AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #21 Skrevet 24. februar 2022 padawan skrev (5 minutter siden): Jeg synes det er snodig pengene som Etsy skulle reservere for avgifter ble sendt rett til selger. Dette stemmer ikke. Jeg selger en del varer på Etsy, til hele verden. Og når jeg selger til EU får jeg beskjed på mail at voec nr skal plottes inn. Jeg mener dog at systemet til Etsy burde vært bedre der, og fått frem voec også under salget på nettsiden, ikke kun som en liten notis i enden av mailen. Jeg får heller ikke mva inn på min konto, den er det Etsy som tar. Så her har som flere nevner selger gjort feil og glemt dette. Anonymkode: 28bce...a8d
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #22 Skrevet 24. februar 2022 padawan skrev (13 minutter siden): Jeg synes det er snodig pengene som Etsy skulle reservere for avgifter ble sendt rett til selger. Det er for dårlig ja. Anonymkode: e207f...ced
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2022 #23 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette stemmer ikke TS skriver i første posten at toll var spesifisert da hun betalte.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #24 Skrevet 24. februar 2022 padawan skrev (49 minutter siden): TS skriver i første posten at toll var spesifisert da hun betalte. Det er Etsy som drar inn mva. Det går ikke inn på selgers konto, men Etsy som drar inn. (Som blir betalt samtidig med varen) Toll er noe annet, som kommer utenom og som ikke Etsy har noe med. Kommer an på varene man kjøper om det er toll eller ikke. Mva derimot er på alle varer og noe Etsy drar inn. Det står også spesifisert på Etsy at kjøper må sette seg inn i toll og mva regler i sitt land, da det er store forskjeller i verden. Anonymkode: 28bce...a8d
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2022 #25 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er Etsy som drar inn mva. Det går ikke inn på selgers konto, men Etsy som drar inn Leser du i det hele tatt det jeg skrive? Jeg har hele tiden sagt at selgeren ikke skal ha avgiftene som norske myndigheter skal ha. Etsy krever inn dette når en betaler. Det står også på hjelpesidene til Etsy, se under "Selling to Norway buyers".
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #26 Skrevet 24. februar 2022 padawan skrev (33 minutter siden): Leser du i det hele tatt det jeg skrive? Jeg har hele tiden sagt at selgeren ikke skal ha avgiftene som norske myndigheter skal ha. Etsy krever inn dette når en betaler. Det står også på hjelpesidene til Etsy, se under "Selling to Norway buyers". Du skrev "Jeg synes det er snodig pengene som Etsy skulle reservere for avgifter ble sendt rett til selger. " Så sier jeg at dette ikke stemmer da det er Etsy som drar det inn, og ikke selger som får pengene. Så her må nok du lese om igjen hva du selv har skrevet. Anonymkode: 28bce...a8d
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2022 #27 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så sier jeg at dette ikke stemmer da det er Etsy som drar det inn, og ikke selger som får pengene. Og det er nettopp det jeg sier. Etsy drar inn pengene og de skal ikke til selger. Prøv å misforstå litt mer da....
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2022 #28 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så her må nok du lese om igjen hva du selv har skrevet. Jeg bare elsker når folk forklarer meg hva jeg mener.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #29 Skrevet 24. februar 2022 Opplevde det samme 2 ganger, at selger glemte å registrere pakka riktig. Nå sist satt jeg med regning fra DHL på 1600 kr for en vare som i utgangspunktet kostet 2300 kr. Men DHL regnet ut i fra totalsummen som selger hadde oppgitt -dvs kostnad for varen + VAT til etsy - totalt 3300 kr. Så jeg måtte betale toll av VAT kostnaden... MYE rot og mange mailer med etsy senere så betalte de tilbake til meg mine VAT kostnader til etsy . Var mye styr. Og egentlig selgesr feil som oppga feil beløp og ikke opplyste om at VAT var betalt. Anonymkode: 10c83...309 1
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2022 #30 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og egentlig selgesr feil som oppga feil beløp og ikke opplyste om at VAT var betalt. Ganske amatørmessig av selger.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #31 Skrevet 24. februar 2022 On 2/23/2022 at 1:14 AM, AnonymBruker said: Toll må uansett betales når det ankommer Norge. Vet ikke om det er toll på sengetøy? Anonymkode: 740c2...74b Nei ikke hvis de er VOEC registret og kjøpesum er under 3k Anonymkode: 3d514...b0c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #32 Skrevet 24. februar 2022 On 2/23/2022 at 12:27 PM, AnonymBruker said: Det er toll på endel tekstiler, og toll må man alltid betale selv ved ankomst. Anonymkode: d0fcf...de1 On 2/23/2022 at 1:29 PM, AnonymBruker said: Uavhengig av om det er noe feil her med mvh-betalingen (som det kanskje er i ditt tilfelle slik du beskriver) så er ikke toll og moms/mva det samme. Mva på 25% er det på alle varer, men en del nettbutikker bruker det nye systemet så man betaler det når man kjøper. Toll er det på noen varer, selv om man allerede har betalt moms. Du kan se på toll.no hva som er tollpliktig og hvilke satser de forskjellige tingene har for toll. Pleier å være 10% og så kommer det ofte fortolningsgebyr i tillegg. Jeg ser at tekstiler har 10% men interiør eller dyner og puter har 0%, så da kommer det litt an på hva selger har skrevet at varen er. Jeg ville tenkt at putetrekk= interiør= tollfritt. Anonymkode: c0f84...86e Nei det er ikke toll hvis de er VOEC registret og kjøpesum er under 3k Anonymkode: 3d514...b0c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #33 Skrevet 24. februar 2022 Når man han handler fra VOEC registrerte markedsplasser som Etsy, Ebay, Wish, AliEx så anbefaler jeg at man legger inn VOEC number i adressefeltet eller i adressefelt2 hvis det finnes, da står det utenpå pakken og transportør ser det. Aliexpress: VOEC number: 2034638 Ebay: VOEC number: 2024926 Etsy: VOEC number: 2021137 Wish: VOEC number: 2032082 Anonymkode: 3d514...b0c 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2022 #34 Skrevet 26. februar 2022 Bare for sånn for å dele. Selger har gått med på tilbakebetale mva så da venter jeg på de pengene. Pipa fikk helt annen lyd etter at jeg blandet inn paypal😀 Anonymkode: e207f...ced 1
Gjest padawan Skrevet 26. februar 2022 #35 Skrevet 26. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare for sånn for å dele. Selger har gått med på tilbakebetale mva så da venter jeg på de pengene. Pipa fikk helt annen lyd etter at jeg blandet inn paypal😀 Anonymkode: e207f...ced Bra det løste seg.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2022 #36 Skrevet 27. februar 2022 padawan skrev (23 timer siden): Bra det løste seg. Ja takk. Finally😄 Anonymkode: e207f...ced
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå