monja Skrevet 26. oktober 2005 #1 Skrevet 26. oktober 2005 Retten mente utro kone fortjente å bli sparket. Jeg må innrømme at jeg ble litt sjokkert. Hvilke signaler sender dette ut til samfunnet? Er det liksom greit å sparke og slå partneren sin når man vil skilles?
Gjest Thea Tralsk Skrevet 26. oktober 2005 #2 Skrevet 26. oktober 2005 For oss som kjenner denne saken mer enn bare linken er dommen helt grei. Men jeg forstår at den blir overraskende når mediefremstillingen blir så skjev.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #3 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg sier ikke at det er greit å slå, men slik jeg leser saken har hun gått ganske langt i å provosere da...
Gjest Sissi Skrevet 26. oktober 2005 #4 Skrevet 26. oktober 2005 Når man sier at "hun provoserte jo" så godkjenner man at mannen har lov til å slå. Da kan vi jo begynne å diskutere hva som er provokasjon nok til at det er greit at han slår: - er det at middagen ikke er klar? - at hun vil ut med veninner en kveld? - at han må være hjemme med barna fordi hun skal trene en kveld i uka? - at ungene skriker/er sutrete på butikken? - at hun ikke har lyst på sex når han har det? jeg bare spør..... Det er ganske mye som kan være "provoserende" for noen og dermed gi legitimitet til å slå. hilsen ei som vet litt for mye om det..........
Gjest KR Skrevet 26. oktober 2005 #5 Skrevet 26. oktober 2005 Uansett om en kjenner saken eller ikke, så gir dette et veldig dårlig signal til de som ser på kvinnen som ringere enn seg selv. Vi vet jo at disse finnes det mange av her i landet. Men med tanke på søndagens TV-innsamling, så var det sikkert fristende for journalisten å sette hendelsene på spissen. Vi ser jo stadig oftere at vi ikke kan stole helt på det som media kommer med av nyheter.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #6 Skrevet 26. oktober 2005 Når man sier at "hun provoserte jo" så godkjenner man at mannen har lov til å slå. Da kan vi jo begynne å diskutere hva som er provokasjon nok til at det er greit at han slår: - er det at middagen ikke er klar? - at hun vil ut med veninner en kveld? - at han må være hjemme med barna fordi hun skal trene en kveld i uka? - at ungene skriker/er sutrete på butikken? - at hun ikke har lyst på sex når han har det? jeg bare spør..... Det er ganske mye som kan være "provoserende" for noen og dermed gi legitimitet til å slå. hilsen ei som vet litt for mye om det.......... ← For det første, man bør få lov til å ha en mening om et tema uavhengig av om man har blitt banket opp eller ikke. Videre; nei, det er ikke greit å utøve vold. Men ingen av oss har vært tilstede i retten og fått med oss alt. Alt står nemlig ikke i avisartikkelen. Mulig mange her på KG tror at de snevre utdrag som til enhver tid står å lese på landets nettaviser tegner et fullstendig bilde av en situasjon, jeg vil velge å påsta at det er feil. Men av det som står der heter det blant annet at hun kom hjem fra helgetur, den hadde hun vært på med en ny kjæreste og SÅ (etter helgeturen) forteller hun at hun vil skilles. Altså; jeg har en viss forståelse for at mannen reagerte på dette. At han sparket henne i leggen som reaksjon høres jo ikke ut som en hyggelig handling, det er jeg enig i, men han har nok handlet i affekt. Jeg vet ikke alt som har skjedd der og ikke, men jeg har en VISS forståelse for mannens reaksjon
Gjest Sissi Skrevet 26. oktober 2005 #7 Skrevet 26. oktober 2005 Uansett "provokasjon" så gir ikke det lov til å sparke/slå. Neida, vi vet ikke alt hva som har skjedd. Men uansett så mener jeg at det å gå fysisk til angrep på et annet menneske det gjør man ikke. Kast tallerkner i gulvet, kyl blomsterpottene i veggen - greit nok - men ikke angrip andre. Uansett. Så nei, jeg forstår ikke på noe vis en slik reaksjon. Og det hadde jeg heller ikke gjort om jeg ikke hadde erfart det på kroppen heller.
Gjest gjest1 Skrevet 26. oktober 2005 #8 Skrevet 26. oktober 2005 Det er aldri greit å utøve vold, uansett provokasjon, med mindre det handler om selvforsvar, men det blir jo noe helt annet. Ellers tviler jeg ikke et øyeblikk på at media vinkler det akkurat slik de vil..
Gjest Violetta Skrevet 26. oktober 2005 #9 Skrevet 26. oktober 2005 For det første, man bør få lov til å ha en mening om et tema uavhengig av om man har blitt banket opp eller ikke. Videre; nei, det er ikke greit å utøve vold. Men ingen av oss har vært tilstede i retten og fått med oss alt. Alt står nemlig ikke i avisartikkelen. Mulig mange her på KG tror at de snevre utdrag som til enhver tid står å lese på landets nettaviser tegner et fullstendig bilde av en situasjon, jeg vil velge å påsta at det er feil. Men av det som står der heter det blant annet at hun kom hjem fra helgetur, den hadde hun vært på med en ny kjæreste og SÅ (etter helgeturen) forteller hun at hun vil skilles. Altså; jeg har en viss forståelse for at mannen reagerte på dette. At han sparket henne i leggen som reaksjon høres jo ikke ut som en hyggelig handling, det er jeg enig i, men han har nok handlet i affekt. Jeg vet ikke alt som har skjedd der og ikke, men jeg har en VISS forståelse for mannens reaksjon ← Her har Frysepulver skrevet nesten nøyaktig det jeg tenkte da jeg leste artikkelen. Vel kunne mannen mest sannsynlig valgt å heller gå, men om han handlet i affekt, noe som virker ganske så sannsynlig, synes jeg det kan tenkes at oppførselen hans kan unnskyldes. Hadde noen reagert likt om det var en kvinne som var tiltalt her?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #10 Skrevet 26. oktober 2005 Jøss, Violetta, detta trudde je itte om deg!
Gjest Sissi Skrevet 26. oktober 2005 #11 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg hadde reagert nøyaktig på samme måte - uavhengig av kjønn på angriperen.
Gjest Bellatrix Skrevet 26. oktober 2005 #12 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg mener det er galt og utøve vold, men som Frysepluver så kan jeg kanskje forstå det. Her diskuteres den fysiske volden som kvinnen ble utsatt for, men det er da ikke greit med psykisk vold heller?
Gjest Violetta Skrevet 26. oktober 2005 #13 Skrevet 26. oktober 2005 Jøss, Violetta, detta trudde je itte om deg! ← Mye du ikke vet om meg og mine meninger ...
Gjest Sissi Skrevet 26. oktober 2005 #14 Skrevet 26. oktober 2005 Det at man ikke godtar fysisk vold betyr faktisk ikke at man godtar psykisk vold.... Dessuten: er det greit å bruke vold - psykisk eller fysisk - om den andre gjør det "først"?? Det er noe som heter "two wrongs doesn`t make a right", vet dere.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #15 Skrevet 26. oktober 2005 (endret) Det at man ikke godtar fysisk vold betyr faktisk ikke at man godtar psykisk vold.... Dessuten: er det greit å bruke vold - psykisk eller fysisk - om den andre gjør det "først"?? Det er noe som heter "two wrongs doesn`t make a right", vet dere. ← Jeg liker ikke tanken på å "ta igjen" nei, men når folk får sjokk, som en beskjed som dette unektelig kan være, så er det ikke sikkert at alle reaksjoner er like gjennomtenkte... Tenk deg en mor som får beskjed om at barnet hennes har dødd da, sånn for å sette det litt på spissen her. Legen kommer ut med en alvorlig mine og sier at "desverre". Det KAN da tenktes at hun går på han... Jeg vil tro det har skjedd mer enn EN gang at folk i bunnløs fortvilelse handler uten å tenke seg om. Folk reagerer forskjellig på ting. Noen synes kanskje det er greit at partneren er utro og tar det hele med et smil, andre blir forbanna. Endret 26. oktober 2005 av Frysepulver
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #16 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg mener at det er greit med nedsatt straff i enkelte tilfeller av "crime de passion", men full frifinning er å gå for langt så lenge en straffbar handling faktisk har funnet sted. De har iallefall ikke innrømmet slikt ovenfor folk som tar tyver og slikt på fersk gjerning, så jeg kan ikke skjønne at denne saken skal være noe unntak. Greit at sjalusi og kjærlighet er følelser som kan få mange til å "tilte", men da kan man heller innrømme dette med lavere straff. Signaleffekten av dette er ikke bra i det hele tatt, hverken juridisk eller samfunnsmessig. Det kommer nok en anke for dette er spennende juss.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #17 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg kjenner ikke saken med enn det mediene har fortalt,og jeg er så enig med retten og ektemanne. Det får da finnes grenser. Hilsen damen.
Gjest nallemaja ikke logget på Skrevet 26. oktober 2005 #18 Skrevet 26. oktober 2005 Jeg er sikker på at om mannen min hadde oppført seg som den omtalte dama, så hadde jeg sikkert klikka, fått hysterisk raserianfall og helt sikkert sparka han i leggen, og muligens kasta noen glass og kopper i veggen også...
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #19 Skrevet 26. oktober 2005 Har vært i samme situasjon, men var i tillegg høygravid (altså er jeg jente). Jeg slo min daværende samboer i ansiktet av all kraft. Har aldri, hverken før eller siden slått noen eller vært i nærheten av å slå. Slo i affekt. Men ikke spør om jeg angrer, for jeg tror ikke mange her ville like svaret.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2005 #20 Skrevet 26. oktober 2005 Det som er en provokasjon er at rettsystemet kan kaste bort tid på en filllesak som dette her Et spark i leggen? Hallo Det var jo ikke akurat som at dama ble banka gul og blå og måtte på sykehus. Hun har fremprovosert handlingen når hun gnir det inn på den måten. Jeg er sikker på at hun gjort det på pur f... At han selvfølgelig burde ha bitt ydmykelsen og sinnet i seg å ikke latt seg provosere er vel så. Men jeg har ihvertfall full forståelse for at han i dette nevnte tilfellet klikka såpass at han ga henne et spark på leggen. Og jeg er dame selv bare for å ha det sagt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå