Gå til innhold

Til dere som mener evolusjonsteorien er sann: tenker du at moral og mening eksisterer? - NB: Ikke for sarte sjeler

Anbefalte innlegg

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

NB: ikke for sarte sjeler.

Du som mener evolusjonsteorien er sann: tenker du at moral og mening eksisterer?

Resten av innlegget er skjult og kan bli lest ved å trykke på vis innhold.

Spoiler

Dette er et tema som er veldig interessant. Om kroppene våre er utviklet gjennom naturlig seleksjon, over millioner av år, så betyr det at vi er en overlevelsesmaskin. Det vi tenker, det vi gjør, har i utgangspunktet ett eneste mål og det er å overleve og videreføre kroppen/genene til neste generasjon.

Det er naturlig å tenke at våre hjerner både tar utgangspunkt i virkeligheten (å ha en virkelighetsnær modell av virkeligheten øker sjansen for å overleve), og på ting som er usant, men som hjelper oss å overleve.

Fra vi er født lever vi mennesker med et slør fremfor øynene våre. Der noe er bra og noe er dårlig, selv om vi ikke nødvendigvis vet hvorfor. Barn vil automatisk prøve å få kontakt med andre barn, med mål om å leke og danne relasjoner. De har ikke gjort seg opp denne vurderingen selv, men blir styrt av følelser/instinkter som geleider dem mot hensiktsmessige gjøremål. Akkurat på samme måte er det hos voksne individer, selv om vi i høyere grad forstår hvorfor vi velger å gjør det vi gjør.

La oss ta søken etter status og ære. Ingen ting av dette er godt i seg selv, det har ingen betydning når et menneske er alene. Det har ingen betydning i seg selv. Det som gir status og ære en verdi, er kjøpekraften dette har i relasjon til andre. Du blir vurdert som en bedre make og mer nyttig for omgivelsene. De færreste gjør seg en vurdering om hvorfor de søker ære og status, men søker det fordi det ser bra ut gjennom sløret/emosjonene.

Det som er den skumleste konklusjonen ut fra evolusjonsteorien, er at den mest grunnleggende tanken vi mennesker har, ikke nødvendigvis har rot i virkeligheten, men bare er en utviklet egenskap. Nemlig at det å ha liv er noe godt. At noe er bedre enn ingen ting. Har livet ingen reell verdi? Er det bare en fantasi/illusjon skapt for å holde oss i live? Selektert gjennom millioner av år.

Den største gleden mennesket har i livet, er meningen de finner i det. De mener at det er noe godt i denne verden og som det er verdt å kjempe for. Det er verdt noe å hjelpe en sjel i nød. Å skape liv og fostre det opp. Nytelsen en finner i det. Solen på huden, de gode minnene. Relasjonene med andre. Dyrene og plantene.

Men om vi tenker over det, har egentlig nytelse og gode følelser noen betydning? Det er bare kjemikalier som bruser i hjernen. Når det er over, så er det som sand i vinden. Det blåser og blir borte for alltid. Det har ingen betydning. Det har ingen mening. Det er uansett ingen ting godt i det. Om den gode følelsen egentlig er ment å signalisere at nå bedrer du kroppen din eller øker sjansen for å overleve, så betyr det i alle fall ingen ting. For at livet er noe godt, er bare en fantasi/illusjon og ikke sant. Livet har ingen betydning, om en aldri ble født har ingen betydning.

Om evolusjonsteorien er sann, så er den mest sannsynlige konklusjonen at: moral eksisterer ikke, alt er lov. Nytelse har ingen mening og er ikke godt. At å leve ikke er noe positivt, men er en illusjon skapt av kroppen (derav har det ingen hensikt å skape liv/spre genene). Å hjelpe andre har ikke noen mening, fordi livet ikke er noe godt. Det finnes ingen mening, alt er meningsløst.

Endret av Jaconandersen
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke konklusjonen din. Moral og det å kunne verdsette gode følelser og opplevelser er da også en del av evolusjonen. At utviklingen vår er kommet dit at det betyr noe. 

• Liker 7
Skrevet
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke konklusjonen din. Moral og det å kunne verdsette gode følelser og opplevelser er da også en del av evolusjonen. At utviklingen vår er kommet dit at det betyr noe. 

Ja jeg tror ikke vi hadde fungert som et samfunn uten. 

Anonymkode: 60ad2...f6a

Skrevet

Jeg tror du burde lese deg opp på filosofi, for dette har blitt diskutert lenge før kristendommen eksisterte. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er jo vår moral, empati og etikk tre tydelige tegn på vår evolusjon fra det mer instinktdrevne dyreliv vi nettopp utviklet oss fra.

Anonymkode: b627b...d4f

• Liker 6
Gjest Jaconandersen
Skrevet
Katten.2.0 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror du burde lese deg opp på filosofi, for dette har blitt diskutert lenge før kristendommen eksisterte. 

Ja og dette er ikke noe jeg har funnet på. Dette er noe jeg har notert meg fra andre, blant annet Nietzsche. Likevel er det en viktig diskusjon for dem som aksepterer evolusjonsteorien.

Gjest Jaconandersen
Skrevet
Trolltunge skrev (8 minutter siden):

Det jeg skriver om er hva som i virkeligheten gir mening. At mennesket føler noe er godt og opplever at enkelte hendelser er godt, kan være en fantasi/illusjon skapt av kroppens biologi. Som har utviklet seg over millioner av år og har favorisert indivder med en slik illusjon og feilvurdering av virkeligheten.

Skrevet
2 minutter siden, Jaconandersen said:

Ja og dette er ikke noe jeg har funnet på. Dette er noe jeg har notert meg fra andre, blant annet Nietzsche. Likevel er det en viktig diskusjon for dem som aksepterer evolusjonsteorien.

Hvorfor er det viktig?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke livet har noen overordnet mening. 

Men jeg lever nå her. Og det er kjipt å ha det kjipt, derfor vil jeg fylle dagene med ting som gjør meg glad og som jeg synes er kjekt. Litt hedonisme, egentlig. Jeg har bare ett liv og deretter vil jeg ikke lenger eksistere. Da kan jeg like så gjerne kose meg de dagene jeg har.

Anonymkode: 64c7d...752

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Moral har vi jo fordi det fremmer overlevelsen og fordi vi vil ha det fredelig , folk i mellom. Mye moral er regler vi har valgt å skape og ikke natur. Vi er fra naturen utstyrt med følelser. (helvetes greier. siden vi har flest negative og er instilt på at deiss skal ha stor plass... grunnet overlevelse) Og det å ha det fint er godt. Det å ha det kjipt er.. ja. Så vi soser rundt for å dope oss på bra følelser. Og det pluss det at når en først lever så gjør en jo det.. og da er det lettest å fortsette med det til det går over.. 

Anonymkode: 602ff...861

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er jo vår moral, empati og etikk tre tydelige tegn på vår evolusjon fra det mer instinktdrevne dyreliv vi nettopp utviklet oss fra.

Anonymkode: b627b...d4f

Dette her

Anonymkode: 9aa1f...45a

Skrevet

Kan forresten anbefale boka "Folk flest er gode", som tar for seg menneskets samhandling opp gjennom historien.

• Liker 1
Skrevet

Blir ikke nytelse og moral og " det gode liv" egentlig på samme måte som at smerten ved å føde et avkom forsvinner? At det trengs for å kunne " holde ut" dette livet, slik at man aller best overlever? 

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg ikke orket å lese det du skrev. Av erfaring er det nok bare meningsløst vissvass. 

Vi mennesker har utviklet oss til å leve i grupper. Samarbeid er forskjellen på død og liv for oss. Individer som har det bra klarer seg bedre. Og ved å hjelpe andre individer i gruppen, øker det din egen og dine avkoms overlevelse. 
Moral og empati, altså alt vi føler og regler vi lager i samfunnet er et resultat av evolusjon. 

Anonymkode: 3eaca...913

• Liker 5
  • Nyttig 1
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Moral har vi jo fordi det fremmer overlevelsen og fordi vi vil ha det fredelig , folk i mellom. Mye moral er regler vi har valgt å skape og ikke natur. Vi er fra naturen utstyrt med følelser. (helvetes greier. siden vi har flest negative og er instilt på at deiss skal ha stor plass... grunnet overlevelse) Og det å ha det fint er godt. Det å ha det kjipt er.. ja. Så vi soser rundt for å dope oss på bra følelser. Og det pluss det at når en først lever så gjør en jo det.. og da er det lettest å fortsette med det til det går over.. 

Anonymkode: 602ff...861

Det er akkurat det jeg skriver om i HI. Følelsene/instinkt/biologien våre gir oss en illusjon av at noe er godt og vondt, for å øke sjansen for å overleve. For det er faktisk slik at gode handlinger øker velvilje fra andre, ære osv. slik at det går en godt i livet. Gode invidivder er stort sett mer suksessfulle enn onde individer. Samfunn som mener noe er godt og vond, som støtter opp om gode handlinger, blir sterkere enn andre samfunn.

I virkeligheten er det ikke nødvendigvis noe som er godt eller vondt. Det er heller ikke nødvendigvis slik at det har noen hensikt eller er noe godt å ha livet eller at andre har det.

Endret av Jaconandersen
Skrevet
Jaconandersen skrev (2 timer siden):

Det jeg skriver om er hva som i virkeligheten gir mening. At mennesket føler noe er godt og opplever at enkelte hendelser er godt, kan være en fantasi/illusjon skapt av kroppens biologi. Som har utviklet seg over millioner av år og har favorisert indivder med en slik illusjon og feilvurdering av virkeligheten.

Det spiller isåfall ingen rolle. Det vi opplever som reelt og sannheten er likevel realiteten og sannheten som betyr noe for oss. 

• Liker 3
Skrevet
Jaconandersen skrev (4 timer siden):

Tror ikke du har lest noe som helst fra Nietzsche. Han ville aldri skrevet noe liknende det du har gjort her. 

Konklusjonen henger ikke på grep. Du har lite innsikt i evolusjon og hva det innebærer i tillegg til at du stiller spørsmål ved en ytterst godt kreditert vitenksapelig teori ved å si "jeg tror" og "jeg synes". Nietzsche snur seg i graven av tanken på det du formulerer her. 

Anonymkode: 63142...d5d

• Liker 6
Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg tror ikke livet har noen overordnet mening. 

Men jeg lever nå her. Og det er kjipt å ha det kjipt, derfor vil jeg fylle dagene med ting som gjør meg glad og som jeg synes er kjekt. Litt hedonisme, egentlig. Jeg har bare ett liv og deretter vil jeg ikke lenger eksistere. Da kan jeg like så gjerne kose meg de dagene jeg har.

Anonymkode: 64c7d...752

Det er i virkeligheten ikke kjipt å ha det kjipt. Eller kjekt å ha det kjekt. Eller godt å ha det godt. Eller godt å føle seg godt. Fordi det bare er utviklede egenskaper som ikke har rot i virkeligheten. Livet er ikke noe godt, du er bare utviklet til å mene det og tenke det. I virkeligheten er livet nøytralt, betydningsløst.

Endret av Jaconandersen
Skrevet

Vi er en overlevelsesmaskin. Grunnen til at vi lever livet er for å bringe våre gener videre.  

Moral og mening har mest sannsynlig oppstått som er resultat av det. Vi handler for våre geners beste.

Anonymkode: 1410a...390

Skrevet

Lol. 

Anonymkode: 9d811...f81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...