?? Aldri gjør det igjen. Det kan forsteine seg, og gjøre at du tetter sluket i stedet for å åpne det. 
Bruk mudin!

Anonymkode: 4ee5e...735

• Liker 3
Skrevet
Kalle Kanon skrev (24 minutter siden):

Du får kjøpt den beste avløpsrensen på OBS eller Clas Ohlson, og den heter Mudin. Den er flytende.

• Liker 2
Skrevet

OK, da kjører jeg Mudin.

Noen forslag om hvordan jeg praktisk sett kan få helt den inn i de små rillene her? Og hvordan jeg etterpå kan få skylt avløpet etterpå med tilstrekkelig spylekraft?

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Du får kjøpt den beste avløpsrensen på OBS eller Clas Ohlson, og den heter Mudin. Den er flytende.

Ja og bruk en trakt eller sugerør eller noe til å vinkle den inn i sifesluket

Skrevet

Plumbo har også gelé og europris har en flytende en som fungerer bra.

Anonymkode: fa6bc...169

Skrevet
Kalle Kanon skrev (1 minutt siden):

OK, da kjører jeg Mudin.

Noen forslag om hvordan jeg praktisk sett kan få helt den inn i de små rillene her? Og hvordan jeg etterpå kan få skylt avløpet etterpå med tilstrekkelig spylekraft?

Hvis du ikke har en trakt fra før, så kjøp en billig en i plast for eksempel. Da kan du rette tuten på den inn i rillene og helle ned i (forsiktig) i traktens åpning.

Jeg gjør oppmerksom på at du bør bruke hansker (gummi) til dette, da denne løsningen med å helle det sidelengs kan gi søl, og dette er SVÆRT etsende middel som man IKKE bør få på huden!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Kalle Kanon skrev (Akkurat nå):

Ser ut som Clas Ohlson har noen billige trakter. Jeg må se om de er lange nok så de når bort til kranen. Da kan jeg spyle med vann også.

Du kan jo også klippe av bunnen på en colaflaske eller noe og rette tuten inn mot rillene og kjøre på

• Liker 1
Skrevet

Flytende Plumbo var det jeg fant på butikken her da sluket i dusjen var halvtett, funket som bare det. 

Skrevet

Løsningen er jo egentlig å få matrester opp i matsøpla og ikke i oppvaskkummen... 

Skrevet
Kalle Kanon skrev (12 timer siden):

OK, da kjører jeg Mudin.

Holder det ikke å fylle opp kummen med vann, slik at det renner vann inn gjennom spileåpningen og ned?

Obs. Rengjør kummen etterpå.

Anonymkode: 0a447...f4e

• Liker 1
Skrevet
Kalle Kanon skrev (12 timer siden):

Ser ut som Clas Ohlson har noen billige trakter. Jeg må se om de er lange nok så de når bort til kranen. Da kan jeg spyle med vann også.

Eller bruk en ballongsprøyte fra apotek

softwash-ballongspr-65ml-no4-1,65313_116

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du kaaaan jo tømme Plumbo over på en spruteflaske eller dra opp i en sprøyte om du ikke orker demontere. Gammel ketchupflaske feks? 

Sprøyte: Ja.

Spruteflaske (hvis du tenker på slike som brukes til div rengjøøringsmidler): NEI (fordi da kan det bli massevis av små partikler med  ETSENDE plumbo i luften som ts da puster inn!!!)

• Liker 2
Skrevet

Hvis du har en liten hageslangebit eller en dusjslange + koblinger til kranen, kan du koble til en slik slange på kjøkkenkranen og få spylt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...