AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 ? Har et par i klassen min, de oppnår de beste karakterene i våres klasse. Er det tilfeldig, eller er det sånn at de fleste som tar sykepleien i voksen alder gjøt det bra? Anonymkode: 49fac...9cf
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Nei, min erfaring er faktisk det motsatte. De kan gjerne gjøre det greit på skolen, men sliter med å henge med i praksis. Anonymkode: 4d5d1...373
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, min erfaring er faktisk det motsatte. De kan gjerne gjøre det greit på skolen, men sliter med å henge med i praksis. Anonymkode: 4d5d1...373 Hva sliter de med der? Har hatt praksis sammen hun ene i 40-åra, virker som hun er trygg på alt og skulle nesten tro hun er ferdig utlært. TS Anonymkode: 49fac...9cf
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nei, min erfaring er faktisk det motsatte. De kan gjerne gjøre det greit på skolen, men sliter med å henge med i praksis. Anonymkode: 4d5d1...373 Ikke enig. De eldre studentene kan bruke noe lenger tid på å tilegne seg prosedyrer og elektronisk dokumentasjon, men det er ikke noe problem så lenge de selv tar initiativ til å øve og oppnår læringsmålene til slutt. Mer voksne studenter har ofte livserfaring og en trygghet på seg selv som gjør dem bedre i relasjoner. Yngre studenter bruker oftere kortere tid på å mestre dataprogrammer, rutiner i avdelingen og prosedyrer, mens eldre studenter ofte er betydelige tryggere i situasjoner som å kommunisere tydelig med legen på previsitt, snakke med pårørende, forholde seg til døende eller å trygge urolige pasienter. Når det er sagt, vet jeg at både studenter på 20 og 50 kan bli fantastiske sykepleiere. Hilsen erfaren praksisveileder. Anonymkode: 21b3d...0c0 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #5 Skrevet 23. februar 2022 Det er veldig individuelt. Noen er seriøse og flinke, de har lagt av seg mye av det dillet som 19 år gamle sykepleierstudenter driver med. (Sexy posering i uniform på TikTok, tre timer lange diskusjoner i praksissituasjoner om det er etisk forsvarlig å smøre skiver til en pasient som kunne greid det selv hvis han fikk en time på seg). Men det er også mange som sliter med studieteknikk og ikke helt forstår at det er et konkret fag de skal lære seg, og at de ikke kan flyte på livserfaringen sin i det uendelige. Og en del sliter med at den 25 år gamle ferske legen faktisk har siste ordet uavhengig av hva den 45 år gamle sykepleierstudenten føler om det. Anonymkode: 94992...091 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #6 Skrevet 23. februar 2022 Tok utdanning som voksen. Læreren sa at det var herlig med voksne elever fordi de var mer opptatt av å lære, og la mye mer arbeid i oppgavene. Voksne som tar utdanning tar som oftest et bevisst valg, og har erfaring fra yrkeslivet. De er også "redde" for å ikke klare det, og jobber hardere for å oppnå sine mål. Anonymkode: a7651...f52 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): ? Har et par i klassen min, de oppnår de beste karakterene i våres klasse. Er det tilfeldig, eller er det sånn at de fleste som tar sykepleien i voksen alder gjøt det bra? Anonymkode: 49fac...9cf veldig ofte er de betraktelig mer målbevisst og fokusert enn de helt unge. Livserfaring og arbeidserfaring spiller også inn. Er man i 40 årene i dag har man i tillegg levd halve livet digitalt, de stiller derfor også sterkt på det området (mange, ikke alle). I praksis opplever jeg dem som spesielt gode fordi de har mye kunnskap om "det å være menneske". Det betyr ikke at helt pur unge IKKE er dyktige, men at mange voksne kan ha et lite fortrinn. Min erfaring er at eldre studenter er bedre i praksis enn i teori, har gjerne sammenheng med at det er lenge siden de drev med akademisk skriving, her pleier de helt unge å være bedre. Anonymkode: 02135...347
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå