Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flyttet tilbake til hjembyen. Kjenner mange høyrefolk her. De driver båtforeninga helt supert. Flotte folk å ha på foreldremøter. 

Men litt større ting, det klarer de ikke. Solgte ut kommunens store naturressurs. For et engangsbeløp som er brukt opp. Etter det har kommunen mer eller mindre vært underlagt forvaltning, fordi ingenting går rundt. Nå kommer det mange tilflyttere, kommunen har blitt populær. Behovet for barnehager og skoler øker. Og Høyrefolka selger ut verdifulle tomter til utbyggere som sier de skal bidra i lokalmiljøet, men når tomta er solgt, er jo alt bare tomme løfter.

Er så skuffa over disse fornuftige folka som snakket om markedsøkonomi og lønnsomhet og god økonomisk planlegging hele vår oppvekst og ungdomstid. Og så har de rævkjørt denne naturperlen. Når mange av oss flytter hjem har de solgt ut de beste kysttomtene til hyttebygging, de følger ikke opp at utbyggere følger reglene i strandsonen, de solgte den ene store inntekten kommunen hadde. 

De kan styre båtforeninga, men ikke noe større. Jeg bytter parti. 

Anonymkode: 4552b...6c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke du stille opp da som vet bedre?

• Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (2 minutter siden):

Kan ikke du stille opp da som vet bedre?

Joda. Absolutt. Jeg kjøper tilbake e-verket i morgen. Og lar dem overta båtforeninga og fau. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Joda. Absolutt. Jeg kjøper tilbake e-verket i morgen. Og lar dem overta båtforeninga og fau. 

Flott! Da løser det seg jo :)

• Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (1 minutt siden):

Flott! Da løser det seg jo :)

Jeg vet! Det er helt nydelig. 

Tenk at jeg gikk på den lettvinte retorikken så lenge🙈😅

Skrevet

Noen som har erfaring med å gjennomføre generasjonsskifte i lokalpolitikken? 

Kommunestyret er preget av gubbevelde, de baksnakker hverandre til lokalavisa og kommunestyremøtene ligner en barnehage. 

Høyre har fornuftige representanter (atferd, ikke nødvendigvis langsiktig økonomisk sans..), men de begynner å bli gamle, og lei av å sitte barnevakt. Vi trenger å få inn unge folk inn i alle partiene. 

Erfaringer mottas med takk😊

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om jeg kan hjelpe med erfaringer, men skjønner at hjemflytterne blir forbanna. 

Hvordan ser demografien ut, mange pensjonister og plutselig mange unge som flytter til? 
God tilstrøming av turister om sommeren?

Skrevet

Er ikke dette hele kjernen i samfunnsproblemene da?

Altså at når man forvalter delvis egne forpliktelser og verdier og får en merkbar andel av konsekvensene (båtforeningen) styres ting rasjonelt, edruelig og effektivt, mens når man forvalter andres penger og ikke får en merkbar andel av konsekvensene (kommunestyret) faller all rasjonalitet, edruelighet og effektivitet helt bort.

Det er neppe særegent for høyre-folk. Det handler om avstanden til konsekvensene.

Skrevet
MildeMarie skrev (19 minutter siden):

Vet ikke om jeg kan hjelpe med erfaringer, men skjønner at hjemflytterne blir forbanna. 

Hvordan ser demografien ut, mange pensjonister og plutselig mange unge som flytter til? 
God tilstrøming av turister om sommeren?

Har vært mange pensjonister før, men nå er vi godt med barnefamilier, og flere av dem som vokser opp velger å bli eller kommer tilbake etter studier. Har alltid vært god andel høyt utdanna som har bodd her pga arbeidsmuligheter i større kommuner rundt. 

Turister om sommeren ja. Hyttekommune. Det satses på turistnæringen. 

Skrevet
A-hunter skrev (13 minutter siden):

Er ikke dette hele kjernen i samfunnsproblemene da?

Altså at når man forvalter delvis egne forpliktelser og verdier og får en merkbar andel av konsekvensene (båtforeningen) styres ting rasjonelt, edruelig og effektivt, mens når man forvalter andres penger og ikke får en merkbar andel av konsekvensene (kommunestyret) faller all rasjonalitet, edruelighet og effektivitet helt bort.

Det er neppe særegent for høyre-folk. Det handler om avstanden til konsekvensene.

Takk for innspill. Er stor fan av atferdsanalyse, og finner litt trøst i det. Jeg har tenkt at avstand til konsekvensene påvirker kompleksiteten til beslutningene. Mindre komplekse valg gjør det lettere å se for seg utfallet. 

Kanskje jeg ser for meg risikovurderingen av å selge ut en lønnsom naturressurs som en enkel greie. Folk med økonomiutdannelse solgte en stabil inntektskilde for å investere i prosjekter med stor usikkerhet. Man skulle liksom tro at folk med greit utdanningsnivå kunne ta en Ros-analyse og finne ut at hvis dette går bra, blir det veldig bra, men hvis det går galt blir det katastrofe, så risikoen er relativt stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...