Gå til innhold

Er det lov med 6 måneders oppsigelsestid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet på samme plass i 5 år, og har nå fått tilbud om jobb en ny plass som jeg tenker å takke ja til. Men ser at i arbeidskontrakten til min nåværende jobb har jeg hele 6 måneders oppsigelsestid, er det lov?

Synes det var voldsomt lenge, ikke er det en «viktig» jobb heller som kan være krevende å finne nye folk til.

Anonymkode: 172c5...0fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er lov. Går an å prate med sjefen da og si du har fått et tilbud og ønsker kortere oppsigelsestid.

Anonymkode: 5ce5c...80e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel lov til å ønske det, men du er ikke pliktig å ta en jobb der du ikke er enig i det som står i kontrakten. 

Anonymkode: 64367...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det er lov. Går an å prate med sjefen da og si du har fått et tilbud og ønsker kortere oppsigelsestid.

Anonymkode: 5ce5c...80e

Ts her.

Takk for svar, jeg har en nåværende sjef som tar det veldig personlig når folk sier opp jobben, så håpet jeg kunne slippe litt før. I den nye jobben ønsker de at jeg begynner om et par måneder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De har vel lov til å ønske det, men du er ikke pliktig å ta en jobb der du ikke er enig i det som står i kontrakten. 

Står at det gjelder nåværende jobb

Anonymkode: 25f63...cb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Signerte kontrakten for 5 år siden da jeg bare var glad for å få en jobb ;-/

Men nå vil jeg videre og det var ikke så lett når en ny jobb må vente på meg i 6 måneder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner at man trenger tid til å finne rett erstatter. Men 6 mnd er lenge å holde fast på en ansatt som egentlig ikke vil jobbe der lenger. Det har få noe å vinne på.

Anonymkode: a02c7...209

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner at man trenger tid til å finne rett erstatter. Men 6 mnd er lenge å holde fast på en ansatt som egentlig ikke vil jobbe der lenger. Det har få noe å vinne på.

Anonymkode: a02c7...209

Ts her

Det er bare en butikkjobb, og det kommer stadig inn søknader, men det har vært mange «situasjoner» med sjefen der han slår seg helt vrang for å være vanskelig, og er litt redd for at det kommer til å skje nå også.. Tanken på å gå rundt der i 6 måneder med en dritsur sjef fordi jeg sier opp gjør meg fysisk dårlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her

Det er bare en butikkjobb, og det kommer stadig inn søknader, men det har vært mange «situasjoner» med sjefen der han slår seg helt vrang for å være vanskelig, og er litt redd for at det kommer til å skje nå også.. Tanken på å gå rundt der i 6 måneder med en dritsur sjef fordi jeg sier opp gjør meg fysisk dårlig

https://lovdata.no/lov/2005-06-17-62/§15-3

eneste måten du kan komme ut av 6 mnd på er å avtale med arbeidsgiver, kun hvis de kan vise til økonomisk tap har de grunnlag for å si nei.. 

Anonymkode: b6cd4...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ts her

Gå på dagen om du har ny jobb da.

Anonymkode: 43821...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på dagen om du har ny jobb da.

Anonymkode: 43821...7b3

Ja, så kan arbeidsgiver fremme søksmål med krav om økonomisk kompensasjon mot deg. Som du garantert blir dømt til å betale fordi du brøt kontrakten. Godt vi har sånne som deg som kan gi så gode råd 🙏🏻

Anonymkode: eecc3...702

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov ja, men blir vel mest brukt i lederstillinger og stillinger med særlig ansvar der det ofte tar tid å finne riktig erstatter. Har aldri hørt om at man har seks måneders oppsigelsestid på en helt vanlig jobb. 

Det dumme her er jo at dette er kontrakten din og du har skrevet under på det. Da kommer du nok ikke unna med mindre sjefen din er grei og lar deg slutte før. 

Forstår at når man er litt ny i arbeidslivet så skriver man kanskje under på hva som helst bare fordi man har fått en jobb. Men nå har du i hvert fall lært å lese kontrakten nøye. Håper det løser seg for deg! 

Anonymkode: 308b2...5e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

etter alder og lengde på ansettelse
  UNDER 50 ÅR 50–54 ÅR 55–59 ÅR OVER 60 ÅR
Ansatt i mindre enn 5 år 1 måned 1 måned 1 måned 1 måned
Ansatt i mer enn 5 år 2 måneder 2 måneder 2 måneder 2 måneder
Ansatt i mer enn 10 år 3 måneder 4 måneder* 5 måneder* 6 måneder*

* Ved oppsigelse fra arbeidstakers side er oppsigelsestiden aldri mer enn 3 måneder.

Kopiert fra arbeidstilsynet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

les her. Det er ikke sånn at de kan fravike loven eller tariffavtalen som de vil… 
https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/oppsigelsesfrister/

Anonymkode: 3ffe0...304

Men jeg kan ikke se at det står her at seks måneders oppsigelse ikke er lov? I dette tilfelle er det jo avtalt en lenger frist. 

«Hovedregelen etter arbeidsmiljøloven § 15-3 nr. 1 er at den gjensidige oppsigelsesfrist er 1 måned. Oppsigelsesfristen skal regnes til utløp ved slutten av en hel kalendermåned, jfr. nr. 4. Lengre oppsigelsesfrist kan avtales, og i mange yrker og bransjer er 3 måneder vanlig oppsigelsesfrist. Ledere har ikke sjelden 6 måneders oppsigelsesfrist.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Millaz skrev (1 minutt siden):
etter alder og lengde på ansettelse
  UNDER 50 ÅR 50–54 ÅR 55–59 ÅR OVER 60 ÅR
Ansatt i mindre enn 5 år 1 måned 1 måned 1 måned 1 måned
Ansatt i mer enn 5 år 2 måneder 2 måneder 2 måneder 2 måneder
Ansatt i mer enn 10 år 3 måneder 4 måneder* 5 måneder* 6 måneder*

* Ved oppsigelse fra arbeidstakers side er oppsigelsestiden aldri mer enn 3 måneder.

Kopiert fra arbeidstilsynet.

Gjelder ikke dette kun dersom man har vært ansatt i over ti år og ikke har avtalt noe annet? Slik tolker jeg loven i hvert fall?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke dette kun dersom man har vært ansatt i over ti år og ikke har avtalt noe annet? Slik tolker jeg loven i hvert fall?

Jeg trodde vanlige ansatte ikke kunne ha mer enn 3 mnd, mens ledere kan ha lenger, men helt sikker er jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Millaz skrev (2 minutter siden):

Jeg trodde vanlige ansatte ikke kunne ha mer enn 3 mnd, mens ledere kan ha lenger, men helt sikker er jeg ikke.

Jeg er heller ikke helt sikker, men sånn som jeg leser loven så er det en hovedregel som sier hvor lang oppsigelsestid man har hvis ingenting annet er avtalt. Jeg vil tro det er i tilfelle man feks ikke har kontrakt - så skal man likevel ha noen rettigheter som arbeidstaker og ikke bli sagt opp på dagen?

Hovedregelen er en måned, men blir to måneder når man har jobbet der i minst fem år. Også er det fire, fem eller seks måneder når man har jobbet i minst ti år - avhengig av hvor gammel man er. Men i sistnevnte tilfelle gjelder det bare når man blir sagt opp, for hvis arbeidsgiver selv sier opp er det uansett maksimalt tre måneder. 

Men dette gjelder vel bare hvis ingenting annet er avtalt - og det er det jo i denne saken. Jeg kan ikke se at det står noe sted i loven at kun ledere kan ha seks måneders oppsigelsestid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven trumfer avtalen.

Når du har vært ansatt i over 5 år er det to måneders oppsigelsestid.

Det er ikke egne regler for ledere, men det kan være avtalt karenstid ved skifte av jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...