Gå til innhold

Hvorfor mosaikkfliser på dokassa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mosaikkfliser, altså små fliser, som gjerne blir brukt på gulvet i dusjen for å få til riktig fall mot sluket, bruker også en del på dokassa - hvorfor?? Ser så utrolig teit ut når man "pynter" ved doen på den måten. Hvorfor vil man lage doen til et blikkfang på badet? Ser jo ut som en jævla trone. 🤣

Anonymkode: a67c4...da7

Skrevet

En legger ikke mosaikkfliser i dusjen på grunn av fallet . Fallet i dusjen kan en få uansett størrelsen på flisene. Om folk velger samme fliser ved toalettet er jo en smakssak. 

Anonymkode: 0d5ef...406

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 6.45):

En legger ikke mosaikkfliser i dusjen på grunn av fallet . Fallet i dusjen kan en få uansett størrelsen på flisene. Om folk velger samme fliser ved toalettet er jo en smakssak. 

Jeg jobber med fliser og designer bad,  så jeg vet hva jeg snakker om. Så på en del eldre bad/rom må man ha små fliser pga fallet jo. Gjør man hele gulvet på nytt eller har nytt bygg slipper man selvsagt å forholde seg til mosaikk i dusjen.

Ja, det er en smakssak som mye annet, men det er jo rart å gjøre doen til et fokuspunkt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber med fliser og designer bad,  så jeg vet hva jeg snakker om. Så på en del eldre bad/rom må man ha små fliser pga fallet jo. Gjør man hele gulvet på nytt eller har nytt bygg slipper man selvsagt å forholde seg til mosaikk i dusjen.

Ja, det er en smakssak som mye annet, men det er jo rart å gjøre doen til et fokuspunkt. 

Ting en flislegger aldri har sagt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke TS, men:

Sitat

Store fliser er trend, men i dusjsonen er mosaikk ofte et nødvendig valg for å sikre godt nok fall mot sluk.

- Med et tradisjonelt sluk på gulvet må man sikre fall fra alle fire kanter, men ved å sette sluket på veggen slipper man dette, og kan derfor tillate seg mye større fliser også inne i dusjen, sier Wenche Sydhagen hos Geberit.

https://www.ifi.no/na-kan-du-endelig-ha-store-fliser-i-dusjen

Sitat

Fallreglene for våtromsgulv finnes i TEK 17. I veiledningen til TEK 17, § 13-15 er det satt opp tre preaksepterte ytelser – altså tre mulige måter å oppfylle funksjonskravene på. Lund påpeker at alternativ 2 ofte vil være det beste hvis man ønsker storformatsfliser:

- Her har man en nedsenket dusjnisje. Med en slik løsning holder det å bygge et nokså svakt fall i baderomssonen utenom dusjen, som altså ofte vil la seg gjøre med store fliser. I dusjen legger man så småfliser i samme serie for å få til rett fall i denne sonen. De aller fleste storformatsfliser kommer i serie med mindre formater som nettopp er ment for dusjsonen, sier Lund.

https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/bad2/store-fliser-pa-badegulvet-pass-pa/

Anonymkode: de890...103

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er du helt fjern? Jeg jobber med dette og med maaange flisleggere, jeg vet hva jeg snakker om.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er du helt fjern? Jeg jobber med dette og med maaange flisleggere, jeg vet hva jeg snakker om.

😂😂😂😂😂 

Skrevet (endret)

Enig med deg TS, hvorfor lager folk noe ekstra ut av toalettet?

Enda verre er det med den vertikale stripa med mosaikkfliser i dusjsonen. Folk med denne stilen har samme mosaikkfliser på dokassa og stripen i dusjen. Så kult og edgy vettu. 😅

image.thumb.png.0dfc7d27bd2c18d1ad287189e1df7c0a.png

Man trenger bare fall én vei i disse dager;

https://www.megaflis.no/fliser-stein--tilbehor/fliser/utendors/nature-bone-mosaic-30x30?gclid=CjwKCAiA9tyQBhAIEiwA6tdCrDHOeWcvfhwV-jHLoWRCwXMU93kk5CqpX4Def6PWFegm_1OIlNE_XRoC-7MQAvD_BwE

Endret av loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tull!!

Anonymkode: 55437...34c

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Da vet du vel også ( burde vite ) hvorfor folk fliselegger toalettet og evt. sisterne, som du så profesjonelt kaller kassa 🙇‍♀️🤷‍♀️

• Liker 2
Skrevet
On 2/23/2022 at 6:45 AM, AnonymBruker said:

Nei det er ikke alltid, på veldig små bad så går det ikke med store fliser

- Hilsen flislegger-

Anonymkode: 0acda...9e8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tull!!

Nei 😘

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.2.2022 den 6.45):

AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 16.23):

AnonymBruker skrev (På 24.2.2022 den 19.57):

😂😂😂😂😂 

AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 1.37):

Tull!!

Så påståelige dere er da. Jeg rehabiliterer det lille badet mitt nå, og fikk beskjed om det samme - jeg kunne ha så store fliser jeg bare ville på gulvet, men i dussjonen måtte jeg ha mindre fliser pga fall (maks 20x20). Tenker det er fornuftig å høre på fagfolkene i denne tråden

Anonymkode: 0c763...b53

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.2.2022 den 1.50):

Nei det er ikke alltid, på veldig små bad så går det ikke med store fliser

- Hilsen flislegger-

Anonymkode: 0acda...9e8

Jeg pusset nettopp opp et veldig lite bad, hadde 60x60 fliser og de ble lagt i dusjen som kun var 60cm i bredden. De ble kuttet opp i et kryss. Funket fint.

Anonymkode: 1ba1d...0af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...