AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #81 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Legitimasjon. Har selv opplevd situasjoner her hjemme i Norge hvor pass har vært eneste gyldige legitimasjon. Anonymkode: ebc25...e78 Da må de som har bedt deg om id ikke hatt snøring. Bankkort med bilde, samt førerkort er selvfølgelig også godtkjent som legitimasjon. Anonymkode: 0d403...83c 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #82 Skrevet 24. februar 2022 Er det bare jeg som synes det er dumt at passkontorene har blitt så sentralisert? For fire år siden kunne jeg stikke innom mitt nærmeste lensmannskontor for å fikse pass. Så ble det nedlagt, da kunne jeg reise til nabobyen. Det er også nedlagt, nå er det kun ett sentralisert passkontor som betjener rundt 500.000 innbyggere. Jeg trenger ikke pass nå, men første ledige time var i august. Et halvt år til! Det er selvfølgelig lurt å planlegge, men det er ikke greit at det er et halvt års ventetid på passtime. Veldig, veldig ugreit. Man kan også miste eller bli frastjålet passet sitt, det kan brenne opp. Å vente 6 mnd på nytt pass er samfunnsmessig ugreit. Anonymkode: d5459...041 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #83 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 8.04): Hvorfor er det egentlig så stort trykk på passkontorene nå? Anonymkode: dd0a0...9c2 Jeg har bestilt for å kunne være sikret å kunne rømme landet ved eventuelt krig med Norge. Vi voksne har, men ikke barna. Har kikket i flere uker nå, plutselig dukket det opp ledige timer fra 28 feb til 4 mars (i telemark). De kom i dag. Anonymkode: 67414...58a 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #84 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da må de som har bedt deg om id ikke hatt snøring. Bankkort med bilde, samt førerkort er selvfølgelig også godtkjent som legitimasjon. Anonymkode: 0d403...83c Det er kun pass (og nå ID-kort) som er offentlig godkjent legitimajon i Norge. Men butikker etc godtar bankkort med bilde (som blir mer og mer sjeldent) og førerkort for å være grei. Men butikker har rett til å kreve kun pass og ID-Kort som legitimasjon. Anonymkode: c0f19...a80 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #85 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Da må de som har bedt deg om id ikke hatt snøring. Bankkort med bilde, samt førerkort er selvfølgelig også godtkjent som legitimasjon. Anonymkode: 0d403...83c I banken må man bruke pass. Eneste gyldige ved lån. Anonymkode: 67414...58a 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #86 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er kun pass (og nå ID-kort) som er offentlig godkjent legitimajon i Norge. Men butikker etc godtar bankkort med bilde (som blir mer og mer sjeldent) og førerkort for å være grei. Men butikker har rett til å kreve kun pass og ID-Kort som legitimasjon. Anonymkode: c0f19...a80 Her er fra DNB Sitat Hva er gyldig legitimasjon? Med gyldig legitimasjon menes: Norsk eller utenlandsk pass. Norsk utlendingspass Norsk reisebevis for flykninger Norsk nasjonalt ID-kort Norsk førerkort utstedt etter 01.01.98. Norsk bankkort med bilde, fra en annen bank. Anonymkode: 0d403...83c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #87 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): I banken må man bruke pass. Eneste gyldige ved lån. Anonymkode: 67414...58a Sitat Hva er gyldig legitimasjon? Med gyldig legitimasjon menes: Norsk eller utenlandsk pass. Norsk utlendingspass Norsk reisebevis for flykninger Norsk nasjonalt ID-kort Norsk førerkort utstedt etter 01.01.98. Norsk bankkort med bilde, fra en annen bank. Anonymkode: 0d403...83c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #88 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 8.18): Sånne saker som det her fascinerer meg. Det er litt som å prøve bunadskoene 18.00 dagen før 17. mai og bli overrasket over et skoene har blitt for små, liksom, og så bare "butikken er stengt hva gjør jeg!!!" Vel, kanskje noen har noen du kan låne. Men aller mest er den beste hjelpen at du neste år må prøve bunaden en UKE før 17. mai. Det samme her. Kanskje legges det ut noen avlyste timer. Kanskje kan dere bruke nødpass (som nødløsning). Kanskje får dere ikke reist, og da er hjelpen: neste år må dere tenke på dette før februar. Februar er ikke tidlig ute. Hva skal man gjøre liksom. Jeg har ingen passtime dere kan få liksom. Anonymkode: ec31b...2bc Jeg lurer oppriktig på hvilken dato du tror det er i dag? Å forvente at det er ledige timer for å fornye passet sitt 4-5 måneder før avreise er selvsagt tilstrekkelig. At politiet plutselig kniper inn på timene er noe de får stå til rette for. (Her jeg bor er det kun timer mellom 8-13.45, når alle mine barn er på skolen! Sykt at jeg må ta de ut av skolen for å ordne pass, som de er avhengig av for å få bank-id.) Anonymkode: 4f257...cf6 9
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #89 Skrevet 24. februar 2022 22 minutter siden, AnonymBruker said: Det er kun pass (og nå ID-kort) som er offentlig godkjent legitimajon i Norge. Men butikker etc godtar bankkort med bilde (som blir mer og mer sjeldent) og førerkort for å være grei. Men butikker har rett til å kreve kun pass og ID-Kort som legitimasjon. Anonymkode: c0f19...a80 Jeg ser denne påstanden med jevne mellomrom, men jeg har enda til gode å se en kilde. Både førerkort og bankkort er selvsagt gyldig legitimasjon. Anonymkode: 9bbf1...d93 3
Hollie Skrevet 24. februar 2022 #90 Skrevet 24. februar 2022 Mitt pass går ut i juni 2023, når bør jeg begynne å tenke på å bestille pass time?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #91 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Her er fra DNB Anonymkode: 0d403...83c DNB er ikke et offentlig etat. Og DNB vil måtte, sammen med alle andre banker etc, måtte fjerne at de godtar bankkort og førerkort som legitimasjon. Anonymkode: c0f19...a80 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #92 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ser denne påstanden med jevne mellomrom, men jeg har enda til gode å se en kilde. Både førerkort og bankkort er selvsagt gyldig legitimasjon. Anonymkode: 9bbf1...d93 Hverken førerkort eller bankkort er offentlig godkjent legitimasjon. Butikker etc godtar de med tvil for å være greie. Anonymkode: c0f19...a80 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #93 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hverken førerkort eller bankkort er offentlig godkjent legitimasjon. Butikker etc godtar de med tvil for å være greie. Anonymkode: c0f19...a80 Forstår du bare kverulerer, men likevel. Mener du Politiet også bare godtar fks førerkort som ID for å utstedte pass, kun for å være greie? 😏 Anonymkode: 0d403...83c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #94 Skrevet 24. februar 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hverken førerkort eller bankkort er offentlig godkjent legitimasjon. Butikker etc godtar de med tvil for å være greie. Anonymkode: c0f19...a80 At du gjentar den samme påstanden gjør det ikke mer sant. Vis meg en kilde på det du hevder, eller slutt å spre feilinformasjon. Anonymkode: 9bbf1...d93 1
Gjest Albbas Skrevet 24. februar 2022 #95 Skrevet 24. februar 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Det legges bare ut noen få timer om gangen, jeg har sett flere ganger etter time på passkontoret i Haugesund og det har vært null ledig. Plutselig i dag var det ledig mange timer i mars. Anonymkode: 443db...173 Ja her også, og da er det jo umulig å være ett år - eller et halvt år - i forkant. 😂 Jeg fant ledig time i Eigersund på mandag og tirsdag (ingenting resten av året), men med jobb er det jo litt vanskelig å hive ungene i bilen og ta en dagstur til Eigersund på en vanlig mandag. 😂 Skal ikke til utlandet så null stress for oss, men det blir jo helt tåpelig å kritisere folk for å ikke ha ordnet dette 6 mnd i forkant når det faktisk er periodevis umulig.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #96 Skrevet 24. februar 2022 11 minutter siden, AnonymBruker said: Hverken førerkort eller bankkort er offentlig godkjent legitimasjon. Butikker etc godtar de med tvil for å være greie. Anonymkode: c0f19...a80 https://www.finanstilsynet.no/nyhetsarkiv/nyheter/2019/feil-informasjon-i-media-om-krav-til-gyldig-legitimasjon/ https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-20192/pass-er-ikke-eneste-gyldige-id-dokument-etter-hvitvaskingsregelverket/ https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/gyldig-legitimasjon/ Anonymkode: 9bbf1...d93
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #97 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det burde vært mye høyere kapasitet på passkontorene. Dette er en såpass viktig tjeneste at man ikke skulle trenge å vente i månedsvis. Det kan også skje at pass blir skadet, da er det lenge å vente i flere måneder på nytt. Anonymkode: dc381...3e6 Eller så tar man bare ansvaret selv og bestiller time i god tid. Ja ting kan skje,men grunnen til lang ventetid frem mot ferier er fordi folk ikke tar ansvar Anonymkode: 6d1d6...f12 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #98 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): ar time 21 mars rekker frem før 6 april tro? Anonymkode: 418cc...fd1 Tar som regel tre uker, så kanskje du nå lærer og ikke utsette til siste liten Anonymkode: 6d1d6...f12 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #99 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Eller så tar man bare ansvaret selv og bestiller time i god tid. Ja ting kan skje,men grunnen til lang ventetid frem mot ferier er fordi folk ikke tar ansvar Anonymkode: 6d1d6...f12 Grunnen er selvfølgelig også at tilbudet er nedskalert voldsomt de siste årene. Ja, det er lurt å planlegge passbestilling, men det er uansvarlig at ett passkontor skal betjene hundretusenvis av borgere. Veldig ugreit all den tid man både kan miste og bli frastjålet pass også. Anonymkode: d5459...041 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #100 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tar som regel tre uker, så kanskje du nå lærer og ikke utsette til siste liten Anonymkode: 6d1d6...f12 Gosj, fikk grøsninger av den ekle besserwisser-tonen din her. Anonymkode: d5459...041 2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå