Gå til innhold

Barnet hoster så fælt om natten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en som fort blir plaget av natthoste og løk hjelper stort sett alltid (forutsatt tørrhoste). Må ta ny løk hver kveld.

Ved slimhoste er det vel bare å sove med hevet hode som har fungert, samt drikke. Det er viktig å få i barnet mye drikke  da det gjør slimet lettere å få opp.

Anonymkode: 1f790...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er 37% luftfuktighet på soverommet. Hvor mye har dere på soverommet?

Anonymkode: 742f4...329

Det høres ikke så verst ut, men vi har vel merket mest effekt når det har vært ca. 50% etter det jeg husker. 

Anonymkode: 68647...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Raven.Writingdesk said:

Altså… 

En løk hakket opp i store biter fungerer faktisk veldig godt ved tørrhoste. Det smører slimhinnene i halsen. Har testet det mange ganger med hell med ungene. 

HI; test det ut, i verste fall taper du 2 kr (pluss det lukter selvsagt ikke så godt) «.

Endret av Blueturtle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn har f.eks forkjølelsesutløst astma som gjør at de ifb med og etter sykdom hoster mye, da ofte om natta. Hvis dere mistenker det er det å dra til legen å få resept på astmamedisin som dere tester ut. 

Anonymkode: 7b279...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blueturtle skrev (4 minutter siden):

En løk hakket opp i store biter fungerer faktisk veldig godt ved tørrhoste. Det smører slimhinnene i halsen. Har testet det mange ganger med hell med ungene. 

HI; test det ut, i verste fall taper du 2 kr (pluss det lukter selvsagt ikke så godt) «.

Skal løken bare kuttes i store biter? 

Det funket ene kvelden men ikke resterende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen barn har f.eks forkjølelsesutløst astma som gjør at de ifb med og etter sykdom hoster mye, da ofte om natta. Hvis dere mistenker det er det å dra til legen å få resept på astmamedisin som dere tester ut. 

Anonymkode: 7b279...b31

Det skal jeg gjøre..takk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Damp hjelper ikke ved falsk krupp-lignende hoste. Skal ikke brukes. Kald, frisk luft er tingen der.

Hev hodeenden, bygg opp med puter (om barnet er gammelt nok). Få barnet til å drikke mye, det løser opp slim, lettere å få det opp.

Tørrhoste må gå sin gang - postviral hoste kan dessverre vedvare i mange uker.

Ikke bruk alskens håndkjøpspreparater fra apotek og lignende - minst mulig medisiner!

Anonymkode: 611f2...8f3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men lite på dagen.

Dette blir nok 3 natten uten mye søvn pga fæl hosteanfall på natten. Begynner rundt 23 og slutter rundt 06. 

Hva oog hvorfor skjer dette på natten?

sjekk barnet for astma

Anonymkode: 95b38...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raven.Writingdesk skrev (8 timer siden):

Altså… 

Det er ett god råd det , altså

Anonymkode: 5074a...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg er syk for tiden og hoster selv med en gang jeg legger hodet på puta. Det er helt vanlig at man hoster når man ligger flatt når man er syk. Jeg må stable opp masse puter og ligge høyt for å ha sjanse til å sove uten hosteanfall. Våkner likevel tidlig med et hosteanfall når natten er over, da har det samlet seg opp og jeg vet jeg får ikke sove lenger.

Anonymkode: 1e90e...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men lite på dagen.

Dette blir nok 3 natten uten mye søvn pga fæl hosteanfall på natten. Begynner rundt 23 og slutter rundt 06. 

Hva oog hvorfor skjer dette på natten?

Vi har hatt mange år med mange ukers og måneders hosting hele kvelden og natten. Vokste det av seg. Så 3netter er ikke mye. Men det blir tungt i lengden ja. Er det kaldt ute? Vår ble sånn om vinteren når gradene krøp under 0. Bygg opp under putene eller sengen(om barnet er lite skal de ikke ha mye pute så heller sengen da).

Hostesaft på resept kan hjelpe om ikke vanlig hjelper. Her hostet h*n til h*n spydde opp slim. 

Fælt stakkars. Men det forsvant når h*n ble større. 

Kaldt rom,varm damp fra dusjen, hostesaft, høyt der hodet er. 

Gå til legen om det ikke blir bedre. Kan fort gå noen uker. 

Hostet kun kveld/natt her og.

Mulig dere burde sjekke for astma og.

Anonymkode: 854f4...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar og hjelp/råd.

Jeg ringte til legen og vi fikk time. Positiv Coronatest , lav terskel for sykehusinnleggelse hvis hosten blir verre. Men legen Tror vi har nådd toppen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei kjære trådstarter 💖
Jeg ønsker å dele et lite men viktig tips som reddet nettene til barnet mitt under vintersesong. Vennligst del dette videre til andre barnefamilier så de er klar over det. 
For noen år siden da dattera mi var bare 1 1/2 år begynte hun å hoste skikkelig om nettene. Tiltak vi gjorde:
- hevet overkroppen hennes om nettene
- holdte soverommet hennes kjølig
- holdte soverommet hennes varmt 
- brukte otrivin nesespray for barn
-brukte saltvann nesespray 
- dro til legen og satte henne på astma medisin 
- kjøpte luftrenser 
-vasket veggene og taket med mopp så det er ingen støv i lufta 
- smørte brystkassen hennes med olivenolje  før leggetid

👆 absolutt ingen av tiltakene hjalp. 

I løpet av dagen var hun aktiv og hostet så og si aldri, men med engang vi la henne i sengen så begynte hun å hoste sånn skikkelig. 

en dag drev jeg og leste om merinoull og om hvor fantastisk materiale det er. Så fikk en idè om å kanskje legge dattera mi med merinoull Pysj/ trøye. Subhanallah etter den kvelden til nå ( hun er over 7 år) har hun aldri hostet igjen.  Med engang kulda melder sin ankomst så fjerner jeg alt av bomull klær og erstatter med bambus og merinoull klær. 

Min venninne opplevde nøyaktig det samme med sine 3 barn og var desperat etter tips. Delte min erfaring med merinoull pysj og til nå 2 år har gått ingen av  hennes 3 barn har hostet igjen om nettene. 

👉Vennligst fjern bomull om vinteren.  Hvis barnet er allergisk mot ull eller har eksem og klør i kontakt med ull vennligst bytt pysjen med bambus. Bambus har samme egenskap som ull bare at den er deilig mot huden. 🌸

#dagensgodegjerning

Anonymkode: d179c...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk for svar og hjelp/råd.

Jeg ringte til legen og vi fikk time. Positiv Coronatest , lav terskel for sykehusinnleggelse hvis hosten blir verre. Men legen Tror vi har nådd toppen nå. 

Unnskyld, men hadde trodd det var det første dere sjekket i denne tiden.. Godt du dro til legen!

Anonymkode: 854f4...bd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...