AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Hei! lurer egentlig bare på hva osm lønner seg for meg å søke ? 23/5 regel eller realkompetanse? fyller begge. har god og lang arbeidserfaring innen det yrket jeg skal søke studiet i. Men må innrømme at jeg ikke ha så god karakter fra VGS fra tidligere, og er redd de kan dømme ut ifra det hvis jeg søker 23/5 regelen. 😄 Anonymkode: 07367...2b1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 23/5 vil som oftest lønne seg. Mange studiesteder tar ikke opp på realkompetanse i det hele. Anonymkode: cc3d6...2aa 3
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 De aller fleste steder vurderer de ikke opptak på grunnlag av realkompetanse om du har generell studiekompetanse fra før. Dessuten er realkompetanse et SÆRDELES trangt nåløye å komme gjennom, hvilket er helt rett og rimelig, hvorfor skal en med realkompetanse gå foran en kompetent søker med gens? Er du bekymret for poengsummen må du jo heller ta opp fag. Anonymkode: a9847...1a6
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 den skolen Jeg søker på tar imot søkere med realkompetanse. spørsmålet er realfagkomptenanse søkere står like sterkt som en med GENS? Anonymkode: 07367...2b1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): den skolen Jeg søker på tar imot søkere med realkompetanse. spørsmålet er realfagkomptenanse søkere står like sterkt som en med GENS? Anonymkode: 07367...2b1 Det er en egen kvote for realkompetanse, og den er meget liten! Du konkurrerer ikke på lik linje med de andre. Sjekket opp dette selv før jeg valgte å ta studiekompetanse. De anbefalte generell studiekompetanse:) Anonymkode: 58fdc...945
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #7 Skrevet 23. februar 2022 Hvis du har studiekompetanse er det ikke mulig for deg å søke om opptak med bakgrunn i realkompetanse. Les her: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptak-uhg/andre-veier-til-opptak/realkompetanse/ Hvis karakterene dine ikke er gode nok, er den eneste løsningen å ta opp fag (eller få tilleggspoeng). Anonymkode: 2e02c...1b1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #8 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): den skolen Jeg søker på tar imot søkere med realkompetanse. spørsmålet er realfagkomptenanse søkere står like sterkt som en med GENS? Anonymkode: 07367...2b1 Det har ingen betydning for deg uansett, siden du ikke kan søke med realkompetanse. Anonymkode: 2e02c...1b1 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #9 Skrevet 23. februar 2022 Jeg har generell studiekompetanse med 6 de kompetansefaga som er bestått, men desverre ikke med så gode karakterer, det må jeg innrømme. Jeg har ikke vitnemål men kompetansebevis, derfor er ikke dette å finne på samordna opptak, dvs. det er ikke offentlig. Jeg har tilleggspoeng mtp. alder og ett år på FHS, er 32 og har jobbet i 8 det yrket jeg skal jeg søke studiet i. lurer på om jeg kan dra fordelen med yrkeserfaring hvis jeg søker realfagkompetanse. eller 23/5 regelen og bare krysser fingrene for at jeg kommer inn. Anonymkode: 07367...2b1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #10 Skrevet 23. februar 2022 Nesten ingen kommer inn med realkompetanse, og de som gjør det har som regel jobbet atskillig flere år enn åtte. Skal du søke f.eks sykepleie må du ha oppfylt karakterkravene i tillegg. Ingen av de jeg kjenner som har kommet inn med realkompetanse har bestått studiet, de har rett og slett for dårlig grunnlag. Så du bør heller gå for 23/5 og karakterforbedring. Anonymkode: d06b8...9e1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #11 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nesten ingen kommer inn med realkompetanse, og de som gjør det har som regel jobbet atskillig flere år enn åtte. Skal du søke f.eks sykepleie må du ha oppfylt karakterkravene i tillegg. Ingen av de jeg kjenner som har kommet inn med realkompetanse har bestått studiet, de har rett og slett for dårlig grunnlag. Så du bør heller gå for 23/5 og karakterforbedring. Anonymkode: d06b8...9e1 Dette med dårlig grunnlag for å klare seg i høyere utdanning er et viktig poeng. Sammenlignet med videregående er åpenbart det faglige nivået langt høyere, man må være MYE mer selvstendig, og tempoet er skrudd opp mange hakk. Det er også høyst uforutsigbart om du kommer inn med realkompetanse. Å forbedre 23/5-karakterer er en sikrere måte å komme inn på. Hvilket studium skal du søke på? Anonymkode: 2e02c...1b1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2022 #12 Skrevet 23. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette med dårlig grunnlag for å klare seg i høyere utdanning er et viktig poeng. Sammenlignet med videregående er åpenbart det faglige nivået langt høyere, man må være MYE mer selvstendig, og tempoet er skrudd opp mange hakk. Det er også høyst uforutsigbart om du kommer inn med realkompetanse. Å forbedre 23/5-karakterer er en sikrere måte å komme inn på. Hvilket studium skal du søke på? Anonymkode: 2e02c...1b1 Hei! Jeg skal søke sosionom utdanning (sosialt arbeid) . jeg har kun mulighet for deltid siden jeg må arbeide ved siden av studiet. utfordringen er at kun to skoler i hele norge tilbyr deltid. ifjor var det over 1000 søkere på VID og kun 80 ledig studieplasser ved denne skolen. så jeg vet jeg ligger dårlig ann blant konkurentene Anonymkode: 07367...2b1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #13 Skrevet 24. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei! Jeg skal søke sosionom utdanning (sosialt arbeid) . jeg har kun mulighet for deltid siden jeg må arbeide ved siden av studiet. utfordringen er at kun to skoler i hele norge tilbyr deltid. ifjor var det over 1000 søkere på VID og kun 80 ledig studieplasser ved denne skolen. så jeg vet jeg ligger dårlig ann blant konkurentene Anonymkode: 07367...2b1 Oj, ja da er konkurransen stor. Hva var poengsummen i fjor? Men realkompetanse er ikke til så mye hjelp når det er 1000 søkere, på et studium hvor det typisk kan være flere enn deg som søker om opptak med grunnlag i realkompetanse. Det vil være svært uforutsigbart om du kommer inn, for de har ikke noen grunn til å prioritere deg foran en med studiekompetanse - så hvis de har en kvote for realkompetanse, er kvoten liten. Mange studiesteder kan også ha dårlige erfaringer med realkompetanse. Det har vi i alle fall der jeg jobber. En ting er at de mangler faglig grunnlag fra videregående (og JA, det merkes - både norsk, engelsk og realfag). En annen ting er den underliggende årsaken til at de ikke har vitnemål. De problemene kan ofte fremdeles være der. Anonymkode: 2e02c...1b1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2022 #14 Skrevet 24. februar 2022 Jeg tviler sterkt på at du kommer inn på sosialt arbeid med realkompetanse, benytt heller muligheten til å ta opp fag i vår og søke etter 23/5. Det ligger jo også fagkrav inne for realkompetanse, bl.a i norsk og engelsk. Anonymkode: d06b8...9e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå