Gå til innhold

Ingen ledige timer til pass-bestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det burde vært mye høyere kapasitet på passkontorene. Dette er en såpass viktig tjeneste at man ikke skulle trenge å vente i månedsvis. Det kan også skje at pass blir skadet, da er det lenge å vente i flere måneder på nytt. 

Anonymkode: dc381...3e6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Problemet var barn som ikke hadde gyldig pass til utenlandstur, ikke oss voksne som trenger å legitimere oss. For våre pass er gyldige i flere år enda. Jeg er temmelig sikker på at det er mange barn i dette landet som ikke har pass.

Anonymkode: 709a0...d14

Og det er ene og alene foreldres skyld. De følger ikke med i timen, og er ute i siste liten med pass til barna sine. Alle visste allerede i november, at det kom til å bli fult på passkontorene når ting åpnet igjen.

Sånn her pleier det å være nesten hver sommerferie når folk skal ut å reise. Folk har ikke pass, og må ha nødpass. Og nå har vi hatt to år med pandemi. Say no more. 

Problemstillingen er like gjeldende for voksne og barn, hvis du klarer å lese overskriften. Så at du prøver å vri om problemstillingen for å forsvare deg selv er ikke en god egenskap. Det kunne likeså godt ha handlet om en voksen mann. 

Anonymkode: 38d43...573

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Spiller du dum? Det er snakk om voksne mennesker som ikke en gang klarer å skaffe pass til barna sine før passet har gått ut. Og mennesker generelt. 

De klarer jo det! Hun skal reise i juli og nå er det februar. Hun har skaffet seg en time i en annen by, og skal følge med på om hun kanskje ka få time i egen by. Og det får hun helt sikkert, om hun bare er innom og kikker noen ganger i døgnet i en uke eller to.

Hun vil fint klare å skaffe dem pass før de trenger det 🙂

Jeg skjønner godt at hun ikke har dratt med seg ungene på passkontoret under koronapandemien, når de uansett ikke har trengt det. Nå trenger de, og da tar hun affære.

Jeg har selv alt på stell, og både mannen og jeg skaffet nye pass før jul, selv om de ikke gikk ut før i sommer. Men jeg synes ikke folk som har ting bittelitt mindre på stell, men fint klarer å fikse ting likevel, er dårlige mennesker.

Noen mennesker er petimetere, slik som oss(?). Andre er litt mer laidback. Andre igjen er meget slappe. De fleste overlever uansett, selv om spesielt den siste gruppa kan være irriterende for oss petimetere 😛

Anonymkode: 0ae18...75d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Legitimasjon. Har selv opplevd situasjoner her hjemme i Norge hvor pass har vært eneste gyldige legitimasjon.

Anonymkode: ebc25...e78

Hva slags situasjon? Jeg er snart femti, og har aldri måttet legitimere meg med pass i Norge.

Anonymkode: 91934...265

• Liker 4
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva slags situasjon? Jeg er snart femti, og har aldri måttet legitimere meg med pass i Norge.

Opplevde det senest rett før jul da jeg skulle ta et oppdrag for et vikarbyrå. Kommunen som leide meg inn gjennom vikarbyrået krevde at jeg legitimerte meg med gyldig norsk pass før tiltredelse.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg byttet telefon, og Bank-ID virket plutselig ikke. Min gamle bank kunne ikke hjelpe meg, og den nye banken kunne ikke gjøre noe uten gyldig legitimasjon. Passet mitt var gått ut, så nå har jeg vært uten bank-ID i en måned, da første ledige time til nytt pass er i neste uke - 10 mil unna. Så det er greit å ha gyldig pass, selv om du ikke trenger det for å legitimere deg i det daglige. Så TS må søke opp første ledige time på andre passkontor lenger unna der de bor. Det er eneste måte å slippe å vente en evighet. 

Anonymkode: dd586...eb9

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Opplevde det senest rett før jul da jeg skulle ta et oppdrag for et vikarbyrå. Kommunen som leide meg inn gjennom vikarbyrået krevde at jeg legitimerte meg med gyldig norsk pass før tiltredelse.

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg byttet telefon, og Bank-ID virket plutselig ikke. Min gamle bank kunne ikke hjelpe meg, og den nye banken kunne ikke gjøre noe uten gyldig legitimasjon. Passet mitt var gått ut, så nå har jeg vært uten bank-ID i en måned, da første ledige time til nytt pass er i neste uke - 10 mil unna. Så det er greit å ha gyldig pass, selv om du ikke trenger det for å legitimere deg i det daglige. Så TS må søke opp første ledige time på andre passkontor lenger unna der de bor. Det er eneste måte å slippe å vente en evighet. 

Anonymkode: dd586...eb9

Jeg er helt enig i at det er lurt å kunne legitimere seg med pass, men det er altså ikke et krav å skulle ha et pass for å legitimere seg: 

Sitat

Pass er et dokument som brukes for reise. Det er ingen plikt for norske borgere i Norge å kjøpe pass om man ikke har tenkt å reise der pass er nødvendig. Et norsk pass er likevel det beste dokumentet man kan ha når man trenger å identifisere seg.

- Det er ingen pålegg i Norge om at norske borgere må ha pass. Dette gjelder både i henhold til hvitvaskingsreglene, og i forhold til bankenes behov med tanke på BankID, sier fagdirektør teknologi i Datatilsynet, Atle Årnes.

https://www.datatilsynet.no/aktuelt/aktuelle-nyheter-20192/pass-er-ikke-eneste-gyldige-id-dokument-etter-hvitvaskingsregelverket/

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

At du bruker energien din på å bli irritert over en så liten ting som dette, sier mer om deg enn meg 😉 Jeg er ikke et bastant menneske, men har sett og lært viktigheten av det å ha oversikt - istedenfor å ta ting som det kommer. 

Å ha gyldig informasjon, dokumentasjon, legitimasjon etc bør være en selvfølge i dag. Det kan oppstå uforutsatte ting, og pass brukes for eksempel ikke bare til reiser - men også som legitimasjon. 

Jeg er ikke en feilfri person, men JA jeg har oversikt over det jeg må ha oversikt over. Det tar meg typ 1-2 min å blotte inn påminnelser og aktiviteter i kalenderen. 

Dette handler ikke om man er feilfri eller ei. Men at svært mange lever i den tiden, der man «tar ting som det kommer» - og at «det ordner seg uansett». En sånn holdning fungerer ikke i samfunnet i dag, og kommer aldri til å fungere i fremtiden. 

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva det sier om meg? 

Anonymkode: 9a995...034

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det burde vært mye høyere kapasitet på passkontorene. Dette er en såpass viktig tjeneste at man ikke skulle trenge å vente i månedsvis. Det kan også skje at pass blir skadet, da er det lenge å vente i flere måneder på nytt. 

Det er ikke et problem med kapasitet i utgangspunktet, men blir det når alle skal ha det samtidig. Med tanke på de ansatte kan det ikke være sånn at kjempe mange har jobb mellom jul og sommer, og ingen mellom sommer og jul. Da får folk heller være litt tidlig ute.

Anonymkode: ba8fb...a06

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke et problem med kapasitet i utgangspunktet, men blir det når alle skal ha det samtidig. Med tanke på de ansatte kan det ikke være sånn at kjempe mange har jobb mellom jul og sommer, og ingen mellom sommer og jul. Da får folk heller være litt tidlig ute.

Jeg bestiller alltid time på vinteren, men det er som regel uansett lang kø. Det blir jo noen ledige timer innimellom, burde kanskje heller gått an å sette seg på venteliste på disse så man slapp oppdatere websiden hele tiden på leting. 

Skrevet

når kommer det i posten nå?

Anonymkode: 418cc...fd1

Skrevet

ar time 21 mars rekker frem før 6 april tro?

Anonymkode: 418cc...fd1

Skrevet

Det er jo er strukturelt problem når folk må bestille nytt pass månedsvis før de egentlig trenger, bare for å sikre seg.

Om alle tenker sånn forverres køa ved at mange bytter pass oftere enn egentlig nødvendig. 

Folk er ikke håpløse idioter fordi de tror at fire måneder er god tid til å få en passtime... 

Her bør heller rett instans gjøre endringer slik at denne helt nødvendige tjenesten kan leveres som den skal. 

Og nei, jeg skriver ikke dette fordi jeg føler meg truffet. Vi hadde passtime til dattera vår lille julaften.

Anonymkode: 283cf...ec5

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man bør ha gyldig pass liggende uansett om man skal reise eller ikke, og det er ikke verre enn å legge inn varsel i kalender et halvt år før passet går ut. 

Jeg er enig i at man bør ha gyldig pass, og at man bør kunne legge inn ett varsel ett halvt år før.

Men her er det snakk om at TS begynner å etterspørr tips og råd FEM måneder før avreise, og likevel blir hun halshugd for å ikke være ute i god nok tid.

Om jeg hadde varsel på fornyelse ett halvt år i forveien, og ikke fikk fikset det øyeblikkelig, så ville jeg ventet noen uker å fortsatt prøve før før jeg hadde spurt om tips, og vips hadde jeg også vært horribelt dårlig planlegge, for da hadde det vært bare fem måneder igjen.....

Anonymkode: 2e6d4...295

• Liker 9
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette gjentar seg jo hvert år. Og når ferien kommer dukker saker som dette opp i mediene: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8yG91/ferien-gikk-floeyten-i-noedpasskoeen-paa-gardermoen

Anonymkode: be883...ba5

Jeg synes det ganske urettferdig å sammenligne noen som ikke sjekker passet før avreise, og de som prøver få time nesten ett halvt år før avreise.....

Anonymkode: 2e6d4...295

• Liker 7
Skrevet

Å bestille pass i februar når man skal reise i juli er ikke akkurat å være "ute i siste liten", slik folk påstår her.

Jeg bor i en middels stor by på Østlandet, fikk bestilt time for pass i mai i dag. Var mange ledige timer i mai.

Anonymkode: 639db...aec

• Liker 7
Skrevet
lurker skrev (13 timer siden):

Fordi folk ikke har giddet eller har glemt å fornye under pandemien. Nå skal de ut og reise igjen, og da trenger de nytt pass.

Om du prøver å fornye passet ditt 4 mnd før utløpstid så mener jeg at du er ute i god tid. Synes ikke det er akseptabelt av myndighetene 

Anonymkode: dc18e...31e

• Liker 5
Skrevet (endret)

Blir for dumt å kritisere noen som er ute fire måneder i forkant! 

Av nysgjerrighet måtte jeg sjekke ledige timer her jeg bor (og i tre nabokommuner). Null, niks, nada ledig i 2022 og 2023. Betyr det at jeg er for sent ute for å fornye passet som går ut i 2025?? 😱 For et surrehue jeg er!? 

Eller så betyr det at ledige timer bare legges ut et par ganger i uka. Går nok fint for både TS og meg. ;) Nytter ikke å skryte av å ha påminnelse ett år i forkant når det ikke er mulig å bestille time ett år i forkant. Eller et halvt år. 🤷‍♀️

4 mnd skal selvfølgelig være tilstrekkelig, og noe annet ville være et dypt demokratisk problem. 

Endret av Albbas
Skrevet
Albbas skrev (56 minutter siden):

Blir for dumt å kritisere noen som er ute fire måneder i forkant! 

Av nysgjerrighet måtte jeg sjekke ledige timer her jeg bor (og i tre nabokommuner). Null, niks, nada ledig i 2022 og 2023. Betyr det at jeg er for sent ute for å fornye passet som går ut i 2025?? 😱 For et surrehue jeg er!? 

Eller så betyr det at ledige timer bare legges ut et par ganger i uka. Går nok fint for både TS og meg. ;) Nytter ikke å skryte av å ha påminnelse ett år i forkant når det ikke er mulig å bestille time ett år i forkant. Eller et halvt år. 🤷‍♀️

4 mnd skal selvfølgelig være tilstrekkelig, og noe annet ville være et dypt demokratisk problem. 

Det legges bare ut noen få timer om gangen, jeg har sett flere ganger etter time på passkontoret i Haugesund og det har vært null ledig. Plutselig i dag var det ledig mange timer i mars. 

Anonymkode: 443db...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...