Gå til innhold

Jeg har en sjef som hele tiden tror det verste om meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette begynner å bli veldig slitsomt. Sjefen er nyere på arbeidsplassen enn alle andre her, jeg har selv vært her i 1 år, men har lang erfaring fra før. Derfor vet jeg at jeg gjør jobben min godt, jeg vet også at kollegaene mine trives med meg. Jeg vet også at tidligere sjef stolte på meg og andre på arbeidsplassen her. Så dette er et ganske nytt problem. 

Jet startet da sjefen hadde vært her i en måned, da fikk jeg korona og ble sykemeldt. Den sykemeldingen ble bestridet av min nye sjef, men det gikk jo ikke igjennom. Så har det vært flere småting som har blitt ganske store. 

Om enkelte ting ikke er helt på stell på mine prosjekter så får en annen kollega beskjed om å sjekke det ut. Ingen telefoner til meg eller spørsmål til meg, men kollegaen sender beskjed til sjef om hva hun finner. Nå har jeg et godt forhold til kollegaene mine så jeg får jo beskjed ifra de. 

Så er det et par gjenstander fra felles lager som er borte. Ting jeg ikke har noe med og ikke har noe interesse av, likevel har jeg fått skylden. Sjefen spør stadig meg om hvor jeg har satt den, men jeg har ikke rørt den. Kollegaene mine har fått beskjed om å leite i mine saker, men de finner ikke noe. 

Så har sjefen gått til kollegaer å fortalt mine private ting. Sjefen har også stilt spørsmål til de om meg og at de skal ta kontakt med meg om jeg ikke svarer sjefen. Da jeg meldte ifra om korona f.eks, så fikk kollega beskjed om å ringe å sjekke om dette stemmer. Sjefen ringer i blant og spør om jeg er på jobb, ja, jeg kom for en time siden. Sjefen sjekker ut hvor jeg er ofte, helt uten grunn da jeg alltid er der jeg skal. 

Så mener sjefen at andre kollegaer skal ha baksnakket meg, men tingene som skal ha blitt sagt henger jo ikke på greip. Enten ting vi aldri har pratet om eller noe med tid som heller ikke stemmer. Ny vikar valgte å si opp etter kort tid pga hvordan hun syns jobben var. Hun var skeptisk før hun begynte her og mislikte det så hun sluttet. Da var det beskjed om at jeg hadde snakket arbeidsplassen ned så hun ville slutte. Så har vi ikke pratet noe særlig sammen da vi ikke har noen felles språk, så det henger heller ikke sammen. 

Nå søker jeg alt av andre jobber, for jeg orker ikke mer. Alt jeg foretar meg blir sjekket opp og ned, jeg og andre føler sjefen setter kollegaer opp mot hverandre. Alle opplever å ha en sjef som ikke kan jobben sin, så andre må jobbe gratis for å rette opp. Jeg opplever å få kjeft for ting som ikke er riktig. Jeg har mer enn 8 års erfaring i yrket, men aldri hatt en sjef som dette. 

Noen andre med slike erfaringer? Jeg tar meg i å lure på hvorfor jeg er plukket ut slik, til å ta det verste hele tiden. 

Anonymkode: 47a14...1a7

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjipt at du har det sånn på jobb.

Først, organiser deg i et fagforbund fortere enn svint, det er tydelig at sjefen din ser etter grunner til å si deg opp. Så..... tar du oppførselen til vedkommende høyere opp i systemet.

Anonymkode: f12c6...b4c

• Liker 4
Skrevet

Har du leder over denne lederen du kan snakke med? HR?

Anonymkode: 51a7e...392

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Først, organiser deg i et fagforbund fortere enn svint, det er tydelig at sjefen din ser etter grunner til å si deg opp. Så..... tar du oppførselen til vedkommende høyere opp i systemet.

Og da blir det selvfølgelig bedre...

Anonymkode: b540d...f18

• Liker 4
Skrevet

Her er det bare to muligheter:

1.Dersom du klarer å stå i litt vanskelige situasjoner så fortsetter du å gjøre jobben din, og driter i sjefen. For å kjøre dette alternativet så må du være trygg på deg selv og du må ikke ta med deg jobben hjem

2.Dette gidder du ikke mer, og finner deg ny jobb. 

Det er en god del ledere, kanskje spesielt mellomledere som er slik du beskriver. De er mest opptatt av å ha detaljstyring, og skjønner ikke at det viktige er om du produserer det du skal. De skjønner ikke at det viktige er om man gjør jobben man er satt til å gjøre, enn hvordan du gjør det. 

Anonymkode: 1f611...eb5

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Har prøvd, men sjefen jobbet der før og det hjelper lite. Et par av de verste tingene som lønn og timer var det man fikk hjelp med og det var alt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har du leder over denne lederen du kan snakke med? HR?

Anonymkode: 51a7e...392

Jeg har gått så høyt jeg kan og da ble det lagt skyld på tidligere sjef bare. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her er det bare to muligheter:

1.Dersom du klarer å stå i litt vanskelige situasjoner så fortsetter du å gjøre jobben din, og driter i sjefen. For å kjøre dette alternativet så må du være trygg på deg selv og du må ikke ta med deg jobben hjem

2.Dette gidder du ikke mer, og finner deg ny jobb. 

Det er en god del ledere, kanskje spesielt mellomledere som er slik du beskriver. De er mest opptatt av å ha detaljstyring, og skjønner ikke at det viktige er om du produserer det du skal. De skjønner ikke at det viktige er om man gjør jobben man er satt til å gjøre, enn hvordan du gjør det. 

Anonymkode: 1f611...eb5

Sjefen sa selv at den ikke bryr seg om hvordan de ansatte har det, bare om jobben. Så da vet man hva man har å forholde seg til. 

Når jeg fikk igjennom det jeg gjorde med HR og fagforeningen så begynte denne forfølgingen, eller hva man skal kalle det. I perioder får jeg heller ikke nødvendig informasjon av sjefen. Denne informasjonen har alt å si for jobben som skal utføres. Så enten får jeg vite ting via andre kollegaer eller så må jeg bare finne ut av det selv. 

Skrevet

Slutter jeg så sliter de andre kollegaene for de har vansker med å finne folk til denne bransjen. Da blir det ekstra på de så jeg har snakket med de og da kommer flere til å slutte. 

Skrevet

Er sjefen din 12?

Høres forferdelig ut!

• Liker 1
Skrevet

En sånn sjef skulle jeg egenhending gått inn for å knuse ganske greit, vedkommende skulle endt opp med et drittliv både privat og jobb. 

Anonymkode: 6de7e...f9e

• Liker 1
Skrevet
MapleSirup skrev (7 minutter siden):

Er sjefen din 12?

Høres forferdelig ut!

Kan jo lure noen ganger. Ikke vet sjefen noe om hvordan jobben fungerer heller. En gang ble sjefen tvunget ut til å gjøre en av våre jobber pga stort fravær. Sjefen var i sjokk for hvor tungt det var, det var litt godt å se. Men kan jo lure på om denne kun kan prate for seg og kan ting i teorien. Vi får prosjekter med en tid som ikke henger sammen I det hele tatt. Dette går jo utover både oss og kunder. 

Skrevet

Hvordan oppfatter dine kolleger denne sjefen? Er det bare du som har disse problemene?

Hvis du "gransker" situasjonen med egne øyne, er det noen grunn til at dere kommer i klinsj?

Anonymkode: 16b5d...5d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En sånn sjef skulle jeg egenhending gått inn for å knuse ganske greit, vedkommende skulle endt opp med et drittliv både privat og jobb. 

Anonymkode: 6de7e...f9e

Jeg var veldig redd vedkommende i starten. Det var slik at jeg vegret meg for å møte på jobb da sjefen var tilstedet. Jeg unngikk så mye jeg kunne for det kom så mye greier hele tiden. Så får man ikke fred etter jobb heller, for så seint som kl 22-23 på kvelden kan den finne på å ringe. Vår arbeidsdag slutter kl 15. 

Jeg sliter med kroppen, det har jeg ikke gjort før, jeg sover dårlig og spiser dårlig. På 2 mnd har jeg gått ned 5 kg uten å prøve. Det går virkelig på helsen løs nå. Jeg har vært på nippet til å sykemelde meg flere ganger, men jeg tør ikke det heller. Sjefen er ganske intens med de som sykemelder seg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan oppfatter dine kolleger denne sjefen? Er det bare du som har disse problemene?

Hvis du "gransker" situasjonen med egne øyne, er det noen grunn til at dere kommer i klinsj?

Anonymkode: 16b5d...5d4

De oppfatter en sjef som ikke kan jobben sin, som forventer at de skal jobbe gratis. Alle reagerer på at sjefen ringer etter de har lagt seg. De reagerer på dårlig planlegging og lite løsninger. Få har opplevd denne verbale måten sjefen er mot meg på. De opplever ikke en slik forfølgelse av sitt arbeid, men heller forståelse ved klager fra kunde. Så mye likt og mye ulikt for oss alle. 

Gamle sjefen hadde avtale med hver av oss for at jobben skal passe inn i et familieliv. De ser at 3 får beholde gamle avtaler og 3 andre får ikke det. Det reageres på at alle ikke får det like rettferdig. 

Vi kom godt overens første uken. Så var det lite kontakt den første måneden fordi sjefen måtte sette seg inn i alt. Ingen som så noe særlig til sjefen den første måneden. Så fikk jeg korona og da begynte det for min del. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var veldig redd vedkommende i starten. Det var slik at jeg vegret meg for å møte på jobb da sjefen var tilstedet. Jeg unngikk så mye jeg kunne for det kom så mye greier hele tiden. Så får man ikke fred etter jobb heller, for så seint som kl 22-23 på kvelden kan den finne på å ringe. Vår arbeidsdag slutter kl 15. 

Jeg sliter med kroppen, det har jeg ikke gjort før, jeg sover dårlig og spiser dårlig. På 2 mnd har jeg gått ned 5 kg uten å prøve. Det går virkelig på helsen løs nå. Jeg har vært på nippet til å sykemelde meg flere ganger, men jeg tør ikke det heller. Sjefen er ganske intens med de som sykemelder seg. 

Fortsett med å søke alt av jobber. Annet får du dessverre ikke gjort.

Prøv å tenke at sjefen faktisk er en helt ekstrem og syk person, og dette har selvsagt ikke noe med deg å gjøre.

Hele atferden oser helt merkelig skrudd type personlighet. 

Her må du bare redde deg selv, og ikke tenke på hva de andre gjør. 

• Liker 2
Skrevet

Flere oppfatter at sjefen ikke er til å stole på og at avtaler ikke holdes. Så det noen er redde for er at om jeg går så finner sjefen en annen å hakke på. 

Jeg har stått i dette i 4 måneder nå, alle ser, men de får ikke gjort stort, ikke ønsker de å blande seg heller. Så om de opplever urettferdig behandling så ringer de meg og får øst ut av seg. De vet at jeg ikke sier det til noen. 

Ved en anledning ganske nylig så opplevde jeg at sjefen ikke hørte hva som ble sagt på telefonen. Så ble det bare surr og jeg fikk kjeft flere ganger alt for tidlig på morgenen. Akkurat da begynte jeg å kjefte tilbake på lik måte som den snakket til meg. Utover den uken var sjefen brått blidere mot meg, men denne uken får jeg igjen ikke nødvendig informasjon. 

Skrevet
Fløff skrev (1 minutt siden):

Fortsett med å søke alt av jobber. Annet får du dessverre ikke gjort.

Prøv å tenke at sjefen faktisk er en helt ekstrem og syk person, og dette har selvsagt ikke noe med deg å gjøre.

Hele atferden oser helt merkelig skrudd type personlighet. 

Her må du bare redde deg selv, og ikke tenke på hva de andre gjør. 

Jeg holder på å hjelpe andre i å søke andre jobber også. Så det føles som om vi kollegaene står ganske samlet om dette problemet. Bare det at de tar telefonen og gir meg informasjon jeg burde hatt fra sjefen sier jo sitt. 

Noe av tingene vi reagerer på er f.eks, vi har alltid gjort ting på en bestemt måte. Så er det fravær og jeg tar andre sine prosjekter å fortsetter å gjøre ting på deres måte. Så ringer sjefen å lurer på hvorfor i H jeg gjør det slik. Jeg forklarer at det er pga ditt og datt at man må gjøre det slik. Det året jeg har vært her så har det blitt gjort slik hele veien. Da får kollegaen min kjeft og et møte med sjefen når hun er tilbake på jobb. Så  da var vi to som fikk det fordi sjefen mener at nå skal alt gjøres på sjefens måte. 

Det er rimelig vanskelig når man har lært seg en måte å gjøre det på også skal alt gjøres på en annen måte senere. Men beskjed om det får man ikke før man har gjort "feilen." Slike blemmer har jeg hatt mange av. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg holder på å hjelpe andre i å søke andre jobber også. Så det føles som om vi kollegaene står ganske samlet om dette problemet. Bare det at de tar telefonen og gir meg informasjon jeg burde hatt fra sjefen sier jo sitt. 

Noe av tingene vi reagerer på er f.eks, vi har alltid gjort ting på en bestemt måte. Så er det fravær og jeg tar andre sine prosjekter å fortsetter å gjøre ting på deres måte. Så ringer sjefen å lurer på hvorfor i H jeg gjør det slik. Jeg forklarer at det er pga ditt og datt at man må gjøre det slik. Det året jeg har vært her så har det blitt gjort slik hele veien. Da får kollegaen min kjeft og et møte med sjefen når hun er tilbake på jobb. Så  da var vi to som fikk det fordi sjefen mener at nå skal alt gjøres på sjefens måte. 

Det er rimelig vanskelig når man har lært seg en måte å gjøre det på også skal alt gjøres på en annen måte senere. Men beskjed om det får man ikke før man har gjort "feilen." Slike blemmer har jeg hatt mange av. 

Men om dere er flere kollegaer som søker jobber annensteds og reagerer: har dere vurdert et felles møte med fagforening? 

Det kan jo tenkes at dersom dere er flere så blir arbeidsgiver interessert i å omplassere sjefen høflig. 

Men uansett angående sjefen:

Be om skriftlig redegjørelse for hvordan h*n ønsker oppgavene gjennomført. Så har dere alle en rutine å forholde dere til. 

Skriv en notatbok med alle utsagn du tenker går over streken med dato. 

«14.3 kl 15: «hvorfor i helvete har du gjort dette» / «Stine bes om å ringe for å sjekke» osv. 

Endret av Fløff
  • Liker 2
Skrevet
Fløff skrev (Akkurat nå):

Men om dere er flere kollegaer som søker jobber annensteds og reagerer: har dere vurdert et felles møte med fagforening? 

Det kan jo tenkes at dersom dere er flere så blir arbeidsgiver interessert i å omplassere sjefen høflig. 

De har gitt opp. Flere har vært her lenge og erfart lignende sjef tidligere. Ingen hjelp å få den gangen så nå orker de ikke. Flere har også problemer med språk og gjør det de får beskjed om uten å stille spørsmål. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...