Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Har nylig opplevd en veldig kjip og sår situasjon. Eldste barnet på tre år er naturlig nok litt sjalu på babyen. Vi gjør alt vi kan for å kompensere for den tiden jeg må amme og være med baby. Vi finner på en del aktiviteter og inkluderer i bleieskift og stell, matlaging og det som er. Leker også mer og ber besøk om å vie tydeligst oppmerksomhet til største. 

Eldste satt og så litt på ipaden mens jeg ammet og virket oppslukt. Jeg la baby i babynest og gikk en kort tur fra stua til kjøkkenet for å hente vann. Jeg kommer straks tilbake og ser at eldste slår baby (7 uker) hardt med knyttet hand i brystet. Jeg rekker å avverge det neste slaget og styrter frem.. 

Pga jeg har badet baby på kveldstid når eldste sover og selve morgenstellet går ganske kjapt pga en treåring som krever oppmerksomhet så har jeg nå kanskje fire dager senere oppdaget blodutredning på ribbein et på ene siden.. Det er ikke veldig tydelig, så lett å misse i dummet lys, men i dag så jeg det når jeg tok et helskift etter mye gulping på dagen. 

Baby virker ikke til å være plaget, har tilsynelatende ikke vondt når jeg bærer eller holder rundt ribbeina for å løfte eller støtte.. Baby gråt heller ikke da hen ble slått 🤷‍♀️

Burde jeg oppsøke legen? Er det sannsynlig at en treåring kan ha klart å slå så hardt at noe har knekt? Baby virker jo frisk og tilfreds ellers. Smiler, pludrer og spiser godt. Treåringen er veldig sterk og selv jeg får ganske vondt når hen slår. Jeg blir vel helt sikkert meldt til bv for det er jo et sted barn ikke skal ha blåmerke (tydelig vold). 

Er det noen som har opplevd lignende? 😢

Anonymkode: a87d8...7aa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikkenopplevd det selv, men.. 

Trekk pusten. Skjønner at det er sårt med søskensjalusi, men sannsynligvis er det ikke brukket noe. Da hadde babyen din skreket. Det gjorde min da hen hadde brukket kravebenet. (Under fødsel). Blåmerket kan komme av slaget, men hvis blåmerket er svalt, så er det også bare en liten blodåre som har sprukket. Blåmerker er heldigvis ikke farlige, og ingenting du trenger å dra til legen for. 

Ang. treåringen så må dere være ekstra tydelige på at det er aldri lov å slå. Og at dere elsker den eldste like mye som før. At i hjertene så blir det bare mer plass, ikke mindre når det kommer en ny en i familien. Finn bøker og les om sjalusi (følelsene bøkene er fine, der er alle følelsene illustrert som søte små monstre, og sjalusiboka handler om nettopp det å få et søsken). 

Og ta tiden til hjelp. ❤ 

Anonymkode: e78ab...375

• Hjerte 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikkenopplevd det selv, men.. 

Trekk pusten. Skjønner at det er sårt med søskensjalusi, men sannsynligvis er det ikke brukket noe. Da hadde babyen din skreket. Det gjorde min da hen hadde brukket kravebenet. (Under fødsel). Blåmerket kan komme av slaget, men hvis blåmerket er svalt, så er det også bare en liten blodåre som har sprukket. Blåmerker er heldigvis ikke farlige, og ingenting du trenger å dra til legen for. 

Ang. treåringen så må dere være ekstra tydelige på at det er aldri lov å slå. Og at dere elsker den eldste like mye som før. At i hjertene så blir det bare mer plass, ikke mindre når det kommer en ny en i familien. Finn bøker og les om sjalusi (følelsene bøkene er fine, der er alle følelsene illustrert som søte små monstre, og sjalusiboka handler om nettopp det å få et søsken). 

Og ta tiden til hjelp. ❤ 

Anonymkode: e78ab...375

Tusen takk for oppmuntrende ord. Så fint tips om de bøkene. Det skal jeg absolutt sjekke ut ☺️ vi er veldig tydelige på at vi elsker treåringen og benytter ofte anledningen til å si det og kose. Treåringen viser også hengivenhet og er veldig søt mot baby, og ved en annen anledning når baby skrek så tuslet treåringen bort og strøk på lille, sang og gav smokken og baby sovnet (!) Likevel er det en del sjalusi som kommer til uttrykk fysisk, dulting, klyping, og et hardt håndlag. Men det toppet seg med å slå nå.. Veldig sårt å overvære som forelder.

Men takk for boktips, det tror jeg blir nyttig 💓

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for oppmuntrende ord. Så fint tips om de bøkene. Det skal jeg absolutt sjekke ut ☺️ vi er veldig tydelige på at vi elsker treåringen og benytter ofte anledningen til å si det og kose. Treåringen viser også hengivenhet og er veldig søt mot baby, og ved en annen anledning når baby skrek så tuslet treåringen bort og strøk på lille, sang og gav smokken og baby sovnet (!) Likevel er det en del sjalusi som kommer til uttrykk fysisk, dulting, klyping, og et hardt håndlag. Men det toppet seg med å slå nå.. Veldig sårt å overvære som forelder.

Men takk for boktips, det tror jeg blir nyttig 💓

Vi ser på 4-åringen vår som en katt - dvs det er samme risiko om man forlater babyen alene med han. Enten kan den gå bort og kose med babyen eller klore ut øynene - umulig å vite liksom 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 2635c...024

• Liker 4
Skrevet

Slik du beskriver babys reaksjon og hvordan baby oppfører seg nå så ville jeg nok tenkt at det ikke ble noe form for skade. Men ville ikke forlatt storesøsken alene med baby igjen da, tenker dere bare må være ekstra på vakt og passe på så det ikke skjer igjen :) 

Anonymkode: 8f2b5...dba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...