AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #1 Skrevet 22. februar 2022 Hei! Etter mitt andre svangerskap nå kan det tyde på at jeg har fått fremfall på bakre skjedevegg. Merket dette i slutten av svangerskapet, og har gjort knipeøvelser siden. Altså, vært mye flinkere til det, hver dag. Nå er det en mnd siden fødsel, og det kjennes ut som at noe skal falle ut av vagina hele tiden.. som om en tampong som er på vei ut, og på grunn av det kniper jeg automatisk nesten hele tiden på refleks. Spesielt når jeg bøyer meg frem for å hente eller løfte noe. Når jeg ser meg i speilet kan jeg også se den i åpningen. var hos jordmor ang noe annet i dag, men jeg spurte ang dette her. Og da sa hun at det kunne vært en ide å dra til gynekolog. Og at hvis knipeøvelser ikke hjelper, er det kanskje innenfor med operasjon - «litt ift hvor mange barn jeg skal ha videre og litt slik, og jeg er så utrolig ung enda», og ut ifra det skjønte jeg ikke helt hva hun mente. Men jeg har ikke fått legetime før om to uker.. så jeg spør egentlig om noen andre har erfaringer her? Om noen har erfaring med fremfall, om knipeøvelser hjalp, hvor lenge dere måtte gjøre knipeøvelser for å merke bedring? det er ikke vondt når jeg tar oppi der, eller når jeg har sex. Jeg er ferdig med renselsen, så anser det som trygt å ha undersøkt;) Anonymkode: c7988...014
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #2 Skrevet 22. februar 2022 Så tidlig så defineres det ikke som fremfall, og uten ubehag eller plager vil de sjeldent operere om ståa fortsatt er lik om 1 års tid. Husk at kroppen trenger tid på å komme seg etter et 9 mnd langt svangerskap. Anonymkode: 1f292...948
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #3 Skrevet 22. februar 2022 Hei! Det er nok lite vits å dra til gynekolog nå, hun kommer bare til å si at du må vente og se an(til minst 1 år etter fødsel), trene, satse på at det blir bedre etter ammeslutt (normalisering av hormonnivåer). De opererer helst ikke dersom det kan tenkes at du vil ha flere barn. Det du kan gjøre nå er å trene knipeøvelser, gjerne ta turen til en fysioterapeut som kan bekkenbunn så du får en vurdering på teknikken din. Ikke løfte tungt, knipe før løft/host/nys, IKKE være hard i magen/ikke trykk på do. Anonymkode: 75203...016
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #4 Skrevet 22. februar 2022 Hos fysioterapeut får du forresten instruksjon om hvordan du skal trene og at det er viktig å avlaste bekkenbunnen og slappe godt av. Å gå og knipe som du gjør hele tiden, det er ikke så lurt for da kan den bli stram og anspent. Så tren og ta skikkelig i når du trener, slapp godt av jevnlig/når du kjenner at du er sliten (liggende så vekta tas av bekkenbunnen, gjerne pute under rumpa). Og knip før handlinger som øker buktrykket. Jeg hvilte altfor lite, satt mye, gikk lange trilleturer selv om bekkenbunnen var sliten, tror ikke det var så lurt. Anonymkode: 75203...016
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2022 #5 Skrevet 22. februar 2022 Jeg har rectocele. Fikk det etter fødsel for åtte år siden. Knipeøvelser hjelper ikke her da jeg revnet såpass mye at musklene ikke henger sammen, men det har blitt bedre (eventuelt har jeg vendt meg til det - har ikke den tyngdefølelsen lenger) Kan ikke bruke tampong/menskopp og må bruke lactulose daglig for å holde avføringen myk, hvis ikke «detter» den inn i skjeden.. Anonymkode: c5bc9...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå