AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Del Skrevet 22. februar 2022 Hvordan er det med Etsy og toll? Det ståt jo at VAT er betalt når jeg la inn bestilling med varer fra India. DHL ber om toll og frakavgift på totalt 995. Har jeg ikke allerede betalt mva? Anonymkode: e207f...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Del Skrevet 22. februar 2022 Det er vel egne regler som gjelder for Norge. Jeg er litt usikker, men jeg synes fraktavgiften og tollen var fryktelig høy? Hvor mye har du bestilt for? Anonymkode: bae48...c8c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Del Skrevet 22. februar 2022 Enten står det ikke på pakken at mva er betalt (det må stå tydelig utenpå pakken med Etsys voec-nummer, mange selgere glemmer det eller vet det ikke), ellers gjør dhl seg vrange akkurat som posten gjør. Tror at det eneste du kan gjøre er å be Etsy om å få tilbakebetalt mva. Anonymkode: aa758...085 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Del Skrevet 22. februar 2022 Bestilte noen putetrekk til 2083. Takk for tips skal høre med Etsy ang. tilbakebetaling. Anonymkode: e207f...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Del Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bestilte noen putetrekk til 2083. Takk for tips skal høre med Etsy ang. tilbakebetaling. Anonymkode: e207f...ced Da er det ikke rart frakt og toll er så dyr som den er. 25% av 2083 blir noen kroner. Håper du finner ut av det! Anonymkode: bae48...c8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jdz Skrevet 22. februar 2022 #6 Del Skrevet 22. februar 2022 (endret) Usikker på hvor mye det utgjør, men jeg tror det er toll på import av tekstiler i tillegg til 25% MVA. Etsy er registrert i VoeC, MEN det betyr ikke nødvendigvis at de har implementert det, noe jeg har brent meg på før. Om de har implementert det, kan det som nevnt tidligere være at de har glemt å sette VoeC-nummer på fakturaen. Selskapet har da egentlig ikke lov til å kreve inn MVA, men norske myndigheter har liten mulighet til å sanskjonere så hvis ikke Etsy rydder opp så er nok de pengene tapt. Du kan evt. kreve det fra kredittkortselskapet ditt. Nettbutikker og e-markedsplasser som er registrert i VOEC registeret - Skatteetaten Et tips til framtidig handel: Hvis du vet nettbutikkens VOEC-nummer kan det være lurt å legge inn VOEC-nummeret i adressefeltet når du bestiller. Jeg har gjort det fra både eBay og AliExpress(før de begynte å merke pakkene skikkelig), og det har fungert fra hver gang. Endret 22. februar 2022 av Jdz 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #7 Del Skrevet 22. februar 2022 Om de står oppført i VOEC registeret så betaler man alle avgifter når man handler, om de ikke står oppført i VOEC så må toll/mva betales ved levering/faktura. Anonymkode: 15791...15c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 23. februar 2022 #8 Del Skrevet 23. februar 2022 (endret) Det er lurt å gjøre selgerne oppmerksom på hvordan de skal merke pakken. Ett eller annet sted på hjelpesidene til Etsy finnes det en PDF med relevant info, inkludert VOEC-nummer. Gått på samme smell selv, men det var null problem å få refundert fra Etsy. Endret 23. februar 2022 av Zzyzx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #9 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Om de står oppført i VOEC registeret så betaler man alle avgifter når man handler, om de ikke står oppført i VOEC så må toll/mva betales ved levering/faktura. Anonymkode: 15791...15c Toll må uansett betales når det ankommer Norge. Vet ikke om det er toll på sengetøy? Anonymkode: 740c2...74b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #10 Del Skrevet 23. februar 2022 Zzyzx skrev (22 minutter siden): Det er lurt å gjøre selgerne oppmerksom på hvordan de skal merke pakken. Ett eller annet sted på hjelpesidene til Etsy finnes det en PDF med relevant info, inkludert VOEC-nummer. Gått på samme smell selv, men det var null problem å få refundert fra Etsy. Kontaktet du selger eller Etsy’s kundesupport? Anonymkode: e207f...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #11 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kontaktet du selger eller Etsy’s kundesupport? Anonymkode: e207f...ced Ikke meg som svarte deg over, men du må nok kontakte Etsy, ikke selgeren. Tips: På notat til selger pleier jeg å be dem påføre VOEC-nummeret på pakken, som for Etsy er 2021137. https://help.etsy.com/hc/en-us/articles/360000337247-How-VAT-Is-Collected-on-Physical-Items-Sold-on-Etsy?segment=selling Anonymkode: ec1a6...e51 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #12 Del Skrevet 23. februar 2022 Takk dere🥰 Anonymkode: e207f...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #13 Del Skrevet 23. februar 2022 Ringte forresten DHL de sa at selgeren ikke skrev VOEC nummeret og etter boka gjorde de selv alt riktig. De ba meg ta kontakt med selgeren på Etsy fordi vedkommende sitter med ulovlig VAT. tok kontakt med Etsy kundesupport og selgeren. Får se hva løsningen blir nå. Anonymkode: e207f...ced Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #14 Del Skrevet 23. februar 2022 Det er toll på endel tekstiler, og toll må man alltid betale selv ved ankomst. Anonymkode: d0fcf...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 23. februar 2022 #15 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bestilte noen putetrekk til 2083. Takk for tips skal høre med Etsy ang. tilbakebetaling. Anonymkode: e207f...ced Det kan hende selgeren ikke har merket pakken skikkelig. Du skal ikke trenge å betale dette to ganger. Jeg har opplevd det samme som deg flere ganger og da har det holdt å dokumentere at avgifter er betalt allerede. Det kan hende DHL krever 300-ish for å sjekke om du har betalt avgifter uansett. Litt sleipt men usikker på om man kommer noen vei hvis man skulle klage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #16 Del Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ringte forresten DHL de sa at selgeren ikke skrev VOEC nummeret og etter boka gjorde de selv alt riktig. De ba meg ta kontakt med selgeren på Etsy fordi vedkommende sitter med ulovlig VAT. tok kontakt med Etsy kundesupport og selgeren. Får se hva løsningen blir nå. Anonymkode: e207f...ced Tror nok ikke selgeren vet noen ting om at Etsy legger inn mva. I følge Etsy sin nettside er det selskapet som legger inn mva på betalingsplattformen for de land det gjelder, og sender så inn innkrevet mva til Norge. Anonymkode: ec1a6...e51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #17 Del Skrevet 23. februar 2022 Uavhengig av om det er noe feil her med mvh-betalingen (som det kanskje er i ditt tilfelle slik du beskriver) så er ikke toll og moms/mva det samme. Mva på 25% er det på alle varer, men en del nettbutikker bruker det nye systemet så man betaler det når man kjøper. Toll er det på noen varer, selv om man allerede har betalt moms. Du kan se på toll.no hva som er tollpliktig og hvilke satser de forskjellige tingene har for toll. Pleier å være 10% og så kommer det ofte fortolningsgebyr i tillegg. Jeg ser at tekstiler har 10% men interiør eller dyner og puter har 0%, så da kommer det litt an på hva selger har skrevet at varen er. Jeg ville tenkt at putetrekk= interiør= tollfritt. Anonymkode: c0f84...86e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #18 Del Skrevet 23. februar 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Om de står oppført i VOEC registeret så betaler man alle avgifter når man handler, om de ikke står oppført i VOEC så må toll/mva betales ved levering/faktura. Anonymkode: 15791...15c Ideelt sett ja, men i praksis betaler man ofte moms når varen bestilles, og så kommer det et krav til fra Posten når varen ankommer. Anonymkode: 8ac4f...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #19 Del Skrevet 24. februar 2022 Det er toll på sengetøy. Se toll.no. Dhl har i dette tilfellet gjort ting riktig her så det beløpet fikk jeg vite at det ikke vil refunderes. Selgeren unnasluntra og skrev ikke VOEC nummeret. Eller sp var ikke vedkommende klar over det. Skal mase om det til neste gang eller evnt. bare legge det inn i feltet for «note to the seller». Etsy kundesupport sa at selgeren ikke trykket på feltet for bekreftelse på at mva er innkrevd så pengene gikk rett inn på hans PayPal konto. Jeg kan kreve pengene tilbake via Paypal’s money back gurantee nå. Etsy er seriøse og har forsøkt å hjelpe meg. Det skal de ha for. De har ordnet et gavekort på samme verdi. Hurra, men ikke helt helt fordi de fleste selgerne har ikke kjøp med gavekort tilgjengelig. Blir spennende dette😒 Anonymkode: e207f...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest padawan Skrevet 24. februar 2022 #20 Del Skrevet 24. februar 2022 Jeg synes det er snodig pengene som Etsy skulle reservere for avgifter ble sendt rett til selger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå